Pragmatismus Kremlu nezná mezí, papírový BTR-82 jako klíč mobility ruské armády
foto: Vitaly V. Kuzmin / Wikimedia Commons / CC BY-SA /BTR-82A
Základní srovnání BTR-82 s APC Patria AMV XP a německým Boxerem mluví za vše. Vedle nich vypadá ruský obrněný transportér jako papírový tygr a velký růst výroby nic neřeší.
Co mají společného ruské obrněné transportéry (APC) BTR-82 a drony? Zónu smrti, území nikoho, chcete-li. Především iniciace dronů naváděných pomocí optického kabelu Vandal přinesla zásadní rozšíření prostoru mezi liniemi válčících stran. Vandaly, Ukrajinci už pochopitelně měsíce produkují ekvivalenty i s 30km cívkou, nejdou rušit a ani jedna strana nemá proti těmto dronům dostatek adekvátní obrany. Na frontě se nevyskytují C-RAM a C-UAS systémy. Jediným řešením se stalo rozšíření zóny smrti. Ta místy dosahuje hloubky až dvacet kilometrů. Útočící Rusové mají problém, je to velmi daleko. Takže nedostatek obrněnců nahradily motocykly, civilní auta a zřejmě i BTR-82, kde Kreml zásadně zvýšil výrobu.
Velmi lehký ruský APC Kremlu
Zajímavé BTR-90 bylo Kremlem odmítnuto pro přílišnou komplikovanost a cenu. Takže se vzal obojživelný BTR-80 a modernizoval se na BTR-82. Army Recognition sice píší, že APC má zesílenou ochranu především ve spodní části proti minám a trup je z kevlaru, ale možná tady je ten největší rozdíl oproti západní provenienci. Tam se začínají smývat rozdíly mezi bojovými vozidly pěchoty (BVP) a obrněnými transportéry. Základní verze německého kolového APC Boxer je až na 35 tunách. Finská Patria AMV XP na 32 tunách. I subtilní Pandur EVO se dostal daleko přes dvacet tun. BTR-82 má hmotnost 15,4 tuny i s osádkou a vybavením.
_(cropped).jpg)
Papírový BTR-82
Pochopitelně jsou dva faktory v rozdílu vah. Moderní západní APC už mají APS a řadu dalších komponentů jako jsou automatické zbraňové stanice, ale především je kladen důraz na ochranu a sílu pancíře. V porovnání s nimi je BTR-82 doslova papírový. Síla pancíře nepřesahuje na žádné části 10 mm. Takže odolnost je jen vůči ručním zbraním a střepinám z děl menších ráží. V bojových podmínkách Ukrajiny se to rovná papírovému tygru. Jakýkoli FPV dron s protipancéřovou municí je pro něj smrtící. Kreml na vozidlo přidal 30mm automatický kanón 2A72, který WPtech označuje jako dost nepřesný. Je spřažený s kulometem ráže 7,62 mmm. Hlavní zbraní může též být těžký kulomet KPVT ráže 14,5 mm.
Boxer a Patria AMV XP někde jinde
BTR-82 má dieselový motor KAMAZ 740.14-300 o výkonu 300 koní a maximální rychlost 80 kilometrů za hodinu. Boxer má výkon motoru 820 koní a může jít přes tisíc. Patria AMV XP je na 600 koních. I tyto údaje hovoří samy za sebe. Koneckonců kolový Boxer je jako platforma pro samohybnou houfnici RCH 155 nebo C-RAM Skyranger. Může být také jako vozidlo palebné podpory. Patria AMV XP může disponovat 105mm kanonem nebo dvěma 120mm minomety. Rozdíly už jsou zásadní a Kreml ani nenaznačuje, že by měl za BTR-82 náhradu.

BTR-82A má i termovizi
Naopak se s výrobou dostal do studenoválečných čísel. A to zřejmě jako s jediným pozemním systémem. WPtech uvádí, že aktuálně by se výroba BTR-82 mohla pohybovat mezi 500 až 700 kusy ročně. Jedná se o BTR-82A, jehož prototyp byl předveden v roce 2009. Systém řízení palby by měl být doplněn o termokameru. Jenže zrovna s toutou komponentou má Kreml téměř největší potíže a aktuálně nainstalovaná domácí termovize nebude mít nijak valnou kvalitu. Tady jsou západní sankce velmi účinné.
Absence kvalitní termovize ale nebude nijak zásadní problém. Na frontě v poslední době díky zvýšení výroby roste počet ztracených BTR-82. Jsou to v zásadě systémy s jediným účelem. Dopravit pěchotu na místo určení přes zónu smrti s tím, že s návratem se ani moc nepočítá. Ruský APC je prostě velmi jednoduchý na výrobu. Tak toho Kreml využívá. Lehké srovnání s Boxery a Patria AMV XP hovoří za vše. Kreml je prostě pragmatický a je mu jedno, že v papírových BTR-82 mají ruští vojáci minimum šancí na přežití proti ukrajinským dronům a dělostřelectvu. Na APC budou stačit i střepiny z blízko explodujícího 155mm granátu. Hlavně, že je ruská armáda mobilní.
Tagy