foto: Alf van Beem / Wikimedia Commons / CC0/YPR-765 holandské armády
Americká armáda v 70. letech vybírala nové BVP. Rozhodovala se mezi M2 Bradley a AIFV, YPR-765 je nizozemský derivát, vyhrálo M2. Přesto je holandské bojové vozidlo pěchoty velmi zajímavý stroj.
Ztráty obrněné techniky na Ukrajině jsou enormní. Zatímco Rusové mohou čerpat ze svých zdánlivě nekonečných skladových zásob, Ukrajinci se musí spoléhat na zahraniční pomoc. Dá se říct, že mezi nejúspěšnější vozidla dodaná na Ukrajinu patří americké bojové vozidlo pěchoty M2 Bradley. Ve srovnání s ruskými a také ukrajinskými ekvivalenty řady BMP zcela jasně vyhrává a svým rychlopalným kanónem už nejednou zničilo ruský hlavní bojový tank. BMP jsou především velmi slabě pancéřovaná a na moderní bojiště již naprosto nevhodná. Ukrajinci si M2 velmi chválí právě pro ochranu osádky.
Prohra YPR-765
Ve výběrovém řízení americké armády na začátku 70. let 20. století byl konkurentem M2 Bradley stroj americké firmy FMC AIFV. I přesto, že firma neuspěla především právě díky vyšší ochraně osádky ve vozech Bradley, pokračovala ve vývoji nadále bez dotací americké vlády. Jedním z výsledků byla objednávka z Nizozemska, kde bylo vozidlo zařazeno do armády pod označením YPR-765. Holanďané nejprve vyzkoušeli čtyři vozidla a v roce 1975 objednali celkem 880 těchto obrněnců. Na žádost nizozemské vlády byly provedeny některé zásadní změny.

Zbraňová stanice byla přesunuta na pravou stranu a pozice velitele vozu byla přemístěna za řidiče. V rámci programu YPR-2000 byla všechna BVP modernizována na variantu YPR-765A1 a jsou jednoduše identifikovatelná podle maskovacího vzoru NATO. V průběhu války v Afghánistánu bylo dokonce několik YPR-765 osazeno přídavným pancéřováním. Firma FMC byla se svým BVP relativně úspěšná. Na Filipíny prodala 45 kusů vozidel, 514 dalších do Belgie a uzavřela kontrakt na 1 698 obrněnců do Turecka v hodnotě více jak jedné miliardy dolarů. Nejméně 285 kusů AIFV bylo vyrobeno v Belgii, zbytek v Turecku, kde byla vozidla osazena silnějšími pohonnými jednotkami o výkonu 300 koní a jinou převodovkou.
Holandská varianta pro Ukrajinu YPR-765 je vyrobena ze svařovaného hliníku a pancíř je vrstvený z laminované oceli. Dutiny ochrany jsou vyplněny polyuretanovou pěnou, jež má velký vliv na jízdu ve vodě, protože způsobuje vztlak. Převodovka je vyrobena se zvýšenou odolností a motor je osazen v pravé přední části korby. Řidič má k dispozici čtyři periskopy M27, z nichž středový lze nahradit pasivním infračerveným viděním pro jízdu v noci. Velitel sedí za řidičem na vyvýšeném místě a může používat čtyři denní vidění M17. Další páté disponuje navíc také šestinásobným přiblížením.
Palebné posty YPR-765 pro výsadek
Podle RBC-UKRAINE mají všechna vozidla dálkově ovládané moduly, jež umožňují používat zbraňové systémy zevnitř vozidla. Systémy se skládají z věže, která je osazena rychlopalným kanónem Oerlikon KBA-B02 ráže 25 mm a na levo od něj posazeným kulometem FN MAG ráže 7,62 mm. Revolverová věž má elektrohydraulický posun a kanón zásobník na 180 nábojů, které jsou ihned k použití. Dalších 144 střel je uloženo v korbě. Kulomet má ihned k dispozici 230 nábojů a dalších 1 610 má připravno opět v korbě. Dálkově je ovládaný i šestihlavňový odpalovač kouřových granátů.
V zadní části YPR-765 je prostor pro výsadek. V holandské variantě je místo pro sedm vojáků, kdy jich šest sedí zády k sobě a jeden čelem k nim. Vstup je přes elektronicky ovládanou rampu, která má v sobě zabudovaný vstupní vchod. Hodně důležitým konstrukčním prvkem jsou dva palebné posty na každé straně korby a jeden další umístěný v zadní části, které jsou opatřeny denním viděním. Výsadek tedy může zevnitř podporovat palbou své BVP.
YPR-765 existuje ve variantách s PTŘS MILAN, minomety Lyran ráže 71 mm a celé řadě dalších sestav. Váží 13,7 tuny, osádku tvoří tři muži, dojezd činí 491 kilmetrů a maximální rychlost je 61 km/h. Podle Global Defense není zcela jasné, kolik YPR-765 poputuje na Ukrajinu. Bojová vozidla pěchoty jsou základem armád. Poskytují palebnou podporu pěchotě a zároveň jsou schopna ji relativně rychle přepravovat na žádoucí místa. Přestože se jedná o starší stroje, na Ukrajině budou nepochybně velmi vítané a nasazeny budou velmi rychle.
Tagy