Autor fotografie: BAE Systems / Public domain|Popisek: UAS Concept 2 ve vyobrazení BAE Systems
Vývoj na bojištích na Ukrajině, Náhorním Karabachu, ale také mnoha dalších částech světa jasně ukazuje na skutečnost, že budoucnost konfliktů se bude odvíjet od technologie ovládané bez fyzicky přítomné posádky. Jedna ze současných špiček ve vojenské technice, společnost BAE Systems, v tomto týdnu představila model svého nového UAS Concept 2.
Na veletrhu World Defence Show, který se uskutečnil 4. až 8. února 2024 v Saúdské Arábii, byl oficiálně odhalen zmenšený model budoucího stroje UAS Concept 2 od společnosti BAE Systems. Concept 2 není klasickým UAV, ale jedná se o tzv. UAS (uncrewed aerial system, bezpilotní letecký systém). Od klasických UAV se UAS liší tím, že se skládají ze tří částí. Těmi je dron, systém řízení UAV na dálku a spojení mezi operativcem a bezpilotním letounem, které umožňuje přenášet snímky a další důležité informace.
Poprvé byl tento typ bezosádkového letounu společností BAE Systems podle webového portálu The Drive představen již v červenci 2022. Současný model prezentovaný na veletrhu v Saudské Arábii má však na rozdíl od předchozí verze větší plochu křídel do tvaru kosočtverce a celkový tvar letounu je více aerodynamický. U nové verze Concept 2 chybí původní ostrá špice a také hřbetní přívod vzduchu na horní části trupu. Podle vyjádření společnosti BAE systems by měl být nový model letounu více optimalizovaný požadavkům současného bojiště, které spíše než drahé UAV na mnoho použití vyžadují levnější a přiměřeně odolné stroje schopné úspěšně splnit misi.
Bezpilotní systémy Concept 2 jsou určeny pro vykonávání vlastních útočných operací, elektronický boj, realizaci průzkumných misí, ale také jako podpůrná síla pro bojová letadla. Podle vyjádření společnosti BAE systems byly UAS Concept 2 právě navrženy tak. aby byly schopny létat společně s jinými letouny. Specifika nového modelu nebyla zatím zveřejněna, ale lze předpokládat, že se od parametrů staršího modelu příliš neliší. Původní letoun Concept 2 měl být připraven na operace dlouhé přibližně 5 hodin za vyvinutí maximální rychlosti okolo 0,75 Mach (asi 918 km/h).
Lze proto odhadovat, že je stroj, při započítání cesty zpět, schopen vykonávat mise ve vzdálenosti 2 200 km od místa vzletu. Podle původních parametrů by měl být letoun navíc schopen nést až čytři rakety vzduch-země SPEAR 3 a dvě řízené střely vzduch-vzduch Meteor. Rakety SPEAR 3 jsou zatím stále ve vývoji a měly by být používány od roku 2025. Společnost BAE Systems předpokládá, že nové UAS by mělo poprvé vzlétnou do dvou let. O budoucí technologii autonomních, avšak podvodních systémů, jakými jsou plavidla K4 Manta nebo XLUUV Orca, jsme vás informovali v tomto textu.