Budoucnost patří bezpilotním K4 Manta, vejdou se do C-130 a zvládnou úderné mise i EW

Budoucnost patří bezpilotním K4 Manta, vejdou se do C-130 a zvládnou úderné mise i EW
Autor fotografie: Kraken Technology Official / Public domain|Popisek: Plavidlo K4 Manta
19 / 01 / 2024, 07:00

Na počátku prosince 2023 bylo testováno další bezpilotní plavidlo K4 Manta od společnosti Kraken Technology Official. Stroj společně s ponorkou XLUUV Orca představují novou revoluční dimenzi bezpilotních plavidel, které je možné ovládat ze základen vzdálených tisíce kilometrů. Plavidla jsou schopna plnit autonomní mise v řádu několika dnů až měsíců.

Ve středu 10. ledna společnost Kraken Technology Official na svém účtu na sociální platformě X ohlásila uskutečnění technických experimentů USSOCOM TE24-1. Testy, které proběhly mezi 4. a 8. prosincem 2023, byly prováděny Velením speciálních operací Spojených států Amerických (USSOCOM) a umožňují různým výrobcům technologie, aby prověřili své stroje při aktivním použití personálem amerického námořnictva. Jedná se tak o jedinečný test, který pomáhá propojit americkou armádu, výzkumné týmy a společnosti vyrábějící vojenskou technologii. 

Pro testování poskytla společnost Kraken Technology své nové USSV (unmanned sea surface vehicle, hladinové mořské plavidlo bez posádky) K4 Manta. Toto multifunkční USSV je určeno pro povrchovou přepravu vojenského materiálu na velké vzdálenosti, skryté podvodní manévry, sledování jiných plavidel, průzkumné mise zahrnující infiltraci do nepřátelských vod, ale také EW (elektronický boj). V prosinci bylo testováno plavidlo o délce 3,6 metrů, ale v budoucnu by tato verze měla být doplněna o více variant různých velikostí tohoto USSV. 

 

Pro ovládání K4 Manta není potřeba posádka, která by byla fyzicky uvnitř plavidla. Operativci proto mohou být v bezpečí na základně a USSV na základě jejich instrukcí samo vykonává misi. Po opuštění základny dokáže plavidlo samo operovat až 10 dní. Jeho hydrofoilová křídla z uhlíku, umístěná po stranách plavidla, jsou velmi odolná a umožňují USSV K4 Manta plout po hladině na principu vznášení. Loď je proto rychlejší a má menší odpor vody než jiná podobná plavidla. 

Díky speciální technologii pláště, která zatím nebyla blíže popsána, má plavidlo podle tvrzení výrobce, společnosti Kraken, nízkou vizuální, akustickou, radarovou i tepelnou signaturu. Stroj K4 Manta je také vybaven stožárem se sonarovými senzory, které při plavbě sbírají potřebné informace. Na horní části plavidla K4 Manta by také mělo být připojeno malé UAV schopné činit doplňující průzkumné a bojové mise. Plavidlo je kromě toho schopné nést až 5 tun různých druhů munice a může být převáženo v ISO kontejnerech nebo transportních letounech Lockheed C-130 Hercules. 

XLUUV Orca

Ve středu 20. prosince americké námořnictvo představilo další bezpilotní plavidlo XLUUV Orca, které je oproti K4 Manta plně autonomní ponorkou. Stroj bude námořnictvem USA používán k podobným účelům jako K4 Manta, tedy pro špionážní a průzkumné mise, povrchový i elektronický boj a hledání min. Stejně jako USSV Manta je stroj XLUUV Orca možné ovládat ze základny mimo operační oblast ponorky a tato komunikace je šifrovaná. Personál proto může určit podtlak ponorky, ukotvit stroj na mořské dno nebo jej vyvažovat bez nutnosti být fyzicky na palubě XLUUV Orca.

Stroj XLUUV Orca je poháněn hybridním motorem složeným z dieselové jednotky a lithiovo-iontové baterie. Akumulátor pohání ponorku při ponoru a když je stroj opět na hladině, baterie je napájena pomocí dieselového generátoru. Hybridní dobíjecí napájení proto umožňuje plavidlu XLUUV samostatnou plavbu po několik měsíců a její dosah se pohybuje okolo 10 500 km. Maximální rychlost ponorky je 14,8 km/h a při běžném provozu stroj urazí 5,6 km za hodinu. O stroji Orca jsme psali již v tomto článku.

 

Tagy článku