Bojové vozidlo Marder, osvědčený matador německých mechanizovaných jednotek, slaví padesát let provozu

Bojové vozidlo Marder, osvědčený matador německých mechanizovaných jednotek, slaví padesát let provozu
Autor: Sonaz, CC BY-SA 2.0 de|Popisek: Bojové vozidlo pěchoty Marder
07 / 05 / 2021, 18:00

Bojové vozidlo pěchoty Marder slaví kulaté výročí: přesně před půl stoletím, 7. května 1971, totiž německá armáda slavnostně převzala zahajovací dodávku prvních sériově vyráběných obrněnců. Ta se souběžně uskutečnila v sídlech obou původních výrobců transportérů – ve firmách Thyssen-Henschel a Krupp MaK v Kasselu a Kielu. Obě společnosti nyní spadají pod koncern Rheinmetall: Thyssen- Henschel od roku 1999, Krupp MaK od roku 2001.

V době jejich vzniku bylo hlavním úkolem nově vyvinutých bojových vozidel Marder chránit domácí německé území: spolu s tankem Leopard 1 měl Marder hrát klíčovou roli při mobilních operacích Bundeswehru. Osud však měl pro vozidlo připravené jiné plány. Během studené války byla role obrněnce Marder omezena na vojenská cvičení západního Německa a jeho partnerů z NATO, kde měly účastnické země jasně prokázat, že jsou připravené a schopné obrany. V průběhu této doby tank Leopard 1 již dávno zmizel z inventáře Bundeswehru.

To samé platí i o dalších platformách uplynulé éry. Mezi ně například patří obrněné průzkumné vozidlo Luchs, stíhací bombardér F-104 Starfighter či vrtulníky BO 105 a Bell UH-1D. Na druhou stranu platforma Marder prokázala svoji životaschopnost a užitečnost, zejména během nejrůznějších zahraničních misí, včetně těch do Kosova a Afghánistánu. V rámci využití silami rychlé reakce se zapojila do bojů v okolí Kundúzu a Mazáre Šeríf. Marder dodnes slouží německé armádě, avšak Německo není jeho jediným uživatelem. Vozidla jsou nasazená také v armádách Indonésie, Čile a Jordánska.

V průběhu času se Rheinmetallu podařilo nashromáždit obrovské množství odborných znalostí a detailních zkušeností, které s provozem obrněnce Marder úzce souvisí. I proto společnost získala pověření od Bundeswehru provést širokou paletu úprav zaměřených na zvýšení bojového výkonu a prodloužení životnosti části flotily vozidel Marder provozovaných právě německou armádou. Jednalo se například o instalaci klimatizace v bojovém prostoru; nové kamerové vybavení pro řidiče, střelce a velitele; integraci víceúčelových nízkohmotnostních protitankových řízených střel MELLS; a montáž nového hnacího ústrojí. Díky úpravám s cílem prodloužit životnost vozidel, které momentálně stále probíhají, je vysoce pravděpodobné, že Marder zůstane v provozu až do konce tohoto desetiletí.

I přesto, že německá mechanizovaná pěchota aktuálně prochází velkými změnami, neboť 18. března 2021 náčelník štábu německé armády potvrdil bitevní způsobilost tzv. „System Panzergrenadier“, vozidlo Marder, které prošlo bojovým nasazením a je považováno příslušníky Bundeswehru za mimořádně spolehlivé, ještě nějakou dobou zůstane důležitou součástí jeho vybavení.

System Panzergrenadier se v zásadě skládá z vylepšené verze bojového vozidla pěchoty Puma, které v rámci společného podniku PSM GmbH připravují Rheinmetall a Krauss-Maffei Wegmann, a systému Future Soldier – Expanded System (IdZ-ES). Future Soldier je nejmodernější systém na podporu víceúrovňových bojových operací, který kdy Rheinmetall vyvinul. Jeho úkolem je zvýšit palebnou sílu a bojovou účinnost sil rychlé reakce NATO (VJTF), které v roce 2023 Německo povede. Nasazením systému Panzergrenadier bude formace poprvé vybavena digitalizovanou vozidlovou platformou – vozidlem Puma IFV modernizovaným na status VJTF – a navíc systémem vojáka s digitální radiovou technologií. Úzké propojení senzorů a efektorů vojáků se senzory a efektory bojového vozidla pěchoty minimalizuje dobu mezi detekcí cíle a jeho zasažením. Sloučení jednotlivých schopností do jednoho celistvého systému umožňuje efektivní taktickou součinnost mezi vojáky a jejich bojovým vozidlem pěchoty, což následně zvyšuje bojovou efektivitu mechanizovaných pěších formací.

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace