Budoucnost podzvukového letectva AČR - bitevníky L-159 nahradí drony

Budoucnost podzvukového letectva AČR - bitevníky L-159 nahradí drony
Autor fotografie: bomberpilot; CC BY-SA 2.0|Popisek: L-159 ALCA
08 / 08 / 2022, 14:30

Podle informace ČTK má Ministerstvo obrany v plánu v případě pořízení dvou letek nadzvukových bojových letounů Lockheed Martin F-35A Lightning II, tedy 24 strojů, o jejichž akvizici vyjednává ministryně obrany z pověření vlády, snížit počet podzvukových bitevních L-159 o jednu letku, a zbývající pak postupně nahradit bezpilotními prostředky. Potvrdil to mluvčí ministerstva obrany Jiří Táborský. Podíváme-li se na vyvíjející se schopnosti moderních nadzvukových letounů a současně bezpilotních prostředků všeobecně, lze dodat, že jednoúčelovým podzvukovým bitevníkům zvoní hrana i v případě, kdyby jednání o F-35 skončilo neúspěchem a byla zvolena jiná varianta, například Gripen E.

Koncepce výstavby Armády České republiky 2030 z roku 2019, strategický dokument, který čeká aktualizace nejen s ohledem na prudký vývoj v souvislosti s ruskou agresí proti Ukrajině, se podzvukovému letectvu věnuje v milníku 2025 a 2030. Uvádí, že podzvukové letectvo doplní schopnosti letectva nadzvukového a k roku 2030 "bude modernizováno a využíváno v závislosti na celkových schopnostech nadzvukového letectva".

A právě rozvoj schopností moderních nadzvukových bojových letounů je argumentem, který v kombinaci se stále efektivnějšími bezpilotními prostředky, a naproti tomu s dnes již zřetelně zastaralou a nepříliš výkonnou platformou L-159, stojí za racionální úvahou počet letounů L-159 v aktivní službě redukovat a následně je zcela nahradit drony.

"Zatím počítáme s provozem obou letek L-159 Alca. Pokud dojde k pořízení dvou nadzvukových letek letounů F-35, tak počet těchto letounů snížíme o jednu letku. U zbylých letounů předpokládáme, že spolu s blížícím se koncem technické životnosti budou postupně nahrazovány bezpilotními prostředky," cituje ČTK odpověď vedoucího tiskového oddělení MO Jiřího Táborského.

Podobný a v absolutních počtech a také při pohledu na parametry mnohem obtížnější krok sledujeme také u amerického letectva. Při prezentaci obranného rozpočtu USA pro rok 2023 bylo oznámeno, že v průběhu následujících šesti let budou z výzbroje staženy ikonické bitevní stroje A-10 Thunderbolt II. V současnosti Američané provozují 286 Thunderboltů, což jsou dvoumotorové podzvukové letouny určené v přímé letecké podpoře pozemních sil. Jde o nepoměrně výkonnější stroje, než české lehké bitevní L-159, které nadto prošly ostrým nasazením jen v Iráku v boji proti technicky podřadnému Islámskému státu. Mj. se objevila úvaha, že bude určitý počet amerických strojů předána ukrajinskému letectvu.

A-10 nese nepoměrně účinnější výzbroj v podobě rotačního 30mm kanónu ("jsou letouny, které mají kanón, a kanóny, které mají letadlo") a řízených střel či chytré protizemní munice o hmotnosti až 7200 kg. Jeho pancéřování odolá střelám ráže 37 mm. Proti tomu lehký L-159 unese jen 2340 kg, a 20mm kanón jen v kontejneru.

Roli bitevních A-10 převezmou víceúčelové stroje F-35. Vyžádá si to specifický výcvik a úpravu taktiky boje, protože F-35 není odolný jako bitevní A-10, jeho předností je kromě technologie stealth (jeho radarový obraz je srovnatelný s radarovým obrazem pěti much) především rychlost a manévrovatelnost. Rovněž 25mm kanón nemá takovou účinnost jako zbraň A-10. Cestou bude kombinace s dalšími prostředky, a na prvním místě právě bezpilotními letouny, které mohou letoun 5. generace a jeho pokročilé senzory vhodně doplnit.

Podobný vývoj v českém prostředí je logický, a nemusí mít úzkou vazbu jen na typ F-35, o němž probíhají jednání. Pokud by z nějakého důvodu nedopadla a budoucnost českého nadzvukového letectva i nadále spočívala na platformě Gripen, nebo jiném typu, vždy půjde o víceúčelový letoun schopný nasazení proti pozemním cílům, a současně o letoun vybavený síťovými technologiemi, které umožní efektivní nasazení dalších prostředků. V zásadě takový vývoj neodporuje ani větě věnované podzvukovému letectvu v KVAČR 2030, protože ta podmiňuje jeho využití v závislosti na schopnostech nadzvukových strojů.

L-159 je stroj, který svou koncepcí může vyhovovat bojištím nízké intenzity. Kromě exportu 12 strojů do Iráku a využití dvou desítek kusů společnosti Draken International, která je nasazuje při výcviku dříve amerických a nyní britských pilotů v roli letounů protivníka, ale nenašel ve světě uplatnění. První sériové stroje byly předány české armádě již v roce 2000. Aktuálně slouží u 212. taktické letky a 213. výcvikové letky v Čáslavi. Investovat prostředky spíše než do modernizace neperspektivní platformy do rychlejšího rozvoje bezpilotních prostředků a jejich využití v kontextu schopností moderních nadzvukových letounů je cesta, která má své opodstatnění. V rámci izraelského letectva dnes provádějí drony až 90 % letových hodin. Trend je jednoznačný.

Zdroj: ČTK; businessinsider.com

Tagy článku

-->