Bojové vozidlo pěchoty Marder 1 - BVP Bundeswehru (od r. 1971)

Bojové vozidlo pěchoty Marder 1 - BVP Bundeswehru (od r. 1971)
08 / 01 / 2019, 10:00

Dosud hlavním bojovým vozidlem pěchoty ve výzbroji německé armády je Marder vyvíjený v letech 1960-1969 a vyráběný od roku 1969 do roku 1975 společností Rheinmetall Landsysteme. Pancéřoví granátníci jich mají dosud ve výzbroji na čtyři stovky. Od 70. let prošlo vozidlo mnoha úpravami. Slouží nejen v Německu, ale také v Chile (jehož armáda jakoby německé z oka vypadla), Indonésii nebo Jordánsku.

Původně však vozidlo na mezinárodním trhu nabízeno nebylo, a všech přibližně 2100 Marderů bylo určeno výhradně pro Bundeswehr. K prodeji do zahraničí bylo přistoupeno teprve nedávno v souvislosti s obnovou zbraně, která probíhá v podobě zavádění bojového vozidla pěchoty PUMA od společnosti PSM, což je společný podnik Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme, a patří mezi BVP nabízené Armdádě České republiky v probíhajícím tendru.

Psali jsme: První Pumy AIFV pro německou armádu

Původním záměrem bylo postavit vozidlo, jež by nahradilo Schützenpanzer Lang HS.30: BVP z 50. let, které se vyznačovalo na svou dobu mimořádnou palebnou silou (mělo 20mm kanón v malé věži), a bylo výsledkem německého odmítnutí amerického pojetí obrněných transportérů, jež se měly omezovat na přepravu pěchoty na bojiště a z bojiště. Němci jimi chtěli doplnit tanky, a mechanizovaná pěchota, jejíž taktika byla opřena o zkušenosti pancéřových granátníků 2. světové války, by je mohla využívat k přímé podpoře i během boje. Tento přístup převážil celosvětově, a dnešní koncepce BVP jsou jeho výsledkem. Schopnost držet krok s hlavními bojovými tanky Leopard ostatně zmínil generál Vollmer jako jednu z výhod Pumy během rozhovoru na NATO Days 2018:

Bojové vozidlo pěchoty PUMA od PSM je podle Bundeswehru nejlépe chráněným BVP na světě

Požadavkem při konstrukci nového BVP v 60. letech byla schopnost převážet 12 pěšáků, nést spolehlivý 20mm kanón, zachovat schopnost pěchoty vést boj přímo z vozidla, a zajistit ochranu proti účinkům jaderných, biologických a chemických zbraní. Na vývoji pracovaly dvě skupiny firem. Po dokončení deseti prototypů byla zakázka svěřena společnosti Rheinstahl, a vozidlo dostalo bojové jméno Marder, jež bylo v roce 1985 změněno na Marder-1 v souvislosti s pracemi na nástupci, Marderu-2.

Pancíř vozidla poskytoval ochranu proti ručním zbraním a střepinám, a čelní pancíř odolával také 20mm protipancéřovým střelám, a později byl posílen v reakci na 30mm kanón sovětských BMP-2. Řidič Marderu sedí vlevo, na pravé straně je uložen motor. Další dva členové posádky, střelec a velitel, jsou ve věži. Mají k dispozici množství periskopů s kvalitní optikou umožňujících sledovat okolí vozidla ve dne i v noci. Oproti původnímu záměru veze Marder sedm pěšáků, nikoli dvanáct. Jeden sedí za řidičem, a šest v prostoru pro výsadek za věží. Redukce byla nevyhnutelná s ohledem na požadavek postavit odolné a efektivní bojové vozidlo. Rámcově jde o proces, který veselou formou znázorňuje toto video o vývoji amerických M2 Bradley (video je anglicky):

Marder může projet vodou do hloubky 1,5 m bez přípravy, a může být uzpůsoben k brodění až 2,5 m hlubokou vodou. Motor o výkonu 591 k mu dává na silnici u posledních verzí s posíleným pancířem rychlost 65 km/h, čímž právě zaostává za Leopardy 2 (s nimiž měl původně sloužit Marder-2, ale je to Puma).

Psali jsme: ZDB-04 (Typ 04) – bojové vozidlo pěchoty čínské armády (1997-2018)

Ve výzbroji má 20mm automatický kanón Rheinmetall MK 20 Rh202 a koaxiální kulomet MG3 se zásobou 1250, resp. 5000 nábojů. Od verze 1A2 může nést také až 6 protitankových řízených střel MILAN. Od verze 1A3 také mizí boční střílny pro pěchotu, které ustoupily silnějšímu pancéřování. Loni na jaře proběhla zpráva, že verze 1A5 mohou nově nést střely Spike LR, jimž Bundeswehr říká MELLS (Mehrrollenfähige Leichte Lenkflugkörpersystem, véceúčelový lehký protitankový raketový systém).

Ač vstoupilo do služby již v roce 1971, prošlo vozidlo bitevním křtem až v červenci 2009 v afghánské provincii Kunduz proti Talibanu. Německá armáda vysoce hodnotí jeho spolehlivost a efektivitu; problémem je v obtížných podmínkách ovšem absence klimatizace. Dosud byly ztraceny v Afghánistánu jen tři, všechny v důsledku výbuchu IED.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace