Video: Sehranost ruských výsadků je tragická. BTR-D katem vlastních vojáků

Video: Sehranost ruských výsadků je tragická. BTR-D katem vlastních vojáků
foto: Mil.ru / Publlic domain/BTR-D na padáku

Nevycvičené výsadky i osádky bojových vozidel. Kreml svojí ofenzivu hrne klasicky po rusku. Bez ohledu na vlastní ztráty v intencích druhé světové války. Přiložené video s BTR-D je doslova symptomatické.

BTR-D je sovětský obrněný transportér a je to tak trochu konstrukční z nouze ctnost. Je totiž vyvinut z výsadkového bojového vozidla BMD-1. To mělo podle Army Recognition za úkol přepravovat výsadkáře a zároveň jim poskytovat palebnou podporu se 73mm kanónem a to při váze 7,5 tuny, která byla ale jen na papíře, stroj byl ve skutečnosti o půl tuny těžší. Jenže s veškerou výzbrojí se váha dostala na třináct tun a BMD-1 měl vést čtyřčlenný výsadek. Jenže prostor byl tak extrémně stísněný, že nakonec se převáželi pouze tři vojáci. To bylo pochopitelně naprosto nevyhovující. Takže v letech 1970 až 1974 probíhal vývoj BTR-D. 

BTR-D vynuceným bratrem BMD-1 pro výsadky speciálů

 

Ten už měl jediný cíl. Přeprava výsadku. BTR-D znamená v překladu doslova obrněný transportér výsadkářů. Koneckonců úvodní foto článku ukazuje vozidlo v akci. Takže obrněnec byl přijat do služby sovětské armády v roce 1974 a tvd.im píše, že APC (obrněný transportér) je plně obojživelný a lze ho shazovat ze vzduchu. Dlouhodobá snaha sovětských konstruktérů vyvíjet vozidla pro výsadek byla neutuchající. Koneckonců jádro mechanizovaných sovětských jednotek, které tvořily BMP-1 a BMP-2, bylo konstruováno také tak, aby byly obrněnce co nejsnadněji přepravitelné. Cenou bylo vždy absolutní nepohodlí osádky nebo výsadku. 

Podle WeaponsSystems.net bylo vyrobeno celkem 2 900 variant BTR-D. V zásadě měly tvořit doprovod pro BMD-1. APC je o 600 milimetrů delší než jeho bratr. Sověti BMD-1 sebrali střeleckou věž, malinko ho prodloužily a na světě byl BTR-D. Mají stejný vznětový motor 5D-20 o výkonu 241 koní, který dodá APC rychlost až 61 kilometrů za hodinu s dojezdem až 500 km. Ve vodě zvládne transportér rychlost deset km/h a dopluje až 116 kilometrů daleko. Opravdu působivé. Navíc tedy zvládne přepravit desetičlenný výsadek, který je ale pochopitelně velmi stísněný, protože výška vozidla zůstala stejná. 

Takže BMD-1 zůstal velmi plochý s úplně plochou střechou. Vizuálně, o což Sovětům šlo, je těžko spatřitelný. To už je ale v dnešní době moderních detekčních systémů poměrně překonaná záležitost. Pancíř je na bázi hliníku a pláty Glacis mají sílu až 15 mm. Takže stroj s největší pravděpodobností neodolá palbě z těžkého kulometu. Ve výzbroji může mít kulomet ráže až 14,5 mm nebo 40mm granátomet. K prvnímu nasazení došlo logicky v Afghánistánu. Ve svých ozbrojených silách ho mají i Ukrajinci a používají je. Podle Oryxu jich Rusko doposud ztratilo okolo sto kusů. 

BMD-1

Takticky špatné používání BTR-D ze strany ruského velení

 

Výše přiložené video ze sítě X je charakteristické pro současné boje na Ukrajině v okolí Pokrovsku a dalších lokací. BTR-D je vysoce specializované vozidlo, které je ve svém určení jistě schopné plnit své úkoly velmi dobře. Jenž počet ztrát jasně napovídá o tom, jak Rusové na frontu posílají úplně vše, co mohou, snad jen s výjimkou BTR-70. BTR-D plní úkol, pro který není primárně určen. Pohybovat se v těsné blízkosti fronty s rizikem, že bude lokalizován UAV, což se také koneckonců stalo, je hazard. Pancíř je slabý a moc toho nevydrží.   

Rusové navíc do prvních linií aktuálně posílají již naprosto nevycvičené osádky i výsadky. To je na videu jasně patrné. Zajímavá je velikost výsadku, kdy kapacita BTR-D není zdaleka naplněna. Přispěvatel píše, že APC přejel dva vojáky. Přejel jen jednoho, druhý vypadá zasažený ukrajinskou palbou. Nezkušený řidič BMD-1 zřejmě zpanikařil a zcela zapomněl, že má za sebou výsadek. Voják si zřejmě také v panice lehl rovnou před obrněnec. Výsledek je jasný. Zajímavé je, že zbytek výsadku neprojevuje nijak zrychlenou aktivitu a ležících na zemi si vůbec nevšímá. Bohužel dost běžná praxe ruských jednotek. 

 

 

Tagy