Andrej Babiš o vozidlech Supacat: Vojáci je nechtějí. Nakupují se pod tlakem civilní části MO

Andrej Babiš o vozidlech Supacat: Vojáci je nechtějí. Nakupují se pod tlakem civilní části MO
foto: Cpl. Timothy P. Chesnavage, U.S. Marine Corps / Public domain/Coyot TSV britské armády v Afghánistánu (2011)

Mezi dvěma desítkami konkrétních bodů a otázek, které vznesl předseda hnutí ANO Andrej Babiš na úvod 136. schůze Poslanecké sněmovny, zaznělo rovněž téma nákupu bojových vozidel pro 601. skupinu speciálních sil, kterému se Security Magazín od začátku věnuje.

Andrej Babiš ve Sněmovně řekl: „Jedná se o nákup dvanácti nebo osmnácti vozidel. V roce 2022 dělalo Ministerstvo obrany průzkum u dodavatele LPP, českého prostředníka. Ten potvrdil cenu 789 milionů korun za 12 vozidel, to znamená 65 milionů korun za vozidlo. Do ledna 2022 podnikal náměstek Šulc v LPP, spoluvlastnil firmu na drony. V knize rozpočtu 2024 Ministerstvo obrany předpokládalo cenu 658 milionů korun, finální cena, za kterou to Ministerstvo obrany chtělo koupit v říjnu 2024 byla, miliarda 771 milionů, to znamená 147,6 milionu za kus. Takže ještě jednou, původně 65 milionů za kus. Teď to byl pokus, uvidíme, jak to dopadne, 147,6. Takže násobně vyšší cena. Jedná se o otevřenou platformu, lze říci, že je to kabriolet. Asi půjdeme bojovat do Afriky.“

Náměstek Šulc chodí kvůli Supacatům za dveře

 

Jde o zakázku (Bojové vozidlo, automobil osobní, terénní, pancéřový), které se sněmovní Výbor pro obranu věnoval naposledy 11. listopadu 2024 na své 44. schůzi, a to v souvislosti se zásadním navýšením ceny vozidel britské společnosti SC Supacat zastoupené v ČR firmou LPP. Role společnosti LPP přitom byla hlavním předmětem pozornosti od samého začátku. První náměstek ministryně obrany František Šulc v minulosti spoluvlastnil firmu Robot Scientific s Jiřím Sauerem, majitelem LPP. Ministerstvo obrany opakovaně uvádělo, že Šulc na zakázku neměl žádný vliv, jednání Kolegia ministryně, které v lednu rozhodlo o pořízení vozidel bez soutěže přímo od LPP, se neúčastnil. Šulc sám podepsal čestné prohlášení, v němž uvedl, že se cítí být v této věci podjatý, a proto se žádných jednání a rozhodování neúčastní.

Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) označila po listopadovém jednání Výboru pro obranu zakázku za nešťastnou a novinářům řekla: „Členům výboru se nelíbil způsob pořízení, protože jiné země zvlášť soutěží auta a zvlášť další vybavení, které se do toho auta pak integrují.“ Výbor pro obranu přijal usnesení, kterým doporučuje Sekci vyzbrojování a akvizic MO, aby zvolila „jiný způsob pořízení bojových vozidel s ohledem na urgentní operační potřeby Speciálních sil Armády ČR.“ Slova o jiném způsobu pořízení a zejména slova ministryně o soutěžení vozidla a vybavení zvlášť dávala určitou naději, že se problematická akvizice vrátí do transparentních kolejí. Jenže nevrátí:

Andrej Babiš: 601. skupina speciálních sil Supacaty nechce

 

„Vojáci ze 601. skupiny speciálních sil vozidlo nechtějí, ale pod tlakem civilní části Ministerstva obrany, to jsou naše informace, byla zakázka připravena k podpisu. Na výboru pro obranu v listopadu 2024 byl nákup ostře oprávněně kritizován poslancem Růžičkou. Výstupem bylo, že Ministerstvo obrany zvolí jiný způsob zadání. Z nedávné odpovědi Ministerstva obrany na interpelaci pana Růžičky z hnutí ANO vyplynulo, že Ministerstvo obrany vozidla stejně koupí, ale rozdělí zakázku na dvě smlouvy. Jednou smlouvou nakoupí přímo vozidla od LPP a druhou smlouvou od VTÚ, státní podnik zajistí jejich vybavení, takže v  součtu zaplatí stejně,“ řekl Andrej Babiš minulé úterý poslancům.

Supacat HMT 400

Ministryně Černochová: Vozidla dodá LPP, vybavení VTÚ

 

A ministryně obrany skutečně v odpovědi na Růžičkovu interpelaci píše: „V tuto chvíli (11. března 2025, pozn. red.) probíhají jednání k pořízení vozidel zcela v souladu s výsledky jednání 44. schůze Výboru pro obranu Poslanecké sněmovny PČR. Podvozkovou část vozidla plánuje MO ČR pořídit od společnosti LPP, s.r.o. v souladu s ustanovením § 187 odst. 1 písm. a) zákona o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“) s využitím obecné výjimky dle ustanovení § 29 písm. b) ZZVZ postupem přiměřeným jednacímu řízení bez uveřejnění. Předpokládáme, že po ukončení vyjednávání o ceně dojde k podpisu smlouvy v červnu 2025. Ve druhé etapě bude provedeno technické zhodnocení těchto vozidel cestou VTÚ, s.p. dle ustanovení § 187 odst. 1 písm. a) ZZVZ, kdy k uzavření smlouvy dojde na základě postupu podle ustanovení § 189 odst. 1 ZZVZ o vertikální spolupráci. Předpokládáme, že po ukončení vyjednávání o ceně dojde k podpisu smlouvy v červenci 2025.“

Tedy žádná soutěž, žádný výběr z řady možností, které nabízí trh, pouze oddělení nákupu samotného již dávno vybraného vozidla a příslušného vybavení. V principu se na celé zakázce nic nemění. Opticky bude snížena cena, kterou Ministerstvo obrany zaplatí společnosti LPP (a bude velmi zajímavé sledovat o kolik), protože druhou část pošle Vojenskému technickému ústavu (a i zde bude mimořádně zajímavé porovnat předchozí celkové nabídky LPP a cenu VTÚ), a celý projekt plánuje dotáhnout k podpisu do června a července 2025, tedy krátce před sněmovními volbami.

Pozornost zaslouží také slova Andreje Babiše o tom, že vojáci 601. skss vozidla od společnosti Supacat nechtějí. Nejde přitom o první pochybnost o těchto vozidlech. V březnu 2023 napsal Pavel Růžička na twitter: „V lednu 2022 gen. Opata řekl. Vozidla Supacat nechceme, už je to stará a ne moc dobrá konstrukce vozidla. Co se tedy změnilo....“ Stejná vozidla ministerstvo odmítlo pořídit pro 601. skss již v roce 2011, a to z důvodů příliš vysoké ceny – následoval neúspěšný projekt vozidla PERUN od společnosti SVOS – a nyní jsou již přes dva roky na stole opět Supacaty.

Tagy