Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Dva stroje F/A-18E Super Hornet při bojové misi nad Afghánistánem v roce 2008
Americké námořnictvo převzalo tento měsíc první dva letouny F/A-18 Super Hornet v nejnovější variantě Block III. Ta přináší řadu novinek či vylepšení.
US Navy chce výrazně posílit svůj bojový potenciál, který vidí v letounech Super Hornet a standardu Block III, který přináší mnoho upgradů. 27. září společnost Boeing oznámila, že dodala první dva letouny americkému námořnictvu. Celkem Boeing dodá US Navy 78 strojů v rámci kontraktu uzavřeném v roce 2019. Jeho hodnota činí 4 miliardy dolarů.
Předpokládané tempo dodávek je podle serveru Defense News dva letouny měsíčně. Stávající Super Hornety ve verzi Block II pak čeká postupná konverze na standard Block III. Tento proces má probíhat do roku 2033.
Změn či úprav oproti předešle verzi je poměrně dost. Řeč je například úpravě kokpitu nebo konformních palivových nádržích, které pojmou téměř 1 600 kg paliva. Právě tyto palivové nádrže jsou jedním ze stěžejních prvků verze Block III. S tím totiž souvisí i delší dolet stroje, který stroje ,,ocení" při nasazeních ve sporném Jihočínském moři a možné konfrontaci s čínskými stíhačkami.
Dále bude mít Super Hornet ve verzi Block III vylepšený komunikační systém, letoun, který není přímo stealth, bude hůře zjistitelný. Block III vylepší i radiolokátor AN/APG-79, stroj bude mít k dispozici nový výkonný datalink pro přenos informací. Právě přenos informací má být u verze Block III dalším důležitým prvkem modernizace. Stroj bude totiž přijímat a přenášet velké množství dat mezi dalšími Super Hornety a letouny včasného varování E-2 Hawkeye. Další důležitou součástí modernizace na Block III pak bude zvýšení životnosti letounu z 6 000 na 10 000 letových hodin.
Není bez zajímavosti, že jednu dobu se hovořilo o tom, že v letectvu, námořnictvu i u námořní pěchoty (USAF, USN, USMC) dojde k unifikaci letounů, kdy měly být využívány F-22 a různé varianty F-35. Že je toto vzhledem ke specifičnosti některých letounů a jimi plněných úkolů nemožné, potvrzuje zavádění F-15EX a nyní F/A-18 Super Hornet Block III. Vzhledem k tomu, že dodávky a konverze z Block II na Block III, jak je uvedeno výše, mají trvat do roku 2033, se lze domnívat, že životnost těchto letounů bude zřejmě až do roku 2050.
Vzhledem k tomu, že první let letounu F-18 se konal v roce 1978 a F-15 v roce 1986, oba stroje, stejně jako řada dalších, potvrzují zdařilost a nadčasovost americké konstrukční školy.
Zdroj: Defense News