Počínající noční můra Ukrajinců, Azov hlásí iniciaci Šáhid-136 na dynamické cíle

Počínající noční můra Ukrajinců, Azov hlásí iniciaci Šáhid-136 na dynamické cíle
foto: Zahra Pourvahab / Wikimedia Commons / CC BY/Šáhid-136

Po řadě inovací začaly UAV Šáhid-136 útočit na ukrajinskou železnici a jednotka Azov hlásí jejich iniciaci na frontě. A přichází exploze výroby ruských Geran-2.

Rusko-íránský bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) Šáhid-136 se pomalu stává noční můrou obránců Ukrajiny. Svým způsobem připomíná druhoválečný T-34. Ten byl také jednoduchý, s vysokou výrobní produkcí a zároveň velmi účinný. SSSR se snažil držet v intencích T-34 držet po celou dobu své existence při vývoji nových MBT. Koneckonců jejich motory jsou dodnes deriváty pohonné jednotky z T-34. Šáhid-136 naplňuje to samé. Většina komponent je z čínských tržišť a konstrukce snese řadu inovací. Dron přestává být hrozbou jen pro ukrajinská města. Azov hlásí iniciaci na frontě a ataky ukrajinské železnice už trvají delší dobu.

UAV HESA Šáhid-136 alias Geran-2

 

Defence Blog už na začátku října psal, že Kreml zavedl novou taktiku, kdy se útoků na jedoucí vlaky účastní inovované Šáhid-136 schopné útoku na dynamické cíle. Kreml se v posledních týdnech začal soustředit na ukrajinskou logistiku. Šáhid-136 mají instalované kamery a operátoři je řídí naživo. Dochází k celé řadě útoků na zásobování fronty, ale v Kyjevě byly například zničeny čtyři továrny na výrobu UAV. Vše se zhoršuje i tím, že Rusové se Geran-2, ruské pojmenování inovovaných Šáhid-136, snaží směřovat i proti zasahujícím vrtulníkům. Používání helikoptér je taktika, kterou následují obě strany konfliktu. Kreml ze zbývajících Ka-52 Alligator vytvořil stíhací skupiny proti dronům.

Zničený Šáhid-136

Sbor Azov jako hasiči v Doněcké oblasti

 

Faktem je, že HESA Šáhid-136 není tak dynamický a obratný jako Lancet nebo MAVIC, ale informace, exkluzivně poskytnuté sborem Azov pro The War Zone, jsou znepokojivé. Slovo sbor není u jednotky Azov žádný překlep. Klasifikace brigáda nebo pluk už nestačí. Jednotka se po obnovení značně rozrostla a patří mezi elitní uskupení Ukrajiny. Působí v zásadě jako hasiči v Doněcké oblasti. Především v okolí Pokrovska. Kryjí hůře vycvičené ukrajinské jednotky a lepí díry na frontě. Na nedávném masakru Rusů měly značný podíl české samohybné houfnice DITA. Azov také eliminoval nedávný průnik Rusů právě u Pokrovska, kdy se hovořilo až o tisících obklíčených ruských vojáků, což zřejmě nebyla pravda.

Hmotnost hlavice inovovaného UAV Šáhid-136 se pohybuje kolem 75 kilogramů. ZALA Lancet jako potulující se sebevražedná munice má protipancéřovou hlavici o hmotnosti pět kilogramů. Mavic 4 má nosnost také řádově ve vyšších jednotkách kilogramů. Takže i když je Šáhid-136 poměrně neohrabaný, starost je to značná. Jednoznačně proto, že Kreml se snaží zamířit k výrobě 500 kusů Šáhid-136 denně. Útoků na ukrajinská města se účastní imitace Geran-2 UAV Gerbera. Tvoří až polovinu útočících uskupení. Takže největších ataků se účastní třeba 200 kusů Šáhid-136, zbytek jsou Gerbery. Pak bude zbývat 300 kusů na další účely. Třeba útoky na ukrajinské obranné linie.

Ka-52 Alligator

Iniciace Šáhid-136 na frontě

 

Geran-2 jdou rušit. Jenže ruské drony po inovaci létají ve větších výškách, kam hůře dosáhnou ukrajinské rušičky. Navíc už UAV disponuje dvanácti komunikačními anténami, takže všechny vyrušit je opět velmi náročné. Iniciace Šáhid-136 na frontě může být velmi kritická. Ukrajinci na obranných liniích prakticky nemají nic, co by proti Geran-2 bylo účinné. Pouze vizuální zaměření a případný sestřel. C-UASC-RAM systémy jak Gepard nebo Skynex jsou nasazeny na obranu měst a to velice úspěšně, doposud nebyl ztracen žádný systém.

Noční můra Ukrajinců v podobě útoků na dynamické cíle

 

Ukrajinci mohou na frontě použít mobilní radary a následně stíhací drony, což je v současnosti zaváděná praxe. V každém případě exploze výroby Geran-2 bude pro Kyjev velký oříšek. Šáhid-136 je jednoduchý, ale velmi nebezpečný dron, obzvlášť, když už dokáže útočit na dynamické cíle, včetně vlaků a zásobovacích logistických vozidel. Při masovém použití dělá velké škody ve městech. A na frontě by to bylo stejné. Azov hlásí, že se s ním začínají potýkat i ostatní jednotky na frontě. Jejich iniciace může být rychlá a vražedná. Segment dronů je dnes prakticky páteř ruské armády. A Šáhid-136 může být noční můra Ukrajinců.

 

Tagy