Bojové vozidlo Boxer – všestrannost a odolnost (2011)

Bojové vozidlo Boxer – všestrannost a odolnost (2011)
29 / 01 / 2019, 10:00

Po francouzském VBCI a japonském Typu 96 se v seriálu o světových vojenských technologiích zmíníme o kolovém bojovém vozidle německého Bundeswehru, litevské a nizozemské, ale brzy také australské a britské armády: Boxer. Jde o víceúčelovou osmikolou platformu zavedenou do služby v německých ozbrojených silách v roce 2011. Vyrábí jej skupina ARTEC GmbH, kterou vytvořily Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall MAN Military Vehicles. Vyznačuje se především modularitou: schopností pružně změnou konfigurace nástavby reagovat na požadavky operačního nasazení.

Projekt vznikl v 90. letech ve spolupráci Německa, Británie a Francie, která jej v roce 1999 opustila a věnovala se vývoji vlastního obrněného bojového vozidla pěchoty: VBCI. V roce 2001 se k projektu přidalo Nizozemsko, a Británie dala v roce 2003 přednost věnovat kapacity na vývoji tzv. Future Rapid Effect System (FRES) – Boxer do jeho rámce zapadá, a podíváme se na něj jindy.

Boxer je osmikolové bojové vozidlo, které ve své kategorii patří k největším a nejtěžším. Skládá se ze dvou základních částí: podvozku a měnitelné nástavby, která nabízí moduly pro různé druhy misí. Mezi ně patří: ambulance (AMB), obrněný transportér (APC), který veze až osmičlený výsadek, bojový opravárenský, nákladní (Cargo), velitelský (CP), ženijní (GNGP), pro výcvik řidičů (DTV) a konečně bojové vozidlo pěchoty (IFV). Přičemž ne všechny armády využívají všechny možnosti.

Nizozemsko objednalo 92 ženijních, 52 ambulancí, 36 velitelských, 12 nákladních a 8 cvičných pro řidiče; 12 z 92 ženijních bylo změněno na opravárenské. Německo naproti tomu objednalo 125 obrněných transportérů, 72 ambulancí, 62 velitelských vozů a 10 cvičných. Ve druhé objednávce jde výhradně o 131 transportérů. Litva objednala 88 strojů, jimž říká Vilkas (vlk), ve velitelské úpravě – a jako bojová vozidla pěchoty.

Mezi další varianty patří vozidlo nesousí 155mm dělo (Artillery Gun Module, AGM); různé varianty bojového vozidla pěchoty nesou upravenou bezosádkovou věž z pásového vozidla PUMA v podání KMW, nebo věž Lance na variantě od Rheinmetallu. Psali jsme také o nové protiletadlové variantě vyzbrojené střelami LFK NG a zbraňovým systémem MANTIS.

Do výzbroje většiny variant Boxeru standardně patří dálkově ovládaná zbraňová stanice. U nizozemských vozidel jde o Protector M151 s kulometem ráže 12,7 mm. Německé Boxery mají stanici FLW-200, která může nést kulomety ráže 7,62 i 12,7 mm, nebo 40mm automatický granátomet. Na Eurosatory v roce 2012 představila společnost KMW také variantu s 20mm kanónem.

Vysoká je úroveň pasivní i aktivní ochrany, která převážně stojí za bojovou hmotností vozidla dosahující 38,5 t (Pandur II CZ 20,6 t); odolává střelám do ráže 14,5 mm a vysoká je také odlnost proti minám (až do 8 kg TNT). Korba vozidla se skládá z několika vrstev ohýbaných ocelových plátů a kritická místa jsou posílena přídavným pancéřováním. Přesto je Boxer samozřejmě transportovatelný letecky, a motor o výkonu 711 k mu na silnici dává rychlost až 103 km/h.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace