Budoucnost českého letectva: F-35 mění pravidla hry, přináší bezkonkurenční interoperabilitu, říká Lockheed Martin

Budoucnost českého letectva: F-35 mění pravidla hry, přináší bezkonkurenční interoperabilitu, říká Lockheed Martin
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Příď F-35A Lightning II
11 / 05 / 2022, 13:00

Během konference Future Air Force - New Generation Aircraft pořádané v rámci programu Future Forces Forum 28. dubna jsme měli příležitost položit několik otázek zástupcům výrobce letounu F-35 Lightning II, viceprezidentovi společnosti Lockheed Martin pro požadavky zákazníků, generálu USAF (ret.) Garymu Northovi, a jeho kolegovi Randallu L. Howardovi, viceprezidentovi pro globální nákupy. Česká republika má o řešení pro své nadzvukové letectvo rozhodnout již brzy. Konference se konala se zaměřením na složitost akvizičního procesu a s cílem představit českému letectvu nové letecké systémy. Její druhá část se uskuteční 20. října v PVA EXPO PRAHA.

Zprava: Gary North, Randall L. Howard, Jakub Samek; foto: redakce

  • S jakým očekáváním jste na konferenci Future Air Force - New Generation Aircraft přijeli?

Gary North: Když se zamyslíte nad konferencí Future Air Force, setkávají se na ní klíčoví představitelé jak armády, tak průmyslu, a zástupci mnoha vlád, aby společně vedli odborné diskuse o budoucích požadavcích. Zástupci suverénních států a členských států NATO s cílem pochopit budoucí interoperabilitu a schopnosti, které nové platformy přinášejí. Je zřejmé, že na této konkrétní konferenci, a díváme-li se do budoucnosti, jsou velmi důležité síťové operace. A z prvního a druhého panelu jsme viděli, že se jedná o klíčové diskusní téma jak mezi armádami, tak mezi vládami a průmyslem. Bylo pro nás ctí se zúčastnit. Společnost Lockheed Martin je klíčovým přispěvatelem k bezpečnosti a obraně NATO po celá desetiletí a doufáme, že tomu tak bude i v budoucnu.

  • Kdybych vás požádal, abyste vyjmenovali tři hlavní výhody řešení, které Lockheed Martin nabízí českému letectvu, tedy F-35, jaké by to byly?

Randy Howard: Podívejme se do historie. Jen za poslední čtyři, pět, šest, sedm měsíců jsme byli svědky velmi silného nástupu F-35. Měli jsme výběrová řízení ve Švýcarsku, Finsku, Kanadě, Německu. V některých z těchto zemí je ještě hodně práce, ale jednou z největších výhod F-35 je, že nyní přichází ve velkém počtu. Jde o to stát pospolu a podporovat NATO, F-35 přináší interoperabilitu, která je opravdu bezkonkurenční.

  • Když už mluvíme o letounu 5. generace, mění schopnost stealth v moderním boji pravidla hry?

Gary North: Celý podnik F-35 mění pravidla hry. Je to jediný světový víceúčelový stíhací letoun 5. generace, který se osvědčil v době míru i v boji, a to v mnoha zemích světa. Slouží v air policing v Pobaltí prováděným letectvem členů NATO, kteří na F-35 létají. A když spojíte dohromady schopnosti slučování informací z více senzorů, stealth, velké množství paliva, jež letoun unese, a jeho schopnosti v síťových operacích, je zřejmé proč. Integruje se se systémy nejen v doméně vzdušného boje, ale napříč multidoménovou operací ve vzduchu, na moři, na zemi. Osvědčil se v mírových i bojových operacích. A když se podíváme na to, čeho je tato platforma dnes schopná v Pobaltí i ve střední Evropě, ukazuje se, že je ústředním prvkem bezpečnosti NATO.

  • Promluvme si o výrobní kapacitě. České letectvo nyní provozuje letouny Gripen, které jsou k dispozici do roku 2027, maximálně 2029. Do té doby budou pronajaté Gripeny vráceny Švédsku a Česká republika bude potřebovat náhradu. Bude Lockheed Martin schopen do tohoto data dodat letouny F-35? Ministryně obrany potvrdila potřebu 24 letounů.

Randy Howard: F-35 je ve výrobě. Letouny vyrábíme ve velkém objemu již nyní. Myslím, že skutečnou otázkou je, jak se zde rozhodne zákazník. A pokud se vydá cestou F-35, na základě časových požadavků jsme si jisti, že výrobní kapacity máme. Budeme si se zákazníkem muset sednout, promluvit si a vést rozhovory na toto téma. Je skutečně na jejich straně, aby pochopili, jaké budou jejich požadavky.

Gary North: K tomu dodávám, že klíčovou součástí věci je, že se jedná o rozhodnutí mezi vládou a vládou. Vedení České republiky chápe své požadavky na platformu, která bude interoperabilní s jejich sadou řešení, a to nejen proto, aby splňovala jejich požadavky na časovou osu dnes, ale aby byla velmi schopná i v budoucnu a po desetiletí. To je diskuse, kterou vlády vedou, a naším úkolem jako průmyslového výrobce je pak tyto požadavky, které jsou v těchto rozhodnutích mezi vládami specifikovány, splnit.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace