Ázerská odpověď na arménské CAESARy. Srbský vlk NORA B-52 s nejmodernějšími parametry

Ázerská odpověď na arménské CAESARy. Srbský vlk NORA B-52 s nejmodernějšími parametry
Autor fotografie: Srđan Popović, CC BY-SA 4.0|Popisek: MGS-25 Aleksandar v roce 2017
15 / 02 / 2024, 10:00

Moderní srbské samohybné houfnice NORA B-52 nezamíří do Alžírska, jak se koncem roku 2023 spekulovalo. Odběratelem a „přátelskou zemí, která není ve válce“, jak se vyjádřil prezident Aleksandar Vučić, bude Ázerbájdžán.

Samohybné kanónové houfnice v moderních konfliktech potvrzují svou efektivitu. Kromě pásových podvozků, které využívají osvědčené typy jako německá PzH 2000, britská AS-90, americká M109, francouzská AMX 30 AuF1, jihokorejská K9, polská Krab, ruská Msta nebo Koalicija, jsou v posledních desetiletích velmi populární houfnice na kolovém podvozku, který spojuje výhody zejména strategické mobility a relativně nižší ceny. Mezi možná méně všeobecně známé mezi těmito systémy, patří srbská NORA B-52, která je ve výzbroji srbské armády od roku 2007, a kterou vyrábí Jugoimport-SDPR. Její kořeny sahají do roku 1984, kdy vznikl koncept samohybné houfnice Nora M-84 využívající hlavní zbraň standardní „východní“ ráže 152 mm a podvozek FAP (Fabrika automobila Priboj) 8x8.

Po roce 2000 pak srbský Vojenský technický ústav využil výkonný kanón ráže 155 mm s délkou hlavně 52 ráží, tedy s parametry, které jsou dnes standardem armád NATO. Samohybné dělo NORA (Novo ORužje Artiljerije – Nová dělostřelecká zbraň) B-52 bylo vyvinuto jako náhrada starých dělostřeleckých systémů ve službách srbské armády. Prvních dvanáct kusů bylo srbské armádě dodáno v roce 2007 a později bylo přiobjednáno dalších šest. Systém rovněž zanamenal významné exportní úspěchy a byl vyvezen do Bangladéše (18 kusů), Barmy (Myanmaru; 30 kusů), na Kypr (24 kusů) a do Keni (30 kusů). Koncem roku 2023 se objevily informace o údajném zájmu Alžírska až o 54 kusů. Ve skutečnosti jde o 48 houfnic určených pro Ázerbájdžán.

NORA B-52 bangladéšské armády

Dosud nebylo upřesněno, jakou verzi dělostřeleckého systému si Ázerbájdžán vybral, ale lze předpokládat, že kromě samotných děl byly pravděpodobně pořízeny i výcvikové a logistické balíčky. Hodnota podepsaného kontraktu má činit 311 milionů eur (asi 7,8 miliardy korun). Pořízení moderního dělostřeleckého systému ze strany Baku je zřejmou reakcí na chystané akvizice hlavňového dělostřelectva ze strany Arménie, která kromě dalšího vyjednává o nákupu francouzských samohybných houfnic CAESAR. Alžírská akvizice přitom není pouhou mediální spekulací. Země se o systém NORA B-52 zajímala v uplynulém desetiletí otevřeně, ale při jednáních narazila na výrobní kapacity společnosti Yougoimport SDPR, která údajně nebyla schopna dodat požadované množství děl v požadovaném čase. Nelze vyloučit, že k tomuto obchodu v budoucnu ještě dojde.

NORA B-52 je vybavena kanónem ráže 155 mm/L52, který byl vyvinut z jugoslávské houfnice M84 NORA-A ráže 152 mm, a střílí standardní 155mm municí NATO. Houfnice je ve verzi NORA B-52 K-II (přeznačena později jako MGS-25 Aleksandar) z roku 2017 vybavena automatickým nabíjecím systémem umožňujícím rychlost střelby 6 ran za minutu. Vozidlo nese standardně celkem 36 nábojů a hnacích náplní. Zásobník automatického nabíjecího systému pojme 12 nábojů. Maximální dostřel je 32 km s běžným tříštivo-trhavým projektilem a až 56 km s projektilem EFRB. Kanón může vystřelovat i naváděnou munici. Náměr hlavní zbraně je -3° až +51°, odměr 60°. Vozidlo může být vybaveno 12,7mm kulometem nebo dálkově ovládanou zbraňovou stanicí sloužící jako sekundární výzbroj při bojových operacích zblízka.

První dělostřelecké systémy NORA B-52 byly instalovány na nákladní automobil FAP 2832, který se vyrábí v Srbsku v licenci společnosti Mercedes-Benz. Je vybaven dopředu výklopnou kabinou s dveřmi na každé straně. Od verze NORA B-52 K-I z roku 2013 je vybavena zařízením pro nukleární, biologickou a chemickou ochranu (NBC) a poskytuje osádce kompletní balistickou ochranu proti střelbě z ručních zbraní a střepinám dělostřeleckých granátů. Různé varianty využívají podvozku ruských nákladních automobilů KamAZ 8x8 nebo německých MAN TGS 8x8 (tato varianta se ucházela v roce 2021 o zakázku pro americkou armádu). Svými parametry je srbská houfnice v nejnovějších verzích srovnatelná se švédským systémem Archer, německou houfnicí RCH 155 na platformě Boxer, nebo s českou nedávno veřejnosti představenou samohybnou houfnicí MORANA.

Zdroj: defence24.pl, army-technology, menadefence.net

Tagy článku