S australským Bushmasterem ruské minové pole prostě nehne

S australským Bushmasterem ruské minové pole prostě nehne
foto: Nara Get Archive / Public domain/Bushmaster

Bushmastery si s největší pravděpodobností pořídí Armáda České republiky jako ženijní vozidla. Minimálně v minovém poli jsou obrněnce k nepřehlédnutí.

Přestože západní trend volby ženijních vozidel směřuje spíše k těžším platformám, veškeré indicie volby MO ČR směřují k australským Bushmasterům, které váží v bojovém zatížení 15 tun. V Evropě, vynecháme-li Ukrajinu, vozidly disponuje Británie, ale jen dvaceti kusy a Německo, které disponuje především vozidly TPz Fuchs 6x6 s hmotností více než 23 tun. Dokonce i samotná Austrálie, odkud vozidlo pochází, má kromě Bushmasterů ve výzbroji Boxer 8x8. A Boxery mají hmotnost přes třicet tun. Navíc se takřka všechny západní země orientují na varianty 6x6 nebo dokonce 8x8. Přesně jako Titus s podvozkem Tatra Trucks, který se vyrábí v České republice a v bojové pohotovosti má váhu 23 tun s maximálním zatížením 27 tun. 

Bushmaster uspěl v Afghánistánu

 

Jenže MO ČR vypsalo zakázku na vozidlo 4x4. Státní opravárenský podnik (VOP) nedávno na Future Forces Forum (FFF) Bushmaster prezentoval včetně ukázky dynamických jízdních vlastností za přítomnosti zástupců AČR a MO ČR. VOP navíc avizoval, že by se chtěl stát evropským centrem pro servis Bushmasterů. V každém případě vozidlo se osvědčilo v Afghánistánu a níže přiložené video ze sítě X ukazuje to, co australský výrobce ohledně obrněnce avizuje jako jeho největší pozitivum a tím je mimořádná ochrana proti improvizovaným výbušným zařízením (IED) a minám. Nutno podotknout, že po minovém poli se opravdu nemůže projet každý. Ruská BMP a i T-80BVM nebo T-72B3 by měly velký problém. 

Právě zkušenosti z válek v Afghánistánu a Perském zálivu dovedly západní zbrojní průmysl k tomu, že se zaměřil na zesílení pancéřování podvozků obrněnců. Nešlo jen o zesílení, ale i použití podvozků ve tvaru V nebo U, které absorbují výbuch a vozidla mohou pokračovat dál. Podobné projížďky minovým polem již na Ukrajině absolvovaly M2 Bradley nebo německé Marderyzvládly to stejně jako Bushmaster. Nutno podotknout, co je zcela evidentní. Osádka zjevně dobře ví, čím projíždí a ví, co dělá. Rychlost Bushmasteru je velmi vysoká a vybuchující miny s vozem vůbec nic nedělají i při explozi u přední části. Výkon vozidla je opravdu velmi slušný. 

Bushmaster je v provozu od roku 1997. Jeho hlavní úkol je přeprava pěchoty. Velmi zajímavé je tvrzení anglické Wikipedie, že původní klasifikace Bushmasteru byla pěchotní vozidlo a ne obrněné. Jenže to se změnilo poté, co se zjistilo, že australské obrněné transportéry ASLAV a M113 ukázaly, že vysoce tvrdá ocel Bushmasteru je odolnější než hliníkové slitiny obou vozidel. Prostě Bushmaster nabízí lepší ochranu proti  balistickým ručním střelám a IED než výše jmenované obrněné transportéry. Přesto je hlavní část ochrany na podvozku a balistická ochrana je na úrovni STANAG 4569 1 až 3, ale s možností úroveň pět, která již zaručuje ochranu proti APDS-T munici ráže 25 mm a za určitých podmínek by zařízení mělo vydržet i zásah z ráže 155 mm

Bushmaster

Sekundární výzbroj Bushmasteru tvoří až tři kulomety

 

Podle Army Technology jsou některé Bushmastery vybaveny dálkově ovládanou zbraňovou stanicí. A všechna jsou vybavena multimediálním komunikačním systémem Thales SOTAS M2. Starší verze má průlez ke kulometu ráže 12,7 milimetru nebo 7,62 mm. Stanice byla instalována kvůli lepší ochraně osádky a může mít kulomet HMG 12,7 mm nebo 40 mm AGL granátomet. Sekundární výzbroj mohou tvořit až tři kulomety z průlezů, dva z nich jsou vzadu. To lze označit jako dost velké pozitivum Bushmasteru, není to běžné. Základní verze uveze až devět vojáků a s palivem a zásobami vydrží až tři dny. 

Dojezd je 800 kilometrů s maximální rychlostí sto kilometrů za hodinu. Další výhodou vozidla je, že je lehce přepravitelné v C-130 Hercules a C-17 Globemaster III. Pro australskou armádu byly vyrobeny i varianty s PVO a jako servisní vozidla. Podle Oryxu bylo doposud na Ukrajině zničeno patnáct Bushmasterů a čtyři poškozeny z celkového počtu zhruba 120 vozidel. Jedná se o ženijní vozidlo, tedy ne obrněnec do první linie. A jako varianta pro AČR je Bushmaster zajímavý, byť český Titus je jistě velkou konkurencí, ale parametrově se jedná o zcela rozdílná vozidla. 


 

Tagy