Bojové vozidlo ASCOD - flexibilní platforma pro potřeby armády

Bojové vozidlo ASCOD - flexibilní platforma pro potřeby armády
02 / 08 / 2019, 12:00

Na Dnech pozemního vojska - BAHNA 2019 - bylo v červnu představeno bojové vozidlo pěchoty ASCOD 2 od společnosti GDELS, a poutalo zaslouženě pozornost. GDELS se podobných akcí účastní pravidelně, ASCOD 2 jsme na Bahnech měli možnost vidět i v loňském roce, a byl samozřejmě i na NATO Days v Ostravě, i letos na IDETu. Důvod je zřejmý: společnost se naplno angažuje v probíhajícím tendu na náhradu BVP-2 české mechanizované pěchoty. Podívejte se na krátké video.

Jak uvedl v nedávném rozhovoru ředitel pro mezinárodní obchod a služby společnosti GDELS, Thomas Strasser, "vozidlo ASCOD má různá označení, která závisejí na verzi a zemi, kde se používají. Ve Španělsku například ASCODu říkají Pizarro, v Rakousku Ulan, ve Velké Británii jsou to Ajax, Ares, Apollo atd. I označení poukazují na fakt, že platforma ASCOD je velmi flexibilní a snadno přizpůsobitelná konkrétnímu uživateli."

Ve videu uvidíte ASCOD 2 představený na letošních Bahnech. Jde o těžší ze dvou základních variant vozidla, tedy ASCOD 42, vybavené izraelskou věží UT30MK2 od společnosti Elbit Systems. Věž je standardně osazena 30mm automatickým kanónem ATK MK44 ABM ráže 30 mm a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm, plně integrovanými protitankovými řízenými střelami, výstražným laserovým systémem a může nést vrhače kouřových granátů. Je vysoce modulární - a co je nejzajímavější: může být snadno upravena na věž osádkovou i bezosádkovou, což působí jako elegantní odpověď na nekonečné debaty o výhodách jednoho nebo druhého provedení.

A z Izraele od společnosti Elbit pochází také vizuální systém IRON VISION, díky kterému má osádka možnost sledovat okolí vozidla v plných 360° díky kamerám a senzorům, které přenášejí obraz na průhledné displeje na helmách velitele a střelce. Oběma se tak stěny vozidla jeví, jako by byly průhledné, ovšem jeho základní kontury jsou zachovány, aby měla posádka stále přehled o okolní situaci vůči vlastnímu vozidlu. Osádka vozidla může pozorovat dění kolem vozidla ve dne i v noci a za jakéhokoliv počasí, identifikovat a sledovat cíle do vzdálenosti 150 až 300 m podle podmínek, a to pouhým otáčením hlavy.

Jde o stejné vozidlo, které bylo k vidění také v Brně na IDETu 2019, ale na Bahnech byl ASCOD 2 představen také v dynamické ukázce.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace