Bojové vozidlo pěchoty PUMA od PSM je podle Bundeswehru nejlépe chráněným BVP na světě

Bojové vozidlo pěchoty PUMA od PSM je podle Bundeswehru nejlépe chráněným BVP na světě
Popisek: Generálporučík Jörg Vollmer
17 / 10 / 2018, 09:30

Generálporučík Jörg Vollmer, velitel pozemních sil Bundeswehru, prezentoval bojové vozidlo PUMA na akci Dny NATO v Ostravě. Odmítl jakékoli pochybnosti o nedostatcích vozidla, ať už z pohledu výšky vojáků nebo použití černobílých monitorů a naopak zdůraznil výhody reaktivního pancíře, díky nimž patří PUMA k nejlépe chráněným BVP na světě. Přinášíme exkluzivní rozhovor.

Tak jako každý rok nabídly dny NATO v Ostravě přehlídku nejmodernější bojové techniky. Letištní plocha se hemžila uniformami spojeneckých armád s vysokými hodnostmi a redakci Securitymagazin.cz se podařilo odchytnout hned tu nejvyšší. O exkluzivní rozhovor jsme požádali samotného generálporučíka Jörga Vollmera, který nám ochotně poskytl krátkou prezentaci bojového vozidla pěchoty (BVP) PUMA.  

Vollmer hned v úvodu rozhovoru dementoval, že byvozidlo PUMA mělo jakýkoli problém s příliš vysokými vojáky, konkrétně nad  1,83 metru. „Zatím to řešíme tak, že nasazujeme vojáky, kteří tuto výšku mají…,“ uvedl generál. Dalším krokem je podle zástupce Bundeswehru vypracovávání technického řešení, kdy budou sedadla posunuta o trochu níže. Tím se získají další centimetry navíc.

Psali jsme: Jubilejní 100. vozidlo BVP Puma sjelo z montážní linky závodu společnosti Rheinmetall v německém městě Unterlüß

Generálporučík v rozhovoru priorizoval hlavně pancéřování vozidla, které nabízí dvě konfigurace ochrany. Jedna je bez vnějšího pancéřování, kdy vozidlo poskytuje i tak stále vysoký stupeň ochrany a druhá ve variantě pro boj disponuje reaktivním pancéřováním, což řadí vozidlo PUMA k nejlépe chráněným BVP na světě.

Další kritizovanou věcí bylo nasazení černobílých monitorů, což se však ukázalo jako výhoda, neboť vozidlo PUMA může být nasazeno v extrémních teplotách. V nich tyto monochromatické monitory poskytují naopak kvalitnější obraz.

Přečtěte si celý exkluzivní rozhovor:

  • „Pane generále, jak se vám líbí tady na NATO Days v Ostravě?“

„Je to poprvé, co jsem tady v Ostravě na NATO Days, které Německo už mnoho let podporuje a jsem velice nadšený, z toho, jak jste to tady dali dohromady. Také jsem velice nadšený z toho, kolik lidí to zajímá.
Myslím, že jsou takové dny důležité, abychom se my jako ozbrojené síly také představili s tím, co děláme, protože to děláme pro naše obyvatelstvo.”

  • „Co se vám tady v Ostravě nejvíc líbí?”

„Mě se líbí, a je jedno kam jsem tady zašel, to angažmá našich vojáků. A též angažmá všech národů, které tady jsou. A my společně jako NATO partneři zajišťujeme bezpečnost našeho obyvatelstva. A to angažmá, se kterým to naši vojáci vykonávají, to cítíte ode všech, s nimiž zde mluvíte, a to nám děla velkou radost.”

  • „Pojďme se věnovat bojovému vozidlu pěchoty PUMA, které je zde vedle nás. Do českých médií prosákla informace, že vozidlo PUMA má problém s příliš vysokými vojáky. Jak je to doopravdy?“

„Pumu jsme navrhli tak, aby šla přepravit v A 400M, což znamená na náš vojenský dopravní letoun. Proto jsme museli stanovit určitou velikost. Tato velikost měla vliv na to, že když jsme si řekli, že ochranu pro naše vojáky má absolutní prioritu, což znamenalo, že vnější možný obrys zmenšil vnitřní prostor, a to vliv na to, že mohou do vozidla vojáci jenom s určitou výškou, my dva bychom s tím problém neměli, ta výška je 1,83 metru. To je to, o čem se psalo. Zatím to řešíme tak, že nasazujeme vojáky, kteří tuto výšku mají, čímž je popsán první krok řešení. Pak další krok je ten, že vypracováváme technické řešení, kdy bychom sedadla posunuli o trochu níže, a tím získali par centimetrů navíc. Jedno řešení je velikost, druhé řešení je technické.”

  • „Druhou takovou výtkou jsou černobílé monitory ve výbavě PUMY.“

„Tehdy jsme se rozhodli, že toto vozidlo chceme nasadit ve všech teplotách – od velkého horka po velkou zimu – a proto také, že použijeme monochromatické monitory, které v tomto teplotním rozpětí pracují nejlépe. Nyní jsme se rozhodli v rámci další optimalizace vývoje vozidla, že ty monochromatické monitory budeme měnit za barevné monitory.”

  • „Pojďme nato z druhé strany: V čem je Puma výjimečná?”

„Rozdíl začíná už nahoře u kanónu. Tento kanón je stabilizovaný. To znamená, že když se vozidlo pohybuje, tak kanón stále míří na ten samý cíl díky stabilizačnímu zařízení. Tento kanón umí to samé, jako náš kanón jiné ráže na tanku Leopard. Zasáhne cíl za jízdy a je jedno jestli jede dopředu, míří do strany nebo jede dozadu. Cíl zasáhne a schopnost  zásahu z tohoto kanónu první ranou je velice působivá. Což znamená, že první velká výhoda je v kanónu. My hodnotíme vždy schopnost zásahu první ranou a s tímto vozidlem je to za jízdy stejně jako z palebného stanoviště. Cíl bude samozřejmě označen laserem. Takže kanón je první hlavní výhoda. Druhá velká výhoda u tohoto vozidla je naše pancéřování, které je reaktivní a rozsáhlé, jak vidíte, abychom zajistili největší ochranu pro naše vojáky. Ale v jádru, a to je to rozhodující, můžeme v tomto obrněném vozidle v pohyblivém boji podporovat bojový tank Leopard. Oproti tomu Marder, který je 40 let starý, je příliš pomalý na to, aby mohl tank Leopard podpořit v každé bojové situaci. A to umí Puma - Puma a Leopard pracují vždy společně.

  • „Jak důležité je pro Pumu bezpečí vojáků, kteří jsou vevnitř?”

„To je pro nás to ze všech nejdůležitější kritérium, protože chceme mít nejlepší možnou ochranu pro naše vojáky. A toho jsme dosáhli způsobem ochrany vozidla, Můžete s ním jezdit ve dvou konfiguracích ochrany. Jedna je bez vnějšího pancéřování kdy vozidlo poskytuje stále vysoký stupeň ochrany a druhá, normální pro boj je tato, s reaktivním pancéřováním, kterou zde vidíte. A proto je to zatím nejlépe chráněné obrněné vozidlo pěchoty, které na světě máme.”

  • „Děkuji”

Psali jsme: DNY NATO: Bundeswehr předvedl v Česku nejmodernější pozemní techniku

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace