Autor fotografie: Nara Get Archive / Public domain|Popisek: Bushmaster
Bushmastery si s největší pravděpodobností pořídí Armáda České republiky jako ženijní vozidla. Minimálně v minovém poli jsou obrněnce k nepřehlédnutí.
Přestože západní trend volby ženijních vozidel směřuje spíše k těžším platformám, veškeré indicie volby MO ČR směřují k australským Bushmasterům, které váží v bojovém zatížení 15 tun. V Evropě, vynecháme-li Ukrajinu, vozidly disponuje Británie, ale jen dvaceti kusy a Německo, které disponuje především vozidly TPz Fuchs 6x6 s hmotností více než 23 tun. Dokonce i samotná Austrálie, odkud vozidlo pochází, má kromě Bushmasterů ve výzbroji Boxer 8x8. A Boxery mají hmotnost přes třicet tun. Navíc se takřka všechny západní země orientují na varianty 6x6 nebo dokonce 8x8. Přesně jako Titus s podvozkem Tatra Trucks, který se vyrábí v České republice a v bojové pohotovosti má váhu 23 tun s maximálním zatížením 27 tun.
Bushmaster uspěl v Afghánistánu
Jenže MO ČR vypsalo zakázku na vozidlo 4x4. Státní opravárenský podnik (VOP) nedávno na Future Forces Forum (FFF) Bushmaster prezentoval včetně ukázky dynamických jízdních vlastností za přítomnosti zástupců AČR a MO ČR. VOP navíc avizoval, že by se chtěl stát evropským centrem pro servis Bushmasterů. V každém případě vozidlo se osvědčilo v Afghánistánu a níže přiložené video ze sítě X ukazuje to, co australský výrobce ohledně obrněnce avizuje jako jeho největší pozitivum a tím je mimořádná ochrana proti improvizovaným výbušným zařízením (IED) a minám. Nutno podotknout, že po minovém poli se opravdu nemůže projet každý. Ruská BMP a i T-80BVM nebo T-72B3 by měly velký problém.
Právě zkušenosti z válek v Afghánistánu a Perském zálivu dovedly západní zbrojní průmysl k tomu, že se zaměřil na zesílení pancéřování podvozků obrněnců. Nešlo jen o zesílení, ale i použití podvozků ve tvaru V nebo U, které absorbují výbuch a vozidla mohou pokračovat dál. Podobné projížďky minovým polem již na Ukrajině absolvovaly M2 Bradley nebo německé Mardery a zvládly to stejně jako Bushmaster. Nutno podotknout, co je zcela evidentní. Osádka zjevně dobře ví, čím projíždí a ví, co dělá. Rychlost Bushmasteru je velmi vysoká a vybuchující miny s vozem vůbec nic nedělají i při explozi u přední části. Výkon vozidla je opravdu velmi slušný.
Bushmaster je v provozu od roku 1997. Jeho hlavní úkol je přeprava pěchoty. Velmi zajímavé je tvrzení anglické Wikipedie, že původní klasifikace Bushmasteru byla pěchotní vozidlo a ne obrněné. Jenže to se změnilo poté, co se zjistilo, že australské obrněné transportéry ASLAV a M113 ukázaly, že vysoce tvrdá ocel Bushmasteru je odolnější než hliníkové slitiny obou vozidel. Prostě Bushmaster nabízí lepší ochranu proti balistickým ručním střelám a IED než výše jmenované obrněné transportéry. Přesto je hlavní část ochrany na podvozku a balistická ochrana je na úrovni STANAG 4569 1 až 3, ale s možností úroveň pět, která již zaručuje ochranu proti APDS-T munici ráže 25 mm a za určitých podmínek by zařízení mělo vydržet i zásah z ráže 155 mm.
Sekundární výzbroj Bushmasteru tvoří až tři kulomety
Podle Army Technology jsou některé Bushmastery vybaveny dálkově ovládanou zbraňovou stanicí. A všechna jsou vybavena multimediálním komunikačním systémem Thales SOTAS M2. Starší verze má průlez ke kulometu ráže 12,7 milimetru nebo 7,62 mm. Stanice byla instalována kvůli lepší ochraně osádky a může mít kulomet HMG 12,7 mm nebo 40 mm AGL granátomet. Sekundární výzbroj mohou tvořit až tři kulomety z průlezů, dva z nich jsou vzadu. To lze označit jako dost velké pozitivum Bushmasteru, není to běžné. Základní verze uveze až devět vojáků a s palivem a zásobami vydrží až tři dny.
Dojezd je 800 kilometrů s maximální rychlostí sto kilometrů za hodinu. Další výhodou vozidla je, že je lehce přepravitelné v C-130 Hercules a C-17 Globemaster III. Pro australskou armádu byly vyrobeny i varianty s PVO a jako servisní vozidla. Podle Oryxu bylo doposud na Ukrajině zničeno patnáct Bushmasterů a čtyři poškozeny z celkového počtu zhruba 120 vozidel. Jedná se o ženijní vozidlo, tedy ne obrněnec do první linie. A jako varianta pro AČR je Bushmaster zajímavý, byť český Titus je jistě velkou konkurencí, ale parametrově se jedná o zcela rozdílná vozidla.