Budoucnost helikoptér na Eurosatory 2024: AW249 od Leonarda

Budoucnost helikoptér na Eurosatory 2024: AW249 od Leonarda
Autor fotografie: Redakce|Popisek: Helikoptéra AW249
18 / 06 / 2024, 21:00

Na veletrhu Eurosatory 2024 byl slavnostně představen nový vrtulník AW249 od italské společnosti Leonardo, která by měl splňovat kritéria nové generace letounů. Naše redakce byla přímo na místě.

Italská společnost Leonardo při vývoji stroje úzce spolupracovala s armádou Itálie. Letoun AW249 je tak výsledkem zdařilé a plodné kolaborace mezi největším italským zástupcem zbrojního průmyslu a koncovým uživatelem, Itálií. Vrtulník je podle oficálních představitelů italské armády, kteří byli přítomní na premiéře odhalení stroje veřejnosti v úterý 18. června 2024 na veletrhu Eurosatory 2024 v Paříži, připraven na multidimenzionalní námořní, vzdušné ale především také kybernetické výzvy moderního bojiště a ukazuje jasnou budoucnost italské armády. 

Vrtulník AW249

Leonardo u AW249 vsadil na spolehlivý A129 Mangusta

 

Stroj AW249 vychází z osvědčeného vrtulníku italské armády Agusta A129 Mangusta z 90. let, který byl aktivně využit při vojenském nasazení v Afghánistánu, Somálsku a Íráku. Podle kapitána Matteo Bergamo, který je zasloužilým pilotem vrtulníku Mangusta, je nová helikoptéra efektivním strojem, který se při zkušebním testováním osvědčuje již nejméně dva roky. Podle Bergama je helikoptéra na základě šesti pilířů více než připravena reagovat na výzvy, které přinese nové desetiletí. Těmito pilíři jsou interoperabilita, manévrovatelnost, přesnost, automatizace, přežití a udržitelnost.

 

Vrtulník by měl v rámci propojenosti senzorů, radarů a dalších průzkumných systémů mezi různými stroji nasazenými v boji proto být schopen nejen zasílat informace jiným zařízením, ale také od nich tyto skutečnosti přijímat provykonávání vlastních operací. Tato technologie vzájemného propojení systémů na bojišti je při vytváření nových stojů dnes již samozřejmostí, kterou musí obsahovat každá větší vojenská technika. Maximální dolet vrtulníku AW249 je 796 km a v bojovém nasazení by měl na jednu nádrž vydržet nejméně 4 hodiny.

Odhalení AW249

Stroj by podle Bergama měl být schopen operovat v jakémkoli prostředí, povětrnostních podmínkách, počasí a také v situaci zhoršené viditelnosti. Vrtulník se totiž vyznačuje vysokou rychlostí, která dosahuje až 287 km/h. Co se týká zbraňových systémů je nový vrtulník vybaven 20mm tříhlavňovým kulometem v přední části letounu a na jeho křídla může být navěšeno dalších šest střel. Mezi ty mohou patřit řízené i neřízené 70mm rakety, infračervené řízené střely vzduch-vzduch a radiofrekvenční nebo vláknové naváděné střely vzduch-země. 

AW249 revolučním strojem Leonarda

 

Cílem při navrhování stroje bylo podle Bergama vytvořit vrtulník, který bude co nejvíce přesný i na velkou vzdálenost od cíle. Do budoucna plánují konstruktéři vrtulníku na stroj přidat také zařízení schopné detekovat a neutralizovat nepřátelský dron. Podobně se také očekává schopnost vypouštět UAV z helikoptéry. Managing director divize vrtulníků společnosti Leonardo, Gian Piero Cutillo, uvedl, že se při navrhování stroje italská armáda a společnost Leonardo snažili vytvořit revoluční vrtulník s co nejvíce automatickými prvky, které by nevyžadovaly přímé ovládání pilotem. 

Vrtulník by podle slov Bergama měl být odolný proti útoku protitankovou střelou avšak kapitán již neuvedl, z jaké vzdálenosti. Specifickem vrtulníku jsou ovšem pancéřované sedadla a nádrže stejně jako schopnost stroje odolat nárazu. Poslední prvek, udržitelnost, se vyznačuje specifickým opatřením údržby vrtulníku. Tato pravidelná a podrobná opatření mají za cíl nejen udržet stroj co nejdále v provozu, ale současně má také do budoucna zajistit co nejmenší náklady na jeho provoz. Převodovka stroje navíc dokáže vydržet bez mazání více než 50 minut.  

Zbraňové systémy AW249

Kulomet AW249

Tagy článku