B1 Centauro – italský osmikolový stíhač tanků (1991-2019)

B1 Centauro – italský osmikolový stíhač tanků (1991-2019)
02 / 04 / 2019, 10:00

Centauro (Kentaur) je označení pro osmikolová obrněná bojová vozidla vyvinutá a vyráběná konzorciem Iveco Fiat - Oto Melara (CIO), kde první jmenovaná odpovídá za vývoj a výrobu podvozku a pohonu, a Oto Melara pak za věže a zbraňové systémy. Původně byl Centauro vyvinut ve verzi stíhače tanků, a za tím účelem je vybaven věží se 105mm nebo 120mm kanónem. Postupně se však rodina těchto vozidel rozrostla o bojové vozidlo pěchoty Freccia (Šíp), 155mm samohybnou houfnici, vyprošťovací vozidlo a vyvinut byl také protiletadlový Centauro Draco (Drak).

Centauro byl vyvinut koncem 80. let v odpovědi na požadavek Italské armády na stíhač tanků s palebnou silou srovnatelnou s tanky Leopard 1, které byly v té době ve výzbroji italských obrněných jednotek. Současně mělo mít vozidlo vyšší strategickou mobilitu, a jeho úkolem bylo chránit ostatní lehké jednotky, při velmi dobrém dojezdu a schopnosti pohybu mimo vozovku. Dalším požadavkem byl počítačový systém řízení palby.

Po úspěšných zkouškách byla zahájena sériová výroba, jež probíhala v letech 1991-2006, a bylo dodáno na 500 vozidel. Z nich Itálie užívá 259 kusů, Jordánsko 141, Omán 9 a Španělsko 84. Šestnáct vozidel bylo v letech 2000-2002 testováno ve Spojených státech před zavedením Strykeru ve verzi MGS (Mobile Gun System) obdobné koncepce.

Původní výzbrojí byl 105mm kanón o délce 52 ráží, a dva kulomety ráže 7,62 mm. Pancéřování vozidla odolá projektilům do ráže 14,5 mm, a čelní pancíř ráži až 25 mm, přičemž lze vozidlo vybavit přídavným pancéřováním, jež zvýší odolnost až proti ráži 30 mm. Centauro je vybaveno systémem řízení palby TURMS (stejným jako tanky Ariete), ochranným systémem proti chemickým, biologickým, radiologickým a nukleárním hrozbám, a laserovým výstražným systémem.

Dieslový motor o výkonu 520 koní mu na silnici dává, při 24 tunách hmotnosti, maximální rychlost až 108 km/h. Vozidlo má pohon  na první a druhou osu, a v případě nouze jej lze přepnout s omezeným výkonem na čtvrtou osu.

V červenci 2018 bylo objednáno 10 vozidel Centauro II, a v plánu je dalších 136 kusů. Jde o modernizaci stávajících B1 vybavených novou věží se 120mm kanónem v délce 45 ráží, a zvýšenou odolností čelního pancíře proti 40mm protipancéřovým střelám.

V roce 2006 přešla výroba na kolové bojové vozidlo pěchoty Freccia (25mm automatický kanón ve věži Hitfist Plus, 3 členové posádky a osmičlenný výsadek), jichž bylo vyrobeno na 250 kusů. Centauro bylo nasazeno mj. během války v Iráku v roce 2003, Freccia v Afghánistánu.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace