Budoucí francouzská jaderná letadlová loď – nedostižný ruský a britský sen

Budoucí francouzská jaderná letadlová loď – nedostižný ruský a britský sen
Autor: Francouzské námořnictvo, Public Domain|Popisek: Loď PA-NG
20 / 04 / 2022, 13:00

Na svém twitterovém účtu zveřejnilo francouzské námořnictvo první video budoucí francouzské jaderné letadlové lodi nové generace PA-NG.

Francouzské námořnictvo aktivně plánuje svou budoucí letadlovou loď a novou vlajkovou loď své flotily. Označení PA-NG znamená Porte-avions de nouvelle génération, tedy letadlová loď nové generace.

Video: YouTube

Očekává se, že výstavba lodi PA-Ng začne kolem roku 2025 a do provozu vstoupí v roce 2038, tedy v roce, kdy má být letadlová loď Charles de Gaulle vyřazena. Loď bude mít jaderný pohon a bude vybavena elektromagnetickým katapultovacím systémem (EMALS).

V říjnu 2018 oznámila francouzská ministryně ozbrojených sil Florence Parlyová zahájení druhého programu jaderných letadlových lodí jako náhrady za loď Charles de Gaulle.

Letadlová loď bude mít výtlak 75 000 tun, délku 305 metrů a šířku 40 metrů. Bude mít dva výtahy pro dopravu letadel na palubu. Bude vybavena systémem EMALS, což je typ katapultovacího systému letadel vyvinutý společností General Atomics pro námořnictvo Spojených států. Systém dostává letouny do vzduchu z paluby díky pomocí katapultu využívajícího lineární indukční motor.

PA-Ng ponese letadla a vrtulníky včetně letounu včasného varování E-2 Hawkeye, 30 stíhaček Dassault Rafale nebo FCAS (francouzsky: Système de combat aérien du futur; SCAF), vrtulníky Airbus H160M a vrtulníky NHIndustries NH90.

Aktuálně jediná francouzská letadlová loď Charles de Gaulle (R91) je také jedinou letadlovou lodí na světě s jaderným pohonem mimo USA. Francouzské námořnictvo začalo zkoumat možnosti budování nových letadlových lodí v 70. letech minulého století. Dvě konvenční lodě - Foch a Clemenceau, pocházely z počátku šedesátých let a ke konci osmdesátých letech měly být nahrazeny. V plánu byla stavba dvou jaderných letadlových lodí - Porte-Aéronefs Nucléaire.

Charles de Gaulle pojmenovaná na počest francouzského prezidenta byla zařazena do operační služby v dubnu 2001 po 12 letech od zahájení stavby a stala se vlajkovou lodí francouzského námořnictva. Druhá jaderná loď nebyla objednána.

Zdroj: Navy Recognition, Naval-technology.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace