Boj o finance nebo technologie? F-15X vs F-35

Boj o finance nebo technologie? F-15X vs F-35
Autor: Boeing|Popisek: Ilustrační fotografie F-15
31 / 03 / 2019, 14:00

Americký generál Joe Dunford tento týden v úterý sdělil, že letová hodina nového Boeingu F-15X bude o 50% levnější než provoz letové hodiny stroje páté generace F-35A. Ve skutečnosti je to trochu horší, letová hodina F-15X stojí "pouze" o 34% méně než u F-35.

Podle informací stojí hodina F-15X daňové poplatníky v USA 29 000 USD, zatímco u F-35A dosahuje cena letové hodiny 44 000 USD.

Co se tedy v USA děje - politická bitva, nebo boj o peníze ze státního rozpočtu mezi společnostmi Boeing a Lockheed?

Zastánci řešení F-35 se obávají, že nové zakázky na F-15X odčerpají zdroje, které mohly být vydány na neviditelný letoun páté generace. Zatím to ale vypadá, že americké letectvo chce nakupovat oba letouny a ví, jak jejich kvality zkombinovat, když v rozpočtu pro rok 2020 je 72 stíhačů a zahrnuje jak F-15X, tak F-35. Podle Bloombergu bude v roce 2020 nakoupeno celkem 12 strojů F-15X za cenu 1,2 miliardy dolarů, celkově se nakoupí v příštích 5 letech pro potřeby US Air Force 80 těchto strojů.

Není sporu o tom, že již objednaný F-15 je výkonná bestie překonávající F-35A jak v letových výkonech, tak ve schopnosti nést až 20 protiletadlových střel. Jedná se o novou platformu na starých známých základech nikdy neporaženého F-15, což samozřejmě ulehčí a značně zlevní její nasazení nejen v letectvu USA, ale umožní tuto verzi nabízet zákazníkům, využívajícím tento stroj, jako je Saúdská Arábie nebo Izrael. Piloti se prakticky pouze jen seznámí s novými elektronickými systémy a jsou podle George Landritha připraveni ke startu.

Kde samozřejmě tento 4++ stíhač za F-35 zaostává, jsou schopnosti Stealth, ale pokud letectvo zvolí vhodné využití těchto strojů, není zde pro obavy důvod. Roli Air Superiority Fighter, tedy stroje pro vybojování vzdušné převahy, se ujala už před mnoha lety F-22, s čímž mu právě F-15X může pomoci i vzhledem k tomu, že například Čína i Rusko stále v 99% případů spoléhají na letouny vycházející z derivátů Mig-29 a Su-27, se kterými by si F-15X v případě střetu měla poradit.

F-35 nalezne využití během přesných a utajených misí, kdy tyto technologicky vyspělé letouny zlikvidují v případném konfliktu špičkové obranné systémy nepřítele a zbytek mohou dodělat právě stroje na bázi F-15.

Zdá se, že právě rozdílné určení obou strojů si Trumpova administrativa velmi dobře uvědomuje a společný nákup strojů čtvrté a páté generace dává smysl. Senátoři za Texas a Aljašku, kde se vyrábí díly pro F-35, ale hodlají i nadále proti rozhodnutí bojovat, kdy podle nich a několika dalších členů Senátu jsou investice do další výroby a podpory stíhací flotily F-35 rozhodující pro zajištění toho, aby USA udržely vzdušnou převahu.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace