Bojové vozidlo pěchoty ASCOD 2 se představilo na Dnech NATO

Bojové vozidlo pěchoty ASCOD 2 se představilo na Dnech NATO
Popisek: bojové vozidlo pěchoty ASCOD 2
16 / 09 / 2017, 14:30

Na letošních Dnech NATO se během dynamických ukázek poprvé veřejně představilo bojové vozidlo pěchoty ASCOD 2, jež je jedním z uchazečů ve výběrovém řízení české armády na nová pásová obrněná vozidla. Výrobce vozidla, společnost General Dynamics European Land Systems (GDELS), jej předvedl s nejnovější dálkově řízenou věží.

Dny NATO a Vzdušných sil Armáda České republiky byly svědky první veřejné premiéry dynamické ukázky nejnovějšího provedení bojového vozidla ASCOD 2 s bezposádkovou věží Samson Mk II, které společnost GDELS nabízí české armádě jako nástupce končících BVP-2. Odborná o laická veřejnost se tak mohla bezprostředně seznámit s jedním z kandidátů na přezbrojení motostřeleckých jednotek AČR.

GDELS jako jediný přední výrobce speciální techniky v minulosti dokázal, že je schopen do Česka přenést technologie potřebné k výrobě špičkové vojenské techniky a zapojit do ní český průmysl. Tím příkladem je obrněné vozidlo Pandur II CZ. GDELS už v roce 2015 uzavřel strategickou spolupráci s holdingem Czechoslovak Group (CSG), a díky tomu podnik Tatra Defence Vehicle, který do CSG patří, vlastní licenci na výrobu, modernizace i servisní podporu vozidel Pandur II. Tak je zajištěna soběstačnost Česka ve výrobě i opravách kolových obrněných vozidel armády. Podobný scénář se může uskutečnit i v případě výběru BVP ASCOD 2.

Obrněný ASCOD druhé generace

Obrněná platforma ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development) je univerzální vozidlo vhodné jako základ pro celou šíři speciálních provedení a verzí. Jeho vývoj začal na konci 80. let ve spolupráci rakouských a španělských firem na základě požadavků armád obou zemí. Není bez zajímavosti, že na projektu ASCOD pracoval tým inženýrů, který se podílel i na vývoji vozidel Pandur, oba typy tak mají některá společná konstrukční řešení. Sériová vozidla španělská armáda zavedla do výzbroje v roce 1998 pod označením Pizarro, během let získala na 356 kusů. U rakouské armády k tomu došlo až poněkud později, první kusy s označením Ulan dostal Bundesheer až v roce 2002, celkem jich odebral 112 exemplářů.

Nicméně vývoj vozidla ASCOD dodávkami pro rakouskou a španělskou armádou neskončil. V roce 2004 společnost GDELS představila jeho pokročilou a značně vylepšenou podobu označovanou jako ASCOD 2. Dnes je toto provedení nabízeno ve dvou verzích – ASCOD 35 a ASCOD 42. Právě ASCOD 2 v provedení 42 se stal základem pro nová obrněná vozidla řady Ajax, která britská vláda v roce 2010 vybrala v rámci programu Scout SV.

Dodávky sériových vozidel Ajax začaly v tomto roce, celkem má vzniknout na 589 kusů, a to hned v devíti verzích. To znamená, že pokud by česká armáda vybrala za nástupce BVP-2 typ ASCOD 2, mohla by do své výzbroje zavést různé účelové modifikace vycházející z britských. I provedení s věží Samson Mk II, které se účastnilo českých armádních testů a předvedlo se na Dnech NATO, už v sobě zahrnuje konstrukční řešení uplatněná pro britská vozidla řady Ajax. Operačního stupně by vozidla řady Ajax měla dosáhnout v roce 2019. Česká armáda by tak v případě výběru ASCODu 2 a s plánovaným zahájením dodávek v roce 2020 mohla čerpat z britských zkušeností se zaváděním nové obrněné platformy do výzbroje.

Nejnovější podoba vozidel ASCOD 2 má jako základ skořepinovou korbu ze svařovaných ocelových plátů. V útrobách je prostor pro tříčlennou posádku tvořenou velitelem, řidičem a střelcem i pro šest až osm plně vyzbrojených vojáků pěchotního družstva. Řidič má stanoviště v přídi vlevo, vpravo se nachází pohonná jednotka. Tou je v případě ASCODu 35 motor MTU 8V 199T20 (výkon 530 kW), pro ASCOD 42 je k dispozici silnější MTU 8V 199T21 (výkon 600 kW). ASCOD 2 však může být vybaven i hybridním pohonným systémem.

ASCOD2

Balistická odolnost vozidel ASCOD 35/42 dosahuje úrovně 5 dle normy STANAG 4569 a úrovně 4a/b proti minám. Základní pancéřování poskytuje posádce ochranu proti průbojné munici ráže 7,62 mm, čelo korby pak do ráže 14,5 mm. Zvýšit úroveň balistické ochrany lze pomocí přídavného pasivního pancéřování. ASCOD 2 může být vybaven i současnými moderními pasivními i aktivními obrannými systémy nebo bloky dynamického pancíře. Všechny tyto možnosti dělají z ASCODu 2 jeden z nejodolnějších strojů své kategorie, který se může v té nejvyšší úrovni vybavení rovnat i typu IFV Puma. Podlahové části ASCODu vydrží explozi miny nebo nástražného výbušného zařízení do síly ekvivalentu více než 10 kg TNT.

ASCOD 35/42 lze vybavit nejrůznějšími věžemi a výzbrojí i specializovanými nástavbami. Ve verzi obrněný transportér je možné volit z několika dálkově ovládaných bojových stanic s kulomety ráží 7,62 mm až 12,7 mm, věže pro bojová vozidla pěchoty dávají možnost výběru zbraní ráže od 25 mm do 40 mm. Podvozek i korba ASCODu dovoluje i instalaci věží s kanony 105 mm či 120 mm pro použití v roli stíhačů tanků či vozidel pro podpůrnou palbu. Testů české armády se účastnil ASCOD 2 v provedení s bojovou věží Rafael Samsom Mk II, která je vývojovou verzí věže instalované na vozidlech Pandur II CZ české armády se stejnou výzbrojí.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.