Kreml odpískal koncepčně zastaralý AWACS A-100 Berijev, náhradu nemá
foto: Ministerstvo obrany Ruské federace / Public domain /A-100 Berijev
Kreml disponuje asi šesti provozuschopnými AWACS A-50 Berijev. Západ provozuje Boeing E-3 Sentry, Saab GlobalEye, Grumman E-2 Hawkeye a třeba vrtulníky Merlin HM2.
V souvislosti s válkou na Ukrajině význam systémů včasné výstrahy AWACS ještě vzrostl. Ve vzduchu se pohybuje obrovské množství dronů, které bude třeba včas zachytit a zlikvidovat. To bude samo o sobě velká výzva, protože současné špičkové radary dokáží sledovat maximálně vyšší desítky cílů najednou. Z hlediska UAV je toto číslo náhle nedostačující. AWACS systémy jsou jen velmi těžko nahraditelné. Pozemní protivzdušné radary mají značná omezení kvůli horizontu. Jejich dosah se většinou pohybuje v desítkách kilometrů a pokud je třeba mít kontrolu, pak je AWACS zcela ideální systém.
Boeing E-3 Sentry pomalu končí
NATO a USA disponují Boeingy E-3 Sentry. NATO na nich provedlo modernizaci, která by jejich životnost měla udržet do roku 2035. Američané počítají s jejich vyřazením. Trendem je zmenšení systémů AWACS. Boeing E-3 Sentry je v zásadě samo o sobě řídící centrum. Posádka může pracovat na směny, protože stroji lze pochopitelně doplňovat palivo za letu. I přes modernizace se jedná o letadla z konce sedmdesátých let a jejich hlavním problémem je velikost. Boeing je příliš velký a snadno detekovatelný. V souvislosti s nárůstem doletu střel vzduch vzduch jako AMRAAM-ER nebo AIM-260 JATM jsou tato letadla ve stále větším ohrožení.

Široký výběr AWACS systémů včetně HM2 Merlin
Američané přechází na mnohem menší E-7A Wedgetail, který vychází z Boeingu 737. V námořnictvu dlouhodobě používají Grumman E-2 Hawkeye, jehož dopplerovský AESA radar AN/APY-9 má dosah až 650 kilometrů. Tyto radary budou navíc instalovány zřejmě i na UAV MQ-9B SKyGuardian. Dron s rozpětím křídel 24 metrů a vysokou nosností bez problémů unese otočný talíř radaru. Tahle lahůdka se chystá v Royal Navy na HMS Queen Elizabeth a HMS Prince of Wales. Drony vystřídají nevyhovující AWACS vrtulníky HM2 Merlin. Těch mají Britové málo a čelili u nich značnému množství obtíží. HM2 Merlin půjdou do výslužby pouhých pět let po dosažení plné operační schopnosti.
Kreml má jen šest A-50 Berijev
Základní výčet AWACS systémů západu je sám o sobě poměrně dlouhý. Boeing E-3 Sentry, E-7A Wedgetail Grumman E-2 Hawkeye nebo HM2 Merlin. A to není zmíněn švédský Saab GlobalEye, který uspěl třeba v Polsku a jeho předchůdce míří na Ukrajinu. V Rusku může být řeč jen o A-50 Berijev a podle WPtech o aktuálně zrušeném nástupci A-100 Berijev. Kyjev v průběhu války zvládl zlikvidovat dva letouny A-50 Berijev a Kremlu jich zřejmě k dispozici zůstává jen šest. To na plnou operační schopnost v žádném případě nestačí. Zrušení projektu A-100 Berijev je mnohem větší problém, než se může zdát.

A-100 Berijev a zřejmě potíže s radarem Kremlu
Faktorů zrušení A-100 Berijev je více a stáří konceptu je jen jedním z nich. The Aviationist psal již v loňském roce o zpoždění, za kterým stojí sankce a přístup Kremlu k moderní západní elektronice. Rusové sice dostali do vzduchu prototyp, ale to byl zřejmě ten nejmenší problém, A-100 vychází z prověřeného Il-76. Hlavní potíží bude nepochybně radarová stanice Premier od společnosti Vega. Ten měl detekovat stovky vzdušných cílů až na vzdálenost 600 kilometrů. Jako vždy ambiciózní záležitost ze strany Rusů.
Jenže ambice byly i u T-14 Armata, Su-75 nebo třeba Kurganěc-25. Je stále jistější, že nejzásadnější problém Kremlu na Ukrajině je kvalita radarů. Jejich schopnost detekce malých dronů je velice nízká. Stejně tak mají třeba S-400 potíž lokalizovat ATACMS. Schopnost Kremlu vyvíjet moderní technologie především na elektronickém poli je velice nízká a A-100 Berijev bude jen další Potěmkinovou vesnicí. Nemá smysl vyvíjet letadlo, které nebude plnit svůj účel. Moskva není sto nahradit západní komponenty a vyvinout své vlastní. Nejde jen o A-100 Berijev, ale třeba o termovize do Sosna-U pro T-90M a třeba kvalitní lasery pro kalibraci strojů sériové linky pro Su-57. Král je nahý.
Tagy