Boeing dále navrhuje vysokorychlostní bitevní vrtulník AH-64 Apache

Boeing dále navrhuje vysokorychlostní bitevní vrtulník AH-64 Apache
Autor: Twitter - Graham Warwick
05 / 07 / 2019, 14:15

Boeing ukázal na květnovém fóru 75th Annual Forum and Technology Display podobu navrhovaného vrtulníku Advanced AH-64 Block 2 Compound vybaveného zadní tlačnou vrtulí. Oproti současnému typu AH-64 Apache má i kvůli dalším změnám dosahovat podstatně vyšší rychlosti i doletu. Není však zřejmé, jakým způsobem jej Boeing chce prosadit.

AH-64 Apache prodělal od základní verze celou řadu podstatných změn nejen v avionice a zbraňových systémech. Současné vrtulníky proto mohou vyhledávat a útočit na nepřátelské cíle za každého počasí a to dokonce bez přímé viditelnosti, když jsou schovány za překážku. V takovém případě využívají vylepšených střel vzduch-země Hellfire, které dokáží létat „obloukem“.

Navrhovaný „vysokorychlostní“ Advanced AH-64 Block 2 Compound se od toho současného na první pohled liší použitím zadní tlačné vrtule. Krom toho návrh přináší upravený trup, motorové gondoly a prodloužená křídla. Výsledkem má být údajně rychlost 342 km/hod (pro porovnání: současné AH-64D mají dosahovat maximální rychlost 293 km/hod), byť neznámo zda s výzbrojí, palivem atd. Další výhodou by byl zvýšený dolet i nosnost zbraní.

                                                                          AH-64E Apache Guardian

 

Náhrada současných typů

Vyšší rychlost ostatně patří mezi jeden z požadavků na nové vrtulníky spadajících pod plánem FLV (Future Vertical Lift), v rámci kterého mají být postupně nahrazeny současné typy vrtulníků. V jeho rámci v současné době běží dva programy a to FARA a FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft), v rámci kterého hledá nástupce víceúčelových vrtulníků UH-60 Black Hawk.

Program FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) řeší náhradu již vyřazených vrtulníků OH-58D Kiowa Warrior. Jejich úkoly v současné době zastupují právě AH-64E Guardian. Ty jsou o více než třetinu těžší, než kolik mají vážit budoucí lehké průzkumné vrtulníky. Přesto se o případné nabídce vysokorychlostního vrtulníku Apache spekulovalo už na podzim minulého roku, kdy se o něm objevily první zprávy. Na alespoň částečné rozuzlení situace si ovšem budeme muset počkat do roku 2022, kdy budou známy dva finalisté. K definitivnímu výběru pak má dojít až o několik let později.

//en.wikipedia.org/wiki/File:AH-64E_Apache-Guardian-0006.jpg  AH-64E Apache Guardian

Zatím jen model

Advanced AH-64 Block 2 Compound stále je jen modelem, byť v lednu už došlo ke zkouškám v aerodynamickém tunelu. Není tedy vůbec jisté, zda nakonec vznikne funkční prototyp, či nikoliv – prozatím ani není jisté případně v jakém programu. Je totiž velkou otázkou, zda by pro americkou armádu bylo vhodné případný nový typ dané kategorie řešit rozsáhlejší úpravou stávajícího. Za cenu i tak nemalých finančních prostředků a možného časového odsunu zcela nového typu. V současné době armáda přitom nemá žádný časový rámec ohledně nástupce AH-64 Apache a Guardian. Prioritu mají jiné, naléhavější náhrady.

Na druhou stranu má Boeing navrhovat vysokorychlostní Apache jako delší řešení, nikoliv jen dočasnou náhradu do příchodu zcela nového typu. Ten by mohl být potřeba až kolem roku 2060 na místo 2040, jak se dosud předpokládalo. S ohledem na možnost využití osvědčených systémů a finanční náročnosti současných a budoucích akvizičních programů by ani takové řešení nemuselo být úplně od věci.

 

Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace