Bulharsko hledá náhradu za Migy-29

Bulharsko hledá náhradu za Migy-29
Autor: flickr.com (CC BY 2.0) |Popisek: MiG-29
07 / 03 / 2018, 14:30

Bulharsko v současné době vyhodnocuje nabídky na pořízení nových či olétaných stíhacích letounů, které mají nahradit zastaralé MiGy-29. Ve hře jsou JAS-39 Gripen, F-16 a Eurofighter Typhoon.

Zastaralé MiGy-29

Bulharsko v současné době provozuje mezi patnácti až sedmnácti stroji MiG-29 v jednomístné variantě MiG-29A i několik málo dvoumístných MiGů-29UB, z nichž část prošla v minulosti menší modernizací. Kolik strojů je doposud letuschopných, však není přesně známo. Bulharské letectvo obdrželo v letech 1989 až 1990 celkem 18 strojů. O jeden přišla při letecké havárii už v roce 1994. Ve výzbroji papírově zůstává také ještě šestice starších MiGů-21, které už jsou ale nebojeschopné.

V každém případě je většina bulharských MiGů-29 ve velmi špatném stavu. V lednu 2016 dokonce přinesla bulharská média zprávu, že parlament schválil dodatek zákona o obraně a ozbrojených silách umožňující ochranu vzdušného prostoru letectvy členských států NATO. Hlavním problémem bulharských MiGů-29 jsou opotřebené pohonné jednotky a před lety vypršená servisní smlouva s ruskou společností RSK-MiG.

V listopadu 2016 se sice objevily zprávy o nákupu deseti motorů z Ruska, což by znamenalo prodloužení životaschopnosti jen pětice provozovaných letounů. Není proto divu, že Bulharsko rozhodlo hledat za zastaralé Migy-29 náhradu.

Nové nebo olétané

Na nákup vyhradilo Bulharské ministerstvo obrany v přepočtu 767 milionů euro (815 milionů dolarů), za které chce pořídit alespoň osm víceúčelových stíhacích letounů. Bulhaři přitom nepoptávají pouze nové letouny, ale v úvahu připadá i pořízení olétaných strojů, což se zdá být nakonec i nejvíce pravděpodobné. Jedním z důvodů náhrady MiGů-29 navíc nemá být jen zastaralost, ale také snaha o nezávislost na ruských dodavatelích.

psali jsme: Rusko nabízí Argentině své stíhací letouny MiG-29

Samotný nákup má být rozdělen do dvou fází. V té první chce Bulharsko nakoupit osm nových nebo olétaných letounů co nejdříve. Ve druhé fázi v první polovině 20. let pak chce dokoupit dalších osm letounů, aby letectvo disponovalo alespoň šestnácti stroji. K tomu však vzhledem k omezeným finančním možnostem nakonec nemusí dojít.

Snaha o co nejrychlejší pořízení alespoň několika nových stíhacích letounů vychází z velmi špatného stavu ještě provozovaných MiGů-29. S nimi dokonce v říjnu minulého roku odmítli někteří piloti z obav o svou bezpečnost létat.

Ve hře Gripen, F-16 i Eurofighter Typhoon

Bulharsko se rozhodlo pořídit stíhací letouny formou mezistátního nákupu, kdy jsou do jednání zapojeny přímo odpovědné rezorty jednotlivých vlád.

Švédsko šlo do bulharského tendru s jednomotorovými víceúčelovými stíhacími letouny JAS-39 Gripen, které využívá i české nebo maďarské letectvo. Podle dostupných informací má přitom nabízet pouze nové letouny, což může být v konečném rozhodování výhoda i nevýhoda.

Portugalsko a Spojené státy nabízejí Bulharsku starší a olétané F-16, které by v případě dohody modernizovaly na standard MLU (Mid-Life Update) block 15. Podle všeho může jít o ekonomicky nejlevnější řešení, byť ve srovnání s Gripeny je třeba počítat s podstatně menší životností. Přeci jen původně portugalské F-16 nejsou o mnoho novější, než MiGy-29, které Bulharsko chce vyřadit. Připomeňme, že první F-16 byly Portugalsku dodány už v roce 1994.

psali jsme: Video: Kdo má drsnější start - F-22 vs. Mig-29

Třetím a nakonec posledním typem ve hře je Eurofighter Typhoon staršího standardu Tranche 1 z inventáře italského letectva. Otázkou však zůstává finanční náročnost provozu těchto letounů vzhledem k tomu, což má být důvodem, proč se jich hodlá úplně zbavit i rakouské letectvo.

Podle dostupných informací již nabídky byly podány, další kroky už ze strany Bulharska by měly přijít už v březnu. Konec MiGů-290 v bulharském letectvu se tak už po více než čtvrtstoletí provozu blíží ke konci. Byť dodávka nových, či zánovních letounů a zaškolení pilotu bude ještě nějakou chvíli trvat.

 

 Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace