Bojové vozidlo pěchoty Borsuk - Polsko jde svou cestou

Bojové vozidlo pěchoty Borsuk - Polsko jde svou cestou
09 / 04 / 2019, 10:00

V české i polské armádě shodně dožívají pásová bojová vozidla pěchoty. U mechanizovaných jednotek AČR jde o BVP-2, v Polsku o o generaci starší BWP-1. Přes původně zvažovanou a obecně atraktivní možnost pořídit náhradu ve společném akvizičním projektu výběrem vhodného zahraničního modelu se Polsko rozhodlo pro vlastní domácí řešení a vyvíjí pásové bojové vozidlo pěchoty Borsuk - Jezevec. Mj. a především proto, že trh nenabízí pro Poláky podstatnou vlasnost BVP: schopnost plavbou překonat vodní toky.

Mechanizované jednotky Armády České republiky dosud spoléhají na BVP-2, bojová vozidla pěchoty sovětské koncepce, vyráběné v 80. letech licenčně v Československu. Polská armáda má ve výzbroji BWP-1, jak označuje o generaci starší sovětské BMP-1, a v aktivní službě jich stále jezdí na osm set. Těch má AČR v různých variantách na dvě stovky, již převážně uložených v záloze. Do druhé poloviny roku 2016 to vypadalo, že se obě země vydají stejným směrem: k nákupu vybraného zahraničního modelu, který jejich BVP-1 a BVP-2 nahradí. Taková spolupráce by byla poskytla pro jednání s potenciálními dodavateli zajímavé možnosti, a i pro budoucí spolupráci české a polské armády by jednotnost výzbroje přinášela výhody. Polsko se ovšem ve finále rozhodlo jít vlastní cestou, a společnost Huta Stalowa Wola (HSW) pro jeho ozbrojené síly vyvíjí bojové vozidlo pěchoty Borsuk (Jezevec), zatímco u nás právě vrcholí přípravy tendru na pořízení zahraničních vozidel v hodnotě převyšující 50 miliard korun.

Jednou z nejpodstatnějších prezentovaných podmínek pořízení nového pásového BVP pro českou armádu je masivní zapojení českého zbrojního průmyslu. Nákup zahraničního vozidla má jistě své výhody, které není třeba rozepisovat, a jež spočívají především v know-how velkých zbrojních společností, jejichž zkušenosti se promítají jak do posledních verzí existujících vozidel, tak do BVP nových konstrukcí. Přesto v diskusích nevyhnutelně zaznívá nikoli nepodložená výhrada, že základní výzbroj armády by měla mít domácí původ. Netroufneme si zkoumat schopnost českého zbrojního průmyslu s vlastním řešením přijít. Ne primárně proto, že bychom tomu nevěřili, ale protože je to jednoduše passé.

Poláci se před třemi lety rozhodli pro vlastní řešení, a rovnou ambiciozně spojili jeho vývoj s jiným typem: kolovým bojovým vozidlem Rosomak (polské označení pro finské AMV Patria), a sice v záměru využít pro obě vozidla bezosádkový bojový modul ZSSV-30 (Zdalnie Sterowany System Wieżowy 30), který má být instalován na první bezmála dvě stovky Rosomaků v roce 2020.

Kromě odvahy vyvinout vozidlo vlastní koncepce jde o další rozměr velmi odlišného přístupu ve srovnání s přístupem českým, kde v poslední době sledujeme diskuse až údiv nad jednoznačně formulovaným požadavkem, aby věž nových českých BVP byla osádková. Poláci hodlají sdílet u obou typů shodnou bezosádkovou věž. Z technicko-taktického hlediska mají osádkové i bezosádkové věže své výhody a nevýhody. Zjevnou výhodou z hlediska logistického je ovšem stejné řešení u obou páteřních vozidel mechanizované pěchoty.

Důležitou roli pro polské rozhodnutí vyvinout vlastní BVP byl fakt, že žádné z nabízejících se vozidel zahraniční provenience nesplňuje polský požadavek na schopnost překonávat vodní překážky plavbou. Pro polskou armádu s ohledem na významné vodní toky protínající polské území jde o požadavek zásadní. U nás hrála tato schopnost svou roli v případě pořízení KBVP Pandur II. U pásových vozidel tento požadavek nefiguruje.

Borsuku byly vyrobeny zatím dva "předprototypy", prototyp má být představen letos, a v případě úspěchu zkoušek naváže v roce 2022 sériová výroba, která má dosahovat padesáti kusů ročně. Polsko je oproti Česku v mnohém napřed. Je jedním z mála států NATO, které plní 2% výdaje na obranu, pro rok 2020 má stanoveno 2,1 %, a má plán v roce 2030 dosáhnout 2,5 %. Má vyřešenou otázku hlavních bojových tanků, provozuje 142 Leopardů ve verzi 2A4, které probíhají modernizací, a 105 Leopardů 2A5, a polská varianta tanku T-72 značená jako PT-91 Twardy patří k velmi podařeným modernizacím vozidla, kterým v počtu 30 disponuje také AČR (v neméně úspěšné variantě T72M4CZ). Nově Polsko získá i domácí pásové BVP.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace