Boeing T-X se představuje

Boeing T-X se představuje
Autor: Boeing|Popisek: Boeing T-X
31 / 10 / 2018, 14:00

Koncem září oznámilo americké letectvo, že příštím cvičným proudovým letounem bude Boeing T-X. Co o něm vlastně víme?

Americké letectvo vyhlásilo program T-X počátkem roku 2015 s cílem najít nástupce cvičného letounu Northrop T-38 Talon, jehož provozuje od počátku 60. let. Z řady zájemců nakonec vykrystalizovaly tři hlavní letouny: Leonardo T-100 (varianta M-346 Master), Lockheed Martin/KAI T-50A (varianta T-50 Golden Eagle) a Boeing T-X.

T-38

T-38 Talon, který má Boeing T-X nahradit

Z nich, jak už víme, nakonec uspěl právě Boeing společně se švédským Saabem. Ti jako jediní z výše uvedené trojice postavili letoun nové konstrukce, který tak může co nejlépe splňovat očekávání. Oběma výrobcům přitom ani nic jiného nezbývalo, protože ve svém současném portfoliu proudový cvičný letoun nemají. Využít ale mohou postupů a technologií ze svých stíhacích letounů.

psali jsme: Boeing F-15X - nejvýkonnější reinkarnace nikdy neporaženého letounu

Pro Boeing se přitom jedná skutečně o velmi důležitou zakázku, která mu pomůže udržet si vývojové a výrobní kapacity v oblasti bojových letounů. A to v době, kdy jeho největší rival Lockheed vyrábí nemalé počty nové stíhacího letounu F-35 Lightning II nejen pro domácí letectvo.

Boeing T-X se představuje

Z konstrukčního hlediska představuje Boeing T-X hornoplošník charakteristický dvojitou svislou ocasní plochou. Přední části dominuje prostorný kokpit s výškovým odstupňováním pro pilota a instruktora, který sedí na zadním sedadle.

O pohon se stará jeden proudový motor General Electric F404 s tahem 49 kN bez a 79 kN s přídavným spalováním, což opravdu není málo. Jen pro porovnání: motor General Electric F414-GE-39E použitý například na víceúčelovém stíhacím letounu JAS 39 Gripen poskytuje s přídavným spalováním tah kolem 98 kN a to se bavíme o plnohodnotném bojovém stroji. Boeing T-X proto rozhodně netrpí nedostatkem výkonu. A stejně jako předchůdce i řada konkurentů, má dosahovat nadzvukové rychlosti.

čtěte také: Boeing nabízí upgrade F-15 2040C

Minimálně z hlediska tahu a poměru maximální vzletové hmotnosti 5 500 kg k maximálnímu tahu má v podstatě stejné letové vlastnosti jako plnohodnotný bojový stroj. Ostatně letectvo s ní plánuje zajistit základní o pokročilý výcvik včetně vzdušného boje i nácviku útoků na pozemní cíle.

                                                        

Bez výzbroje

To s čím se na první pohled u Boeingu T-X zřejmě nepočítá, jsou pylony pro případné umístění skutečné výzbroje. To sice vzhledem ke zvyklostem amerického letectva smysl dává, protože alespoň doposud oddělovalo cvičné proudové letouny od těch bojových. V případě jiných zemí ovšem může znamenat taková absence nevýhodu oproti řadě konkurenčních letounů, které i mnohdy navzdory menším výkonům umožňují nést munici ať už pro cvičné střelby nebo dokonce nasazení.

Například M-346 umožňuje přepínání ze cvičného na bojový a jeho výrobce navrhuje M-346FA (Fighter Attack) vybavenou pokročilým radarem a nosností 2 t výzbroje. Taktéž KAI T-50 Golden Eagle pojme na svých sedm pylonů celé spektrum výzbroje především proti pozemním cílům.

Psali jsme: Katar nakoupí nejmodernější bojové letouny F-15QA

Mezi potenciální zájemce Boeingu T-X přitom v budoucnu mohou patřit země, které pořizují anebo budou pořizovat víceúčelové stíhací F-35 a ne vždy ve velkých počtech. Mohlo by tedy být nasnadě je doplnit takovým cvičným letounem, který krom přípravy snese i omezené bojové využití. V tomto ohledu je pak otázkou, zda by Boeing mohl při současné konstrukci upravit letoun tak, aby mohl nést i nějakou výzbroj.

Až 475 strojů pro USAF

Ať už některé země vyjádří o Boeing T-X zájem, či nikoliv, jeho největším provozovatelem zcela určitě bude americké letectvo. To prozatím objednalo jak je obvyklé menší počet 5 letounů a 7 simulátorů. Už v prvních fázích ale počítá s nákupem více než 350 letounů a patřičného počtu simulátorů. Dosažení počátečních schopností je plánováno na rok 2024.

 

Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace