Autor fotografie: USAF / Public domain|Popisek: B-21 Raider za letu 2024
B-21 je náhradou stárnoucího bombardéru B-2 Spirit. Někteří odborníci o něm hovoří jako o letadlu, které by mohlo nahradit stíhačky. V každém případě je prostředkem odstrašení.
I Američané řeší problém, jak zaplatit finančně stále náročnější vojenské technologie. Sofistikovanost, vysoké výpočetní výkony, velká technologická náročnost, udržitelnost. To vše se v USA aktuálně asi nejvíce týká projektu letadla šesté generace NGAD, kde probíhají diskuze, zda při vysoké ceně udržitelnosti a vývoje F-35 je vůbec reálné letadlo stavět a mít v provozu. Přestože náznaky podobných záležitostí jsou i u B-21 Raider, jsou jen marginální. Letadlo je strategický bombardér a je součástí jaderné triády odstrašení.
Finanční náročnost B-21 Raider
The National Interest píše, že přerušení programu B-21 by vážně ohrozilo národní bezpečnost USA. V současné mezinárodní bezpečnostní situaci se odstrašení stává opět mantrou a triáda u jaderných velmocí zvlášť. Válka na Ukrajině postupně mění vše. Ve středu 24. 7. 2024 se čínské bombardéry H-6 objevily u břehů Aljašky, v doprovodu ruských Tu-95. Něco zcela nebývalého, napětí stoupá a s tím tlak na schopnost odstrašit jiné jaderné velmoci. Jaderná triáda zahrnuje strategické bombardéry, mezikontinentální balistické rakety a balistické rakety odpalované z ponorek. Důležitost B-21 při přestárlosti B-2 je jasná.
Popis B-21 zní jako jaderně schopný průrazný útočný stealth bombardér, který bude součástí širší rodiny systémů pro konvenční údery na velké vzdálenosti, včetně zpravodajských, sledovacích a průzkumných, elektronických útoků, komunikačních a dalších schopností. Pochopitelně se jedná o stealth letadlo s mezikontinentálním dosahem schopné nést konvenční i nekonvenční zbraně. Dokonce se u něj předpokládá, že by měl nahradit nesmrtelné Boeing B-52 Stratofortress. Vývoj začal v roce 2015, první let přišel v roce 2023, takže ve službě je zřejmě jeden prototyp. Plnohodnotný vstup do služby se očekává v roce 2027.
Výrobcem letounu je Northrop Grumman a na letadle pracuje jeho 8 000 zaměstnanců společně s více než 400 dodavateli z nejméně 40 států. To samo o sobě hovoří o náročnosti vývoje i výroby. V roce 2016 USAF uvedlo, že nezveřejní náklady na vývoj vzhledem k tomu, že by to o programu příliš prozrazovalo. Odhaduje se jen 100 B-21 Raider vyjde se vším všudy na 203 miliard dolarů, tedy zhruba dva rozpočty České republiky a ještě něco navíc. B-21 by měl mít dolet 4 000 kilometrů bez doplnění paliva ve srovnání s 1 500 kilometrů F-35. Jeden Raider by měl mít stejný bojový dopad jako několik F-35A.
B-21 Raider, rozdílový letoun
Zajímavostí je, opět podle The National Interest, že vývoj je levnější než u B-2 Spirit a především jde podle plánu, což je u takto komplikovaných systémů naprosto nebývalé. Vzhledem k předpokládanému doletu bez doplnění paliva bude letoun prakticky mimo dosah nepřátelské PVO. Zcela zásadní otázkou je jeho udržitelnost. F-35 jsou z tohoto úhlu pohledu noční můrou, to již pomalu přiznávají i Američané. Dá se předpokládat, že USAF si na toto téma již v současnosti dá velký pozor, protože flotila F-35A se nesmírně prodražuje a není za ně náhrada.
Jestli je něco zcela jisté, pak je to faktor toho, že B-21 Raider bude zcela rozdílovým strojem. Již teď je jasné, že ve světě nebude mít konkurenci. I přes veškerou snahu ani Číňané v žádném případě zatím nemohou konkurovat a to ani s jejich chystaným H-20. A současnost znamená především to, že svět je jaderné válce nejblíže za posledních padesát let. Rusko jaderným úderem vyhrožuje trvale a zhoršující se vztahy západu s Čínou nevěstí nic dobrého. USA, i přes velké rozpočtové potíže, mají velmi mnoho dobrých důvodů dotáhnout vývoj B-21 Raider k sériové výrobě.