Boeing dodal první letouny Super Hornet ve verzi Block III americkému námořnictvu

Boeing dodal první letouny Super Hornet ve verzi Block III americkému námořnictvu
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Dva stroje F/A-18E Super Hornet při bojové misi nad Afghánistánem v roce 2008
29 / 09 / 2021, 13:00

Americké námořnictvo převzalo tento měsíc první dva letouny F/A-18 Super Hornet v nejnovější variantě Block III. Ta přináší řadu novinek či vylepšení.

US Navy chce výrazně posílit svůj bojový potenciál, který vidí v letounech Super Hornet a standardu Block III, který přináší mnoho upgradů. 27. září společnost Boeing oznámila, že dodala první dva letouny americkému námořnictvu. Celkem Boeing dodá US Navy 78 strojů v rámci kontraktu uzavřeném v roce 2019. Jeho hodnota činí 4 miliardy dolarů.

Předpokládané tempo dodávek je podle serveru Defense News dva letouny měsíčně. Stávající Super Hornety ve verzi Block II pak čeká postupná konverze na standard Block III. Tento proces má probíhat do roku 2033.

Změn či úprav oproti předešle verzi je poměrně dost. Řeč je například úpravě kokpitu nebo konformních palivových nádržích, které pojmou téměř 1 600 kg paliva. Právě tyto palivové nádrže jsou jedním ze stěžejních prvků verze Block III. S tím totiž souvisí i delší dolet stroje, který stroje ,,ocení" při nasazeních ve sporném Jihočínském moři a možné konfrontaci s čínskými stíhačkami.

Dále bude mít Super Hornet ve verzi Block III vylepšený komunikační systém, letoun, který není přímo stealth, bude hůře zjistitelný. Block III vylepší i radiolokátor AN/APG-79, stroj bude mít k dispozici nový výkonný datalink pro přenos informací. Právě přenos informací má být u verze Block III dalším důležitým prvkem modernizace. Stroj bude totiž přijímat a přenášet velké množství dat mezi dalšími Super Hornety a letouny včasného varování E-2 Hawkeye. Další důležitou součástí modernizace na Block III pak bude zvýšení životnosti letounu z 6 000 na 10 000 letových hodin.

Není bez zajímavosti, že jednu dobu se hovořilo o tom, že v letectvu, námořnictvu i u námořní pěchoty (USAF, USN, USMC) dojde k unifikaci letounů, kdy měly být využívány F-22 a různé varianty F-35. Že je toto vzhledem ke specifičnosti některých letounů a jimi plněných úkolů nemožné, potvrzuje zavádění F-15EX a nyní F/A-18 Super Hornet Block III. Vzhledem k tomu, že dodávky a konverze z Block II na Block III, jak je uvedeno výše, mají trvat do roku 2033, se lze domnívat, že životnost těchto letounů bude zřejmě až do roku 2050.

Vzhledem k tomu, že první let letounu F-18 se konal v roce 1978 a F-15 v roce 1986, oba stroje, stejně jako řada dalších, potvrzují zdařilost a nadčasovost americké konstrukční školy.

 

Zdroj: Defense News

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace