BAE Systems na IDEB 2022: Být součástí komunity zemí využívajících CV90 je velkou výhodou, říká Don Lindell

BAE Systems na IDEB 2022: Být součástí komunity zemí využívajících CV90 je velkou výhodou, říká Don Lindell
Autor: foto: redakce|Popisek: CV9035SK na IDEB 2022
03 / 06 / 2022, 13:00

Nedlouho před zveřejněním tzv. „studie proveditelnosti“, podle které slovenské Ministerstvo obrany jako nejlepší vyhodnotilo nabídku pásových BVP od švédské společnosti BAE Systems a její vozidlo CV9030SK, jsme měli možnost v Bratislavě oslovit několika otázkami pana Dona Lindella, ředitele divize bojových vozidel BAE Systems. Pečlivě sleduje vývoj situace na Ukrajině a uvědomuje si hrozby, kterým jsou bojová vozidla na moderním bojišti vystavena. Schopnosti CV90 jsou podle slov řešením těchto hrozeb.

video: youtube

  • Jsme na IDEB 2022 v Bratislavě a stojíme před bojovým vozidlem pěchoty CV90. Jakou konfiguraci vlastně vidíme?

Vidíte konfiguraci Mark IV.

  • Jaká je jeho hlavní zbraň?

Toto vozidlo má 35mm kanon, který je možné upgradovat na 50mm. Ale máme ho také ve verzi 30 mm, která je upgradovatelná na 40 mm SuperShot.

  • Vidíte nějaký konkrétní rozdíl mezi českými a slovenskými požadavky na pásové bojové vozidlo pěchoty?

Řekl bych, že jsou vlastně dost podobné.

  • Kdy očekáváte rozhodnutí o pásovém bojovém vozidle na Slovensku?

Myslím, že by to mělo přijít poměrně brzy, slyšel jsem, že v řádu týdnů.

  • Jaké další projekty kromě BVP vyvíjíte nebo se na nich plánujete podílet, ať už na Slovensku, v České republice nebo obecně v celé Evropě?

V současné době je velký zájem o obrněná pásová bojová vozidla. A protože jste se ptal na BVP, vyvíjíme a vyrábíme několik různých verzí CV90, nejen BVP, také Mjölner, a máme spoustu modernizačních programů a také nové programy vozidel, které chystáme u našich stávajících zákazníků. Takže nás nyní čeká spousta práce, z pohledu CV90 je to velmi zajímavá perspektiva.

  • Zmínil jste Mjölner, což je samohybný minomet, který by mohl být zajímavý i pro českou armádu. Protože pořízení tohoto druhu vozidla se plánuje v blízké budoucnosti. Je to řešení, které BAE Systems nabídne České republice?

No, pokud to budou chtít na společné základní platformě a vyberou si CV90, tak to bude Mjölner, ale samozřejmě máme i jiná řešení, včetně minometných systémů pro družstva, ale když se podíváte na efektivitu a schopnosti systému Mjölner v poměru k ceně, tak je velmi velmi efektivní.

  • My teď prožíváme obtížné období, dochází k celkovému zdražování všech vstupů, kvůli pandemii, teď kvůli válce na Ukrajině, česká cena pro český tendr byla stanovena na 52 miliard korun před asi šesti lety. Je tato obecná inflace něco, co vám komplikuje pozici na trhu, nebo při akvizicích?

Řekl bych, že to komplikuje situaci všem. Nám, našim konkurentům i našim zákazníkům. Růst mohou jak dodací lhůty, tak ceny. Ještě jsme neviděli všechno a ještě to neskončilo, je možné, že všechno poroste a bude to trvat déle.

  • Vzhledem k tomu, že jsme svědky války probíhající v Ukraině, můžete z toho, co dnes vidíme na bojištích, vyvodit nějaké konkrétní zkušenosti týkající se pásových bojových vozidel pěchoty nebo vojenských vozidel obecně?

Ano, samozřejmě, je mnoho závěrů a možná je ještě příliš brzy na to, abychom viděli všechno, ale určitě jsou velkou hrozbou protitankové řízené střely a vyčkávající munice a drony. Ale jde také o taktiku, způsob výcviku a způsob boje. Velmi důležitým aspektem je mobilita. Nebýt vázán na silnice, a myslím, že pro všechny tyto problémy vlastně máme řešení, když se podíváte na systém CV90 a jeho dnešní schopnosti. Ale také být součástí komunity využívající CV90, se všemi zeměmi, které sdílejí zkušenosti, vývoj, problémy zastarávání, koncepce údržby a tak dále. To je také velká součást věci, řekl bych.

  • V přímé souvislosti s probíhající válkou na Ukrajině zvažuje Švédsko své členství v NATO, je to něco, co může usnadnit vaši pozici u zákazníků?

Řekl bych, že již nyní máme hodně obchodů v rámci NATO i mimo něj, nevidím to negativně, kdybych to takto shrnul. Pravděpodobně by nám to v některých případech pomohlo, ale nebyl by to velký převrat. Myslím tím, že Švédsko působí v rámci Partnerství pro mír, takže už je do systému NATO velmi integrováno. Není to velký rozdíl, ale určitý ano, a pozitivní.

  • Děkuji vám a přeji příjemný zbytek IDEBu a možná se uvidíme při další příležitosti.

Děkuji vám mnohokrát.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace