Bojové vozidlo PUMA - nejmodernější technologie pro mechanizovnou pěchotu

Bojové vozidlo PUMA - nejmodernější technologie pro mechanizovnou pěchotu
17 / 09 / 2019, 10:00

Jedním z uchazečů v rámci tendru na nová pásová bojová vozidla pěchoty je Puma od společnosti PSM. Vozidlo bylo vyvíjeno od roku 2002 podle požadavků německého Bundeswehru a v současnosti nahrazuje ve výzbroji pancéřových granátníků starší Mardery (v roce 2020 má disponovat již 350 vozidly, a dalších 200 objedná), přičemž se počítá s jeho životností možná až do roku 2060. Vyznačuje se především vysokým stupněm odolnosti podpořeným aktivním pancířem a pestrou paletou nejmodernějších technologií.

Hlavní zbraní vozidla Puma je 30mm automatický kanón MK 30-2/ABM se zásobou 200 ran (dalších 200 lze vézt v nábojové schránce), schopný vystřelovat průbojnou nebo programovatelnou munici (ve vzduchu vybuchující, ABM), kterou lze kromě pěchoty a lehce pancéřovaným cílům vést účinnou palbu mj. a především proti optice nepřátelské bojové techniky, včetně vrtulníků. Věž vozidla je schopna automaticky zaměřovat pohyblivé cíle. Kromě něj je ve věži umístěn spřažený kulomet ráže 7,62 mm (nebo 5,56 mm) se zásobou 1000 ran. A zadní část věže nese osm výmětnic kuřových a speciálních granátů, které umožňují skrýt vozidlo vizálně a rušit tepelné i laserové navádění střely.

Vozidlo Puma je podle řady odborníků nejlépe chráněným vozidlem své kategorie. Základem je silná pasivní ochrana, vrstvený pancíř z extrémně odolného materiálu, jehož součástí jsou keramické desky s možností snadné výměny poškozených částí. Vozidlo odolává podkaliberní a průbojné munici do ráže 30 mm na vzdálenost 500 m a účinkům exploze 155mm granátu ve vzdálenosti 10 m. Aktivní pancíř fungující na principu protivýbuchu, který odráží nepřátelskou střelu, a poskytuje stupeň ochrany 6, tedy v současnosti nejvyšší podle klasifikace NATO. Vozidlo také disponuje aktivní rušičkou protitankových střel (MUSS), která odklání střely vypálené na vozidlo a je účinná proti infračerveně a laserem naváděným střelám.

Vozidlo odolává výbuchu 10 kg TNT, je chráněno proti minám a improvizovaným výbušným zařízením mj. dvojitou podlahou. Ta ochrání nejen převážené vojáky a osádku vozidla, ale také zbraňové systémy, které zůstanou funkční. Vnitřní podlaha zůstává nepoškozená, a dopad výbuchu na převážené vojáky omezují také na stropě korby zavěšené sedačky.

Začátek největšího zbrojního tendru v historii samostatné České republiky byl vyhlášen 27. března 2019. Jde o dodávku 210 kusů pásových bojových vozidel pěchoty v předpokládané hodnotě 53 miliard korun. Armáda České republiky požaduje sedm účelových variant pásového BVP: bojovou, velitelskou, průzkumnou, ženijní, zdravotnickou, dělostřeleckého průzkumu a vyprošťovací. Nová vozidla nahradí dosluhující BVP-2, vozidla sovětské koncepce vyráběná koncem 80. let licenčně v Československu, jež na moderním bojišti již neobstojí s ohledem především na nízký stupeň ochrany a nulovou perspektivu dalšího vývoje a aplikace moderních technologií. Tendru se účastní německé společnosti Rheinmetall (s vozidlem LYNX), PSM (s vozidlem PUMA), BAE Systems (s vozidlem CV90) a GDELS (s vozidlem ASCOD 2).

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace