BAE Systems nabízí ČR čtvrtou generaci CV90: Bojové vozidlo dozrálo a je technologickou špičkou. Firma nabízí intenzivní průmyslovou spolupráci

BAE Systems nabízí ČR čtvrtou generaci CV90: Bojové vozidlo dozrálo a je technologickou špičkou. Firma nabízí intenzivní průmyslovou spolupráci
Autor: BAE Systems|Popisek: BVP CV90 Mk IV CZ
08 / 04 / 2022, 13:00

Tendru na 210 pásových BVP v sedmi variantách za původní cenu 53 miliard korun, který v současné době stojí na místě a čeká na rozhodnutí ministryně obrany Jany Černochové (ODS) o dalším postupu, se účastní také švédsko-britské konsorcium BAE Systems, které armádě České republiky nabízí vozidlo CV90 MkIV. „BAE Systems se jako jeden ze tří uchazečů domnívá, že primárními a nejdůležitějšími beneficienty celého procesu jsou vojáci AČR, tedy ti, kdo nasazují vlastní životy při ochraně České republiky a jejích spojenců. Klíčovými beneficienty jsou také čeští daňoví poplatníci, kteří v konečném důsledku řešení vybrané vládou ČR zaplatí – protože právě forma veřejné soutěže umožňuje dosáhnout nejlepších podmínek,“ říká společnost o smyslu celého projektu.

První verze CV90 byla přijata do služby v roce 1993 a dnes sloužív sedmi armádách Evropy (kromě Švédska také v Dánsku, Estonsku, Finsku, Nizozemsku, Norsku a Švýcarsku). „Česká republika může v podobě CV90 získat moderní, osvědčené a vysoce efektivní vozidlo, které je již v provozu v jiných členských státech NATO, a to za dobrou a konkurenceschopnou cenu,“ říká Zdeněk Soudný, tiskový mluvčí společnost BAE Systems pro Českou republiku.

Čtvrtá generace vozidla CV90 byla veřejnosti představena v lednu 2018, tedy přibližně rok před zahájením výběrového řízení na nová česká BVP. Vyznačuje se mj. motorem Scania o výkonu až 1000 k, převodovkou Perkins X300 a zvýšenou nosností dosahující dvou tun. Vylepšení doznaly také ostatní systémy, a především počítačový systém iFighting, který v souladu s nejnovějšími trendy posiluje situační povědomí osádky, usnadňuje přijímání rozhodnutí, a to při vhodné a intuitivní ergonomii.

„MkIV je produkční verze vozidla, která má za sebou tisíce hodin bojového nasazení a podporu sedmičlenné Uživatelské skupiny CV90, která společně nadále investuje do jeho vývoje a modernizací. Stejně jako Porsche 911, které se postupem času vyvíjelo a dozrávalo, je CV90 MkIV nejnovějším a nejmodernějším vozidlem ve stáji klasických legend,“ představuje BAE Systems variantu vozidla nabízenou AČR, a odráží tak častou výtku, že jde o nejstarší konstrukci v soutěži v konkurenci vozidel ASCOD 42 od GDELS a LYNX KF41 od Rheinmetallu.

Podle výsledků zkoušek tzv. funkčních vzorků, které proběhly v loňském roce na jaře, splnila všechna vozidla rámcově všechny českou armádou požadované takticko-technické parametry. V rámci tendru na BVP ovšem kromě nich, pořizovací ceny a ceny údržby během životního cyklu vozidel hraje velmi důležitou roli, tak jako ve všech srovnatelných akvizicích, míra zapojení domácího průmyslu do zakázky.

BAE Systems přitom v rámci své spolupráce se společnostmi českého obranného průmyslu nespoléhá a nemíří jen na zakázku na pásová BVP. „Rozsah záměrů společnosti BAE Systems v České republice přesahuje rámec projektu BVP a cílem je dosáhnout širší spolupráce i na dalších projektech. Navrhovaný dodavatelský řetězec pro český projekt BVP a další programy zahrnuje více než 30 dalších českých firem a organizací, včetně ČVUT, a nabízí příležitost pro technologicky pokročilý, vysoce kvalifikovaný vývoj a výrobu s významnou mírou přidané hodnoty,“ říká Zdeněk Soudný s tím, že řada společností, s nimiž BAE Systems plánuje spolupracovat na výrobě, zavádění a provozu BVP v AČR již součástí dodavatelského řetězce vozidla CV90 a dalších produktů je v tuto chvíli, a to díky vztahům, které vznikly v průběhu dnes již sedmileté spolupráce na přípravách a průběhu tendru na BVP.

„Vztah BAE Systems s českým národním průmyslovým integrátorem VOP CZ jako klíčovým partnerem pro výrobní proces a životní cyklus vozidel probíhal od počátku otevřeně a zcela transparentně a za podpory českého klienta. Vztah s VOP CZ je v souladu s dosavadním přístupem BAE Systems Hägglunds v oblasti posilování a podpory místních průmyslových partnerství, budování a uchovávání klíčových dovedností a technologií, které podporují celý národní obranný průmysl země,“ upřesnil mluvčí BAE Systems pro Českou republiku vztah ke státnímu podniku VOP CZ, který je pro konstrukci veřejné zakázky vypsané na jaře 2019 klíčový.

BAE Systems patří mezi největší světové výrobce obranných technologií. V současnosti podepsala smlouvy v hodnotě přesahující 40 miliard korun, a na těchto projektech se podílí nejen vlastní závod společnosti ve Švédsku, ale množství podniků v celé Evropě, včetně České republiky. „BAE Systems pracuje také na dalších důležitých zakázkách a její seznam objednávek je zaplněn nejvíce za posledních 15 let – což je skutečným důkazem důvěryhodných vztahů, které má se všemi svými současnými zákazníky. Jen málokterý jiný výrobce BVP se může pochlubit tak rozsáhlými objednávkami mimo svoji domovskou zemi,“ říká Zdeněk Soudný.

V Evropě rozšířené nabízené vozidlo CV90 se u vojáků armáda, jež s ním mají přímou a dlouholetou zkušeností, těší pověsti bezpečného, moderního a efektivního prostředku, který odpovídá požadavkům moderního bojiště, a má také perspektivu dalšího vývoje. „BAE Systems věří, že bude moci přidat české vojáky na seznam států, které mají užitek z tohoto vozidla a jeho schopností,“ uzavírá Zdeněk Soudný.

Zdroj: BAE Systems

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace