Britská armádní obrněná vozidla: Která ,,přežijí" a komu se vystavila definitivní stopka?

Britská armádní obrněná vozidla: Která ,,přežijí&quote; a komu se vystavila definitivní stopka?
Autor: Andrew Linnett/MOD, (OGL v1.0)|Popisek: Vozidlo Ajax
01 / 06 / 2021, 13:00

O britských obrněných vozidlech se v poslední době hovoří poměrně často v souvislosti s již zveřejněnou detailní analýzou britských obranných kapacit, bezpečnosti, zahraniční politiky, mezinárodních projektů a dalších oblastí. O dalším osudu obrněných vozidel již Velká Británie rozhodla včetně Ajaxu, Boxeru, tanku Challenger 2 či bojových vozidel pěchoty Warrior.

O britských pozemních silách včetně tanků, bojových vozidel pěchoty a dalších se hovoří v současné době poměrně často. Je to hlavně dáno s nedávno zveřejněnou detailní analýzou britských obranných kapacit, která zohledňovala efektivitu, přínos a také finanční stránku provozu současných armádních vozidel, které jsou zařazeny v britské armádě. V několika případech či položkách došlo k poměrně neočekávaným změnám, jak dále ještě uvidíme.

Jak již předem SM analyzoval, že pro Británii jsou klíčové ze složek ozbrojených sil letectvo a námořnictvo, tedy Royal Air Force a Royal Navy, není to British Army. Kontext je geopolitický a historický.

Boxer

S ním samozřejmě jako s novou akvizicí britská armáda počítá dál. Boxer je obrněné vozidlo v konfiguraci 8x8, které využijí nové expediční jednotky britské armády, jež budou připravené k rychlému nasazení v různém prostředí i na velké vzdálenosti. Kontrakt na dodávku 500 Boxerů za 2,8 miliardy liber byl podepsán v roce 2019. ,,Vozidlo Boxer je lídrem ve svém oboru a těším se, že v roce 2023 dorazí v našim jednotkám," vzkázal před dvěma lety ministr obrany Ben Wallace.

Jednoznačnou devizou vozidel Boxer je jeho variabilita a modularita, tedy schopnost využít korbu pro různé bojové systémy, a též jeho moderní vnitřní výbava. Například, usazením dalšího modulu do vizidla se nemění jeho težiště, korba je skutečně určena k instalaci různých modulů. A vzhledem k tomu, že se jedná o podvozek bojového vozidla, nikoliv náklaďák, je jeho rozvor, rozchod i světlost jiná a tím pádem například při instalaci dělostřeleckého systému nebo systému PVO nejsou zapotřebí sekundární stabilizační prvky jako opěrné segmenty, ale vozidlo zastaví a vystřelí. Toto není možné ani u velmi moderního systému Archer. A dále je hleděno i na pohodlí roje, respektive posádky.

Warrior

Otazníky se dlouho vznášely nad bojovým vozidlem pěchoty. Původní plán počítal s tím, že vozidla budou modernizována a jejich životnost prodloužena až do roku 2040. Po delších diskusích však bylo nakonec rozhodnuto v březnu tohoto roku o tom, že původní plán na jejich upgrade bude zrušen a vozidlo čeká postupné vyřazování z armády. Projekt modernizace Warriorů se dostával až na třetí misto v britské prioritizaci, až z něj vypadl úplně. Místo Warriorů zaujmou právě obrněná vozidla Boxer.

Británie se tedy posouvá od těžké mechanizované techniky k expedičnčím jednotkám, tedy plně prioritizuje politiku ostrovního státu. Lze diskutovat o tom, jak si Británie představuje své pozemní síly, budou kolové a spíše ofenzivní, respektive expediční, nebo těžké (míněno pásové) a určené k teritoriální obraně, a tím je míněno i teritorium NATO, nikoliv jen ostrovního království.

Warrior má již svým způsobem odslouženo. Zaveden byl v roce 1984, tedy obdobně, jako BVP-2 v AČR. Plány na modernizaci byly zrušeny a jeho hlavní výzbroj 30 mm odpovídá současným požadavkům, jen je možná škoda, že nebyla realizována modernizace na 40 mm. Pokud by Británie chtěla mít skutečně moderní těžké pozemní mechanizované síly, pak Warrior je mimo hru a měla by se orientovat na vozidla typu Puma nebo Lynx veškerá další produkce má základy již v minulém miléniu, kdy nejstarší je CV-90, následuje ASCOD a ruská produkce je politicky neakceptovatelná.

Challenger 2

Samostatnou kapitolou jsou potom tanky Challenger 2. Vzhledem k faktu, že tanky jsou ve službě již do roku 1998, je žádoucí jejich další modernizace. Jak už SM informoval, byl v tomto ohledu udělen miliardový kontrakt Joint-venture podniku Rheinmetall BAE Systems Land na upgrade 148 tanků Challenger 2 na standard Challenger 3. Podle britského ministerstva obrany tak má upgrade zajistit, že Challenger 3 bude nejsmrtonosnějším tankem v Evropě, až vstoupí do služby. Do roku 2030 se předpokládá plná operační schopnost tanku Challenger 3. Na tomto projektu se má podílet německý Rheinmetall, respektive joint-venture podnik Rheinmetall BAE Systems Land (SM informoval). Lze předpokládat, že využije technologie z vývoje MGCS, tedy společného projektu s KMW a NEXTER.

Ajax

V britské armádě se samozřejmě dále počítá s bojovým průzkumným vozidlem Ajax. To je vyvinuté z obrněného bojového vozidla ASCOD 2, který používají španělské a rakouské ozbrojené síly. První testovací vozidla byla Velké Británii dodána už v roce 2017. Britská armáda si celkově postupně pořídí 589 vozidel v šesti verzích v celkové hodnotě 3,2 miliardy liber. Kromě té základní - Ajax - půjde o průzkumné a obrněné transportéry Ares, ženijních vozidla Argus, velitelská vozidla Athena, vyprošťovací, respektive podpůrná vozidla Atlas a dílenská vozidla Apollo. Vozidla Ajax mají být nasazeny v rámci britské 3. divize, respektive u jejích dvou obrněných brigád. 

Problémem vozidel Ajax je postupné zastarávání vzhledem k započetí jejich vývoje a výroby, ale především jejich cena.

S dalšími korekcemi, většími či menšími, lze v budoucím období kalkulovat. Na každý pád britská armáda počítá s tím, že v příští dekádě osu jejího tankového vojska budou tvořit tanky Challenger 3, v oblasti bojových vozidel to budou Boxery a v ,,sekci" průzkumná, respektive bojová vozidla pak Ajaxy. Z toho plyne, že Warrior je mimo hru, jak už jsme uvedli jinde, a další vozidla budou podrobena zásadnímu zkoumání vzhledem k možnosti jejich modernizace a dašímu použití po možná 10-20 let. Jinak jsou britské mechanizované pozemí síly určeny k zániku, nebo k zásadnímu a nákladnému přezbrojení do 10 let. 

 

Zdroj: forces.net  

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace