BVP ASCOD 42 favoritem tendru? Příbuzný Panduru, splňuje požadavky, domácí výroba

BVP ASCOD 42 favoritem tendru? Příbuzný Panduru, splňuje požadavky, domácí výroba
Popisek: Ascod 42
22 / 07 / 2020, 14:00

V tendru na pásová bojová vozidla pěchoty zůstává severské CV90 od BAE Systems, zbrusu nový LYNX od Rheinmetallu a ASCOD 42 od General Dynamics European Land Systems (GDELS). Společnost GDELS stojí také za v Armádě České republiky již desetiletí používanými kolovými BVP Pandur II –původní výrobce vozidel Pandur II 8x8, tedy Steyr-Daimler-Puch, je již téměř dvacet let součástí koncernu GDELS. Podíváme-li se na parametry ASCODu 42 a na dlouholeté vazby jeho výrobce na český průmysl, lze patrně vozidlo označit za favorita probíhající soutěže.

Jedním z významných prvků, jejichž výrobu společnost GDELS, resp. izraelský ELBIT Systems, nabízí přenést do České republiky, jsou věže bojových vozidel pěchoty ASCOD 42. Jde o dvě verze věže MT/UT30 Mk2, tedy osádkovou a bezosádkovou, přičemž první z nich, která přichází v úvahu pro AČR, by mohla podle předběžných dohod vznikat ve šternberském podniku Excalibur Army.

Věž je standardně osazena automatickým kanónem ATK MK44 Bushmaster II ráže 30 mm a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm. Protitankové řízené střely Spike, kterými jsou vyzbrojeny také v současnosti českou armádou používané Pandury II CZ 8x8, jsou plně integrované s věžovým systémem řízení palby. Samozřejmostí je laserový výstražný systém (LWS) a vrhače kouřových granátů propojené s ovládacím systémem věže, které umožňují rychlou reakci podle stupně a typu ohrožení. Pasivní ochrana věže je modulární a může dosahovat úrovní 2, 3, 4 nebo 6 podle normy STANAG 4569.

Kanón je stabilizován v obou osách a systém řízení palby umožňuje efektivní střelbu ve dne, v noci i za špatného počasí. Nezávisle stabilizované zaměřovače velitele vozidla a střelce umožňují schopnost hunter-killer (velitel vybírá cíle, střelec je ničí) a kromě termálních kamer umožňují také automatické sledování cílů.

                                                                             video: Youtube

Hlavní zbraní může být i kanón jiného typu nebo jiné ráže. Velmi důležitým parametrem věže je náměr hlavní zbraně v rozmezí -15 až 60 stupňů, což dává vozidlu schopnost účinně působit proti vzdušným cílům (vrtulníkům a bezpilotním prostředkům), tak být efektivně nasazeno v městském prostředí. Tam velký rozsah náměru zbraně umožňuje vést palbu do výše položených pater budov, a v kombinaci s časovanou (air burst) municí, která může explodovat nad či za překážkou, dělá z vozidla osazeného takovou věží efektivní prostředek i pro velmi složité podmínky. Deprese kanonu 15 stupňů pak umožňuje mj. lépe využít terénu pro krytí vozidla a zmenšuje poloměr nepostřelovaného prostoru kolem stroje.

Se systémy jako Iron Fist, tedy aktivní ochrany proti RPG, řízeným střelám a dělostřeleckým projektilům, a Iron Vision, který díky soustavě kamer, umělé inteligenci a virtuální realitě umožňuje osádce pomocí speciálních přileb „vidět skrz“ vozidlo, a také díky odolnépancéřované korbě a blokůmpasivníochrany pak ASCOD 42 patří k nejmodernějších a nejodolnějším vozidlům své třídy. Za jeho výhody v tendru lze označit už existující úzkou spolupráci GDELS s českými firmami, dále  potenciální spolupráci českých firem s izraelskými výrobci osvědčených a současně technologicky vyspělých technologií i například americký původ mateřské korporace General Dynamics, který můžeposílit naši euroatlantickou vazbu, přičemž technika samotná by byla převážně vyráběná v České republice.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace