Autor fotografie: Rheinmetall AG, Public domain|Popisek: Bergepanzer 3 Büffel
Spolu s tanky Leopard 2A4 přicházejí do výzbroje Armády České republiky také vyprošťovací obrněná vozidla Büffel postavená na stejném podvozku. Pro provoz a nasazení MBT jde o klíčové prostředky.
Obrněná vyprošťovací vozidla poskytují podporu pro zvýšení mobility a odolnosti bojových obrněných vozidel. Zajišťují bojová vozidla při přejezdech přes vodní překážky, odtahují poškozená vozidla z bojiště nebo svými náhradními díly a nářadím podporují opravárenské práce. Obrněné vyprošťovací vozidlo Bergepanzer 3 Büffel, založené na podvozku hlavního bojového tanku Leopard 2, je jedním z nejvýraznějších vozidel svého druhu za poslední tři desetiletí. V roce 1992 předala společnost Krupp MaK, od roku 2000 Rheinmetall Landsysteme GmbH, první vozidla německým a nizozemským ozbrojeným silám. V průběhu let se k nim přidala řada arnád dalších zemí. V Německu i v zahraničí v misích bojové podpory i při odstraňování následků katastrof se osvědčilo více než 200 sériových vozidel a podobný počet vyprošťovacích souprav (tj. vyprošťovacích zařízení pro podvozky jiných typů bojových tanků).
Bergepanzer 3 Büffel má podvozek Leopardu 2
Obrněné vyprošťovací vozidlo Bergepanzer 3 Büffel (BPz3) je založeno na podvozku tanku Leopard 2 a je vybaveno navijákovým systémem, jeřábem otočným o 270° a podpěrnou a odklízecí radlicí. Hydraulicky ovládaný jeřáb na pravé straně korby a jeho zvedací naviják je integrován přímo do jeřábového výložníku. Má maximální nosnost háku 30 tun s dosahem jeřábu 90 centimetrů od přední hrany podpěrné a odklízecí radlice. Hlavní naviják Rotzler Treibmatic TR 650/3 je umístěn v provozním prostoru pod mezipodlahou. Jeho maximální tažná síla je 35 tun. Ve dvojitém a trojitém tahu lze přemísťovat břemena o hmotnosti 70 až 105 tun. V levém čele korby byl při dodávce prvních vyprošťovacích vozidel Bergepanzer 3 Büffel umístěn pomocný naviják, bubnový naviják HZ 010 Rotzler s tažnou silou 7 až 8,3 kN. V současných vyprošťovacích obrněných vozidlech Bergepanzer 3 se používá výkonnější verze tohoto navijáku.

Samonosná skříň korby vyprošťovacího obrněného vozidla Bergepanzer 3 Büffel je vyrobena ze svařovaných pancéřových ocelových plátů a je v ní umístěno vyprošťovací zařízení, jakož i sestavy pohonu, elektrického systému, hydraulického systému a podvozku. Vnější tvar je navržen tak, aby šikmé pancéřové desky odrážely dopadající střely. Podpěrná a odklízecí radlice v přední části vozidla ve spojení s rychlým vyprošťovacím zařízením umožňuje vyprošťování poškozených vozidel pod pancéřovou ochranou. Příčná přepážka rozděluje skříň korby na řídicí a motorový prostor. V řídicím prostoru je prostor pro tříčlennou osádku složenou z řidiče, velitele a mechanika. Motorový prostor v zadní části korby je shora uzavřen odnímatelným dvoudílným přístupovým krytem. Zadní konec motorového prostoru tvoří zadní stěna, jejíž horní část je řešena jako mřížka pro vývod chladicího vzduchu.
Obrněné vyprošťovací vozidlo Bergepanzer 3 Büffel vděčí za svou vynikající pohyblivost osvědčenému pohonu známému z hlavního bojového tanku Leopard 2. Aby se zabránilo vychýlení pojezdového ústrojí při práci jeřábu, lze jej hydraulicky zablokovat. Stejně jako u vyprošťovacího obrněného vozidla na bázi tanku Leopard 1 je motor vyprošťovacího obrněného vozidla Bergepanzer 3 Büffel řešen jako kompletní blok motoru. Montáž a demontáž je proto i v polních podmínkách možná během několika minut, protože mezi vozidlem a blokem motoru je pouze několik spojení, která se odpojují nebo připojují pomocí rychlospojek a zástrček. Kapalinou chlazený 12válcový vícepalivový vznětový motor MTU MB 873 Ka 501 o objemu 47,6 litru s dvěma výfukovými turbodmychadly a chlazením plnicího vzduchu dosahuje výkonu 1 100 kW (1 500 k) při hnacích otáčkách 2 600 ot/min.
Jeřábový systém, radlice i řezací a svařovací zařízení
Podpěrná a odklízecí radlice slouží především k podepření obrněného vyprošťovacího vozidla při práci s jeřábovým systémem a systémem hlavního navijáku. Používá se také jako nástroj pro zemní práce nebo pro manévrování. Jeřábový systém je umístěn na korbě vpravo vpředu. Slouží ke zvedání, spouštění a otáčení břemen o hmotnosti až 30 tun. Je ovládán jednotkou, která je uložena vpravo od sedadla řidiče. Pro provoz jeřábu ji lze také vyjmout z držáku a umístit na trup vedle poklopu řidiče. Ukazatel zatížení na ovládacím panelu vpravo od sedadla řidiče nepřetržitě zobrazuje maximální zatížení vyplývající z příslušné polohy vozidla a výložníku jeřábu a také skutečné zatížení háku, čímž dává obsluze možnost odhadnout dostupné rezervy zatížení. Omezovač zatěžovacího momentu trvale sleduje zatěžovací moment působící na břemeno, zajišťuje stabilitu BPz3 a zabraňuje vzniku bezpečnostně kritických stavů při práci s jeřábovým systémem.

Vozidlo má také elektrické řezací a svařovací zařízení, které pracuje bez přídavného generátoru energie. Protipožární systém s hasivem DeuGen-N (FE36) chrání v případě požáru osádku i systémy v řídicí místnosti a je navržen tak, aby se nejpozději 50 ms po zjištění požáru spustil automatický hasicí proces. Systém předehřevu a vytápění umístěný v zadní levé části trupu slouží k předehřevu bloku motoru při nízkých teplotách a k vytápění prostoru řidiče a obsluhy. Kompaktní ochranný ventilační systém NBC je umístěn na pravé straně korby za konzolou jeřábu, nad druhým a třetím párem kol a je přístupný zvenčí. Tím je zajištěna ochrana tříčlenné osádky před účinky jaderných, biologických a chemických bojových látek.
Do střechy řídicího stanoviště je vložen ručně ovládaný zbraňový systém 2350. Ten slouží k uložení kulometu MG3A1T ráže 7,62 x 51 mm, z něhož může velitel vozidla střílet pod pancéřovou ochranou. Nabíjení se provádí zvenčí přes otevřený poklop velitele. Dýmovnice lze odpalovat pomocí 76mm zadýmovacího granátometu.
Bez vyprošťovacích tanků ztrácí mechanizované jednotky mobilitu
Mechanizované jednotky tvoří klíčovou součást ozbrojených sil. Jejich schopnost přežít závisí nejen na tom, že jsou vyzbrojeny způsobem odpovídajícím hrozbě, ale také na mimořádně vysokém stupni mobility. Tu zase mohou znehodnotit obtížně průchodné úseky terénu. Uvíznutí nebo zapadnutí tanku může velmi rychle vést k předčasné ztrátě vozidla a tím rozhodujícím způsobem oslabit bojovou sílu jednotky nebo vázat příliš mnoho lidí na vyproštění tanku. Kromě toho může k předčasné ztrátě vést i poškození podvozku pásového vozidla způsobené v boji nepřátelskými zbraněmi, minami nebo improvizovanými výbušnými zařízeními (IED).
Na základě těchto specifikací jsou hlavními úkoly vyprošťovacího obrněného vozidla Bergepanzer 3 Büffel vyprošťování pásových vozidel do MLC80, v obtížném terénu a také z vodních ploch, tažení těžkých pásových vozidel v terénu a na silnicích, zajištění pásových vozidel při přejezdu vodních ploch, podpora údržbářských prací, přeprava motorů a doplňování paliva a vyprazdňování palivových nádrží pásových vozidel.
Zdroj: Rheinmetall