Bojové vozidlo Oshkosh JLTV - je to kandidát na ikonu tohoto století, říká armádní expert Jaroslav Macošek

Bojové vozidlo Oshkosh JLTV - je to kandidát na ikonu tohoto století, říká armádní expert Jaroslav Macošek
Autor fotografie: Filip Klasna|Popisek: Oshkosh JLTV na IDET 2019
29 / 07 / 2019, 12:00

V roce 2015 zvítězilo vozidlo firmy Oshkosh v programu JLTV, když nahradilo vozidel Humvee. Americká armáda a námořní pěchota má dostat celkem 16 901 vozidel Oshkosh JLTV, přičemž zakázka měla cenu 6,7 miliard korun. To svědčí o tom, že americká armáda vozidlu opravdu věří. Na letošním IDETu 2019 bylo představeno ve stánku společnosti STV Group.

O dodávku Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) se popraly AM General, Lockheed Martin a Oshkosh. Vítěz bere vše, tedy zajistí dodávku všech vozidel armádě USA a tím vítězem je firma Oskhosh. 

Oshkosh porazil výrobce Humvee, AM General i giganta obraného průmyslu Lockheed Martin, a odchází se smlouvou na 6,7 mld USD pro počáteční výrobu, celkově se ale odhadují náklady armády na 30 miliard dolarů. Během tří let počáteční výroby a pěti let plné produkce bude vyrobeno 49,100 vozidel pro armádu a 5,500 pro námořní pěchotu.

Armáda převzala první vozidla Oshkosh JLTV v roce 2019, námořní pěchota pak dostane vozy v roce 2022.

Oshkosh byl vybrán hlavně proto, že v sobě spojuje zvýšenou mobilitu a rychlost s ochranou vozidla. K vývoji nového vozidla daly výrazný impuls operace amerických vojáků v Afghánistánu a Iráku, kde se vozidla Humvee ukázala jako málo odolná proti improvizovaným výbušným zařízením-IED. Vzhledem k tomu, že vozidla Humvee byla nedostatečně chráněná proti IED, stávala se osádka často oběťmi těchto zařízení. Oshkosh JLTV tak má pokročilý design trupu, který byl právě vyvinut k tomu, aby zvýšil schopnost přežití posádky proti široké škále výbuchů a či balistických hrozeb.

Bojové operace pak vyžadují, aby vojáci byli rychlí, lehce přepravitelní a mobilní, což Oshkosh splňuje, prohlásil Mike Ivy z Oshkosh Defense. Samostatnou kapitolou je patentovaný systém ochrany Core 1080, který výrazně zvyšuje šanci na přežití osádky.

Oshkosh tvoří posádka o 2-4 mužích. Vozidlo může dosáhnout maximální rychlosti 113 km/h, dojezd činí 483 km. Vozidlo pohání motor Banks 866T o výkonu 340 koní. Oshkosh JLTV se dodává v několika variantách, například pick-upu, přepravníku osob a materiálu nebo přepravníku bojové stanice, která je místěna na střeše.

Oshkosh JLTV je pro americkou armádu i námořní pěchotu zajímavým a hlavně efektivním řešením, které je z hlediska ochrany posádky, mobility a celkového výkonu důstojným nástupcem vozidla Humvee. Objednané vozy nahradí až 1/3 flotily vozů Humvee v různých složkách americké armády. Firma AM General jich pro potřeby vojenských sil vyrobila přes 280 000.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.