Bitevníky A-10 Thunderbolt II dostanou nová křídla i další vylepšení

Bitevníky A-10 Thunderbolt II dostanou nová křídla i další vylepšení
Popisek: A-10 s podvěšenou výzbrojí pod křídly i trupem
30 / 09 / 2019, 14:30

Část osvědčených bitevních letounů A-10 už nová křídla dostala, nyní tedy bude následovat celý zbytek. Všechny stroje by tak měly být zachovány v provozu až do 30. let.

Prodloužení životnosti


Výměna křídel je jediná možnost, jak prodloužit životnost letounů a to dokonce o 10 000 letových hodin. Samozřejmě i s další údržbou a nezbytnými kroky díky tomu budou moci A-10 zůstat ve výzbroji amerického letectva až do 30. let. Do té doby se tedy vyjasní i jejich náhrada, respektive vůbec celkový způsob podpory pozemních vojsk a ničení pozemních cílů s ohledem na budoucí potřeby.

Dlouhou dobu nebylo jasno a dokonce se spekulovalo nad možným snižováním počtu provozovaných letek. Americké letectvo sice v srpnu potvrdilo ukončení výměny křídel pro prvních 173 letounů. Až koncem léta ale ukončila další spekulace objednávka z 21. srpna na dalších 112 křídel. Jedny křídla vycházejí na 8,9 milionu dolarů (v přepočtu cca 207,8 milionů korun). To se může zdát jako hodně, nicméně v potaz je třeba vzít dlouhou životnost, nemalé rozměry a zejména schopnost odolávat přetížení při velkém zatížení podvěšenou výzbrojí.

Osvědčený bitevník

Americké letectvo stále provozuje 279 (podle jiných zdrojů 281, či 283) bitevních letounů A-10 Thunderbolt II alias Warthog (prase bradavičnaté) alias Hog (prase). Původně měly být zcela nahrazeny stealth letouny F-35, což s ohledem k poslednímu vývoji a částečně v souladu s kritiky takového plánu jen tak nestane. Osvědčené „Warthogy“ stále představují vhodnou platformu pro přímou podporu pozemních vojsk. Navíc mají mít podle některých potenciál fungování i v konfliktech vyšší intenzity, na které se nyní po letech boje proti terorismu také musí americké letectvo zaměřit. Na druhou stranu ale existují i kritici, podle niž už nyní osvědčené bitevníky nestačí pro novodobá bojiště.

Fairchild A-10 Thunderbolt II vznikl ještě na základě zkušeností z války ve Vietnamu, kdy Spojené státy přišly o velké počty letounů A-1 Skyraider a vrtulníků AH-1 Cobra. Objevil se proto požadavek na těžce vyzbrojený a odolný letoun schopný ničit celé spektrum pozemních cílů včetně tanků. Jakousi páteř tvoří ikonický rotační kanón GAU-8 s kadencí 4200 nábojů/min. K tomu má k dispozici celkem 8 závěsníků pod křídly a další 3 pod trupem, pod něž lze zavěsit výzbroj o maximální hmotnost 7 200 kg. Tu tvoří celá řada pum, bomb, střel, raket a řízených střel proti pozemním i vzdušným cílům.

Další vylepšení

Výměna křídel není jedinou investicí do „Warthdogů“. Teprve před nedávnem začali piloti využívat vylepšeného systému HObIT (Hybrid Optical-based Inertial Tracker) na helmu, který lépe sleduje jednotlivé pohyby hlavy. Rozšíření se dočkala také výzbroj, do které přibyly pumy GBU-39 Small Diameter Bomb schopné přesně zasahovat pozemní cíle na vzdálenost až několika desítek km. To samozřejmě v kombinaci s řízenými střelami do budoucna umožňuje A-10 nasazení v prostorách s moderní protivzdušnou obranou bez nutnosti riskovat minimálně proti systémům krátkého dosahu.

Výše uvedená vylepšení nejsou konečná. Už nyní se plánuje náhrada hned šesti analogových "budíků„ jediným velkým displejem, jenž má fungovat ve spojení s již stávající dvojicí existujících displejů. Vzhledem k plánovanému setrvání ve výzbroji až do zmíněných 30. let takřka jistě nepůjde o poslední vylepšení, kterého se bitevníky A-10 dočkají.

 

Autor: Michal Polák

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace