Končí anabáze britského Ajaxu? Zkoušky při teplotách 46 °C

Končí anabáze britského Ajaxu? Zkoušky při teplotách 46 °C
Autor fotografie: Defence Imagery / Flickr|Popisek: Ajax
25 / 09 / 2024, 05:00

Rodina britských obrněnců Ajax má za sebou již nyní dost bohatou historii, aniž by bylo jediné vozidlo nasazeno v ostrém boji. Před třemi lety hrozilo zrušení celého projektu.

Průzkumné obrněné vozidlo Ajax je výrobkem britské společnosti General Dynamics European Land Systems (GDELS). Jen pro zajímavost GDELS nabídlo svůj ASCOD 42 v tendru na nová česká bojová vozidla pěchoty, které nakonec vyhrálo švédské CV90. ASCOD 42 vychází právě z Ajaxu. A ten je zase založen na ASCOD 2, jenž používá Španělsko a Rakousko. Britové se zaměřili na vysokou univerzálnost vozidla, ale celý projekt je katastrofálně zdržen vývojovými a konstrukčními problémy. Ovšem podle Army Technology je obrněnec aktuálně na zkouškách ve velmi horkém počasí o teplotách 46 °C. AT odhaduje, že testy probíhají buď v oblasti Perského zálivu nebo v USA

 

Rodina Ajax

 

V každém případě to znamená, že se finalizuje operační nasazení Ajaxu a jeho derivátů. Program v hodnotě 3,47 miliardy liber (105 miliard korun) by měl být dokončen v prosinci 2025 a následně by měla začít plná sériová výroba. V této chvíli je zřejmě vyrobeno 152 vozidel, které ale podstupují modernizaci. Příčina je jednoduchá, v roce 2020 byl celý projekt pozastaven kvůli nadměrnému hluku a vibracím, které ohrožovaly zdraví osádek. Situace se tehdy dostala tak daleko, že britská vláda uvažovala o zrušení celého projektu a koupi bojových vozidel pěchoty v zahraničí. A nutno podotknout, že General Dynamics porazila v soutěži BAE a jeho CV90 v roce 2010. Tedy hodně dlouhá doba. 

Ajax je jméno rodiny vozidel a zároveň je tak pojmenováno bojové průzkumné vozidlo, které má zároveň variantu pro společné řízení palby a jako vozidlo palebné podpory. Obrněný transportér (APC) je pojmenován po řeckém bohu války, tedy Ares. Velitelské a řídící vozidlo dostalo jméno po řecké bohyni moudrosti Athena. Ženijní průzkum má zajišťovat Argus, řecká mytologická postava. Atlas je vyprošťovací vozidlo, které získalo jméno po řeckém obru. Apollo, řecký bůh slunce, je opravárenské vozidlo. Vše tedy na platformě Ajax jsou postavy z řecké mytologie. Celkem by mělo být objednáno 589 vozidel. 

Ajax má podle Force News především mnoho zajímavých atributů. Mezi ně patří schopnost ISTAR, tedy inteligence, sledování, zaměřování a rozpoznávání cílů za každého počasí. Má akustický systém Acusonic k detekci výstřelů nepřítele a jejich zaměření. Digitální systém řízení palby je tedy zcela autonomní. Celá osádka má neustále přístup k 360° přehledu okolí vozidla. Údaje o ochraně jsou tajné, je to podobné jako u Challengeru, kde je složení pancíře přísným vojenským tajemstvím. Dá se ale v rámci zkušeností z Ukrajiny předpokládat  instalace aktivní ochrany (APS) jako Trophy nebo Iron Fist z Izraele. Britové špičkovou APS asi nevyvíjejí. Posledním atributem má být snížená logistická stopa, tedy zřejmě nízká viditelnost vozidla. 

ASCOD

 

Výzbroj a ochrana Ajaxu

 

Ohledně ochrany Ajaxu je zde jedno jasné vodítko a tím je váha obrněnce, která činí 38 tun s tím, že je možné ji navýšit až na 42 tun. To je číslo váhy, které se už blíží ruskému MBT T-72. Nepochybně bude možná instalace reaktivního pancíře (ERA), Ajax bude mít zesílenou ochranu proti IED a minám. Nepochybně došlo k zesílení pancíře na věži a zadní části proti UAV a moderním ATGM jako Javelin, NLAW nebo ruský Kornet. Jako další zásadní záležitost lze považovat výzbroj. AČR u CV90 zvolila variantu s 30mm kanónem s tím, že konvenuje s Pandury a je to nejpoužívanější ráže v NATO

Jenže Švédové sami používají 40mm zbraň a Britové udělali to samé. Ajax má podle Defence Today jako hlavní zbraň 40mm kanón CTA CT40 a spřažený kulomet 7,62 milimetru. Ponese navíc také protitankové Javeliny. Pochopitelně se varianty budou různě lišit, ale motor MTU V8 s výkonem 800 koní bude pro všechny stejný. Se 42 tunami je otazníkem, zda bude pohonná jednotka nakonec dostačující.  Pásové vozidlo bude mít maximální rychlost 70 kilometrů za hodinu na silnici a 50 km/h v terénu. I přes potíže s vývojem je modulárnost Ajaxu věcí budoucnosti a nepochybně se bude jednat o kvalitní bojový prostředek.  


 

Tagy článku

-->