foto: Twitter - Graham Warwick
Boeing ukázal na květnovém fóru 75th Annual Forum and Technology Display podobu navrhovaného vrtulníku Advanced AH-64 Block 2 Compound vybaveného zadní tlačnou vrtulí. Oproti současnému typu AH-64 Apache má i kvůli dalším změnám dosahovat podstatně vyšší rychlosti i doletu. Není však zřejmé, jakým způsobem jej Boeing chce prosadit.
AH-64 Apache prodělal od základní verze celou řadu podstatných změn nejen v avionice a zbraňových systémech. Současné vrtulníky proto mohou vyhledávat a útočit na nepřátelské cíle za každého počasí a to dokonce bez přímé viditelnosti, když jsou schovány za překážku. V takovém případě využívají vylepšených střel vzduch-země Hellfire, které dokáží létat „obloukem“.
Navrhovaný „vysokorychlostní“ Advanced AH-64 Block 2 Compound se od toho současného na první pohled liší použitím zadní tlačné vrtule. Krom toho návrh přináší upravený trup, motorové gondoly a prodloužená křídla. Výsledkem má být údajně rychlost 342 km/hod (pro porovnání: současné AH-64D mají dosahovat maximální rychlost 293 km/hod), byť neznámo zda s výzbrojí, palivem atd. Další výhodou by byl zvýšený dolet i nosnost zbraní.

AH-64E Apache Guardian
Náhrada současných typů
Vyšší rychlost ostatně patří mezi jeden z požadavků na nové vrtulníky spadajících pod plánem FLV (Future Vertical Lift), v rámci kterého mají být postupně nahrazeny současné typy vrtulníků. V jeho rámci v současné době běží dva programy a to FARA a FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft), v rámci kterého hledá nástupce víceúčelových vrtulníků UH-60 Black Hawk.
Program FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) řeší náhradu již vyřazených vrtulníků OH-58D Kiowa Warrior. Jejich úkoly v současné době zastupují právě AH-64E Guardian. Ty jsou o více než třetinu těžší, než kolik mají vážit budoucí lehké průzkumné vrtulníky. Přesto se o případné nabídce vysokorychlostního vrtulníku Apache spekulovalo už na podzim minulého roku, kdy se o něm objevily první zprávy. Na alespoň částečné rozuzlení situace si ovšem budeme muset počkat do roku 2022, kdy budou známy dva finalisté. K definitivnímu výběru pak má dojít až o několik let později.
//en.wikipedia.org/wiki/File:AH-64E_Apache-Guardian-0006.jpg AH-64E Apache Guardian
Zatím jen model
Advanced AH-64 Block 2 Compound stále je jen modelem, byť v lednu už došlo ke zkouškám v aerodynamickém tunelu. Není tedy vůbec jisté, zda nakonec vznikne funkční prototyp, či nikoliv – prozatím ani není jisté případně v jakém programu. Je totiž velkou otázkou, zda by pro americkou armádu bylo vhodné případný nový typ dané kategorie řešit rozsáhlejší úpravou stávajícího. Za cenu i tak nemalých finančních prostředků a možného časového odsunu zcela nového typu. V současné době armáda přitom nemá žádný časový rámec ohledně nástupce AH-64 Apache a Guardian. Prioritu mají jiné, naléhavější náhrady.
Na druhou stranu má Boeing navrhovat vysokorychlostní Apache jako delší řešení, nikoliv jen dočasnou náhradu do příchodu zcela nového typu. Ten by mohl být potřeba až kolem roku 2060 na místo 2040, jak se dosud předpokládalo. S ohledem na možnost využití osvědčených systémů a finanční náročnosti současných a budoucích akvizičních programů by ani takové řešení nemuselo být úplně od věci.
Autor: Michal Polák
Tagy