Bojové vozidlo Puma - unikátní záběry z výroby: podívejte se, jak se vyrábí nejbezpečnější BVP

Bojové vozidlo Puma - unikátní záběry z výroby: podívejte se, jak se vyrábí nejbezpečnější BVP
04 / 09 / 2019, 09:15

Jedním z uchazečů v rámci tendru na nová pásová bojová vozidla pěchoty je Puma od společnosti PSM. Vozidlo vyvinuté podle požadavků německého Bundeswehru v současnosti nahrazuje ve výzbroji pancéřových granátníků starší Mardery. Vyznačuje se především vysokým stupněm odolnosti podpořeným aktivním pancířem a pestrou paletou nejmodernějších technologií. Přinášíme exkluzívní záběry z jeho výroby v továrně společnosti Rheinmetall v Unterlüss. PSM je společným podnikem firem Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme s 50% účastí obou, společnost vznikla v roce 2002.

Ve videu uvidíte hlavní fáze výroby pásového bojového vozidla pěchoty PUMA, opracovávání hrubých dílů korby a spojování jejích základních částí s velkým důrazem na přesnost. Přípravu výroby bezosádkové věže, která je osazená stabilizovaným 30mm automatickým kanónem MK30-2 ABM se zásobou 200 ran a schopností vystřelovat časovanou munici, spřaženým kulometem, a 76mm granátometem, resp. vrhači kouřových granátů; pylony, na nichž jsou vrhače umístěné, jsou otočné a mohou být zaměřeny bez pohybu věže.

Věž nese také prvky nejmodernějších optických přístrojů pro velitele vozidla a střelce, kteří mají schopnost spolupracovat v módu "Hunter-Killer" (lovec-zabiják, německy Erkenner-Bekämpfer, rozpoznávač-bojovník), kdy velitel vyhledává a označuje cíle, které střelec ničí, zatímco velitel může po označení cíle  okamžitě vyhledávat další. Velitel má k dispozici stabilizovaný periskop s rozsahem 360°, jehož obraz lze přenášet na všechny monitory uvnitř vozidla. Optika velitele i střelce je vybavena termovizí a laserovými dálkoměry. Věž také nese aktivní rušičku protitankových střel MUSS, která odklání střely vypálené na vozidlo a je účinná proti infračerveně a laserem naváděným střelám.

Podvozek, který snese maximální zatížení 43 tun, je sestaven z oddělených monobloků (který lze měnit bez zásahu do korby), v nichž jsou také umístěny hlavní palivové nádrže - palivo je tedy důsledně odděleno od prostoru osádky i vezeného výsadku, čímž je posílena ochrana převážených vojáků. Důraz je kladen na kvalitní odpružení, a především odolnost proti minám a nástražným výbušným zařízením zajištěnou dvojitým pancéřovým dnem korby.

Dieslový motor MTU V10 892 s výkonem 800 kW dává vozidlu velmi dobrý poměr výkonu k hmotnosti při plném bojovém zatížení 19,3 kW/t.

Druhé video přináší rozhovor Security magazínu se zástupcem výrobce v továrně v Unterlüss. Věnovali jsme se otázkám ochrany osádky vozidla, jeho výzbroji, a zeptali jsme se, proč se výrobce rozhodl pro bezosádkovou věž, jaké spatřuje její hlavní výhody. Hlavním důvodem je opět důraz na maximální bezpečnost osádky, a to ve všech fázích nasazení vozidla: jakmile jsou vojáci uvnitř, jsou za všech okolností plně chráněni pasivními a aktivními prvky. Vozidlo je zaváděno do výzbroje Bundeswehru, který výrobci poskytuje důležitou zpětnou vazbu. Současně je PSM dle svých slov přesvědčeno o schopnosti přizpůsobit vozidlo požadavkům jakéhokoli klienta. Splnit požadavky AČR bude velkou výzvou.

Začátek největšího zbrojního tendru v historii samostatné České republiky byl vyhlášen 27. března 2019. Jde o dodávku 210 kusů pásových bojových vozidel pěchoty v předpokládané hodnotě 53 miliard korun. Armáda České republiky požaduje sedm účelových variant pásového BVP: bojovou, velitelskou, průzkumnou, ženijní, zdravotnickou, dělostřeleckého průzkumu a vyprošťovací. Nová vozidla nahradí dosluhující BVP-2, vozidla sovětské koncepce vyráběná koncem 80. let licenčně v Československu, jež na moderním bojišti již neobstojí s ohledem především na nízký stupeň ochrany a nulovou perspektivu dalšího vývoje a aplikace moderních technologií.

Tendru se účastní německé společnosti Rheinmetall (s vozidlem LYNX), PSM (s vozidlem PUMA), BAE Systems (s vozidlem CV90) a GDELS (s vozidlem ASCOD 2). Všechny společnosti obdržely 1. srpna výzvu k podání předběžných nabídek, jejichž předložení Ministerstvo obrany očekává začátkem října 2019.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace