BVP pro českou armádu: Poslanec Vích kritizuje vyřazení obrněnce Puma. Nové bojové vozidlo by mělo být posuzováno v celém spektru schopností

BVP pro českou armádu: Poslanec Vích kritizuje vyřazení obrněnce Puma. Nové bojové vozidlo by mělo být posuzováno v celém spektru schopností
30 / 04 / 2019, 09:15

Security magazínu poskytl rozhovor poslanec a místopředseda sněmovního Výboru pro obranu Radovan Vích (SPD). Rozhovor se týkal tendru na BVP a zpřesněných požadavků ministerstva obrany na nová bojová vozidla. Poslanec mimo jiné kritizuje skutečnost, že bylo vyřazeno podle odborníků nejbezpečnější vozidlo BVP Puma.

 

Nejdůležitější tématem na poli armádních zakázek je nákup nových bojových vozidel pěchoty pro českou armádu. Velmi se nyní debatuje o požadavcích, které zveřejnilo Ministerstvo obrany, mimo jiné bezpodmínečný požadavek na osádkovou věž. Někteří experti namítají, že naproti tomu mezi výhody bezosádkové varianty věže patří bezpečnost a modernost. I Vy jste to ve svém komentáři označil jako problém. Jak byste to ohodnotil?

Požadavky zadané MO na tuto strategickou zakázku jsou diskutabilní. Již v zadání měla být jak varianta s osádkou, tak s bezosádkovou věží a následně až tyto nabídky porovnat v kontextu s ostatními parametry a požadavky kladenými na schopnosti vozidla. Každá vyrianta má své výhody a nevýhody. Bezosádková věž je konstrukčně složitější. Navíc po zásahu od protivníka do věže bude zřejmě řada přístrojů poškozena a vozidlo se tak stane nebojeschopným. Osádková věž je jednodušší na konstrukci, opravy a údržbu, tedy zřejmě bude tato varianta také levnější. Zcela bezpochyby má osádková věž zásadní vztah na psychiku osádky. Když je již prostě nejhůře, dá se poklop otevřít a je zde možnost opuštění vozidla. To bezosádková věž neumožňuje. 

Požadavky Ministerstva obrany ze soutěže reálně vyřazují BVP Puma užívané německým Bundeswehrem. Toto vozidlo je přitom označováno jako nejlépe chránící posádku a zároveň dopadlo nejlépe i při střeleckých testech české armády. To udivilo zejména v souvislosti se slovy ministra Metnara, že je pro něj ochrana životů vojáků priorita. Jak hodnotíte požadavek na ochranu životů a vyřazení BVP Puma?

Chápu prioritu MO kladenou na ochranu osádky. Na druhou stranu nechápu odstoupení od požadavku na obojživelnost, které stávající BVP-2 splňují. Vyřazení BVP Puma považuji jednoznačně za chybu. Nové pásové bojové vozidlo by mělo být posuzováno v celém spektru požadovaných schopností. Jednou z nich by měl být poměr bezpečnosti ochrany osádky a obojživelnosti, neboli plavby. Primárně jde totiž o plnění celého spektra bojové činnosti, tedy v první řadě obrany a útoku na území našeho státu a teprve následně pro jiné taktické činnosti, což je např. účast v zahraničních operacích. Takto je to přesně naopak a to musím jednoznačně odmítnout. 

Jeden z klíčových parametrů je také zapojení českého průmyslu. Tendr stanovuje, že v ČR se má odbavit nejméně 40 % ze zakázky. Je tento požadavek dostatečný?

Myslím, že tento požadavek a parametr na toto kritérium je nízký. Nebál bych se požadovat 70-80 procent offsetu. Chceme přeci aby ta přidaná hodnota na výrobě a logistice byla u nás u VOP CZ. To by tedy mělo mít při posuzování nabídek mnohem větší váhu.

Jak to vidíte s časovou osou celého tendru. Původní plán počítal s vysoutěžením do konce roku 2018. Termín se posléze posunul na podzim letošního roku. Zaznělo ale už několik komentářů, že ani to se stihnout nedá. Co si o tom myslíte? 

Na žádost o případnou účast ve výběrovém řízení mají uchazeči odpovědět nejpozději do 2. května. Smlouva o právním poradenství v otázce zastupování MO v tomto kontraktu doposud uzavřena není. V časové posloupnosti bude následovat posouzení předběžných nabídek, více kolové jednání, finanční nabídka, výběr uchazeče, jednání o smlouvě a podpis smlouvy. To vše do konce roku 2019.  Pokud tedy bude vítěz vybrán do konce roku 2019, lze toto považovat ze strany MO za vysoce nepravděpodobné. Navíc, jak je v našich zeměpisných šířkách zvykem, je předpoklad napadení výběrového řízení ze strany uchazečů, kteří neuspěli, a jsme na začátku. Nepochybuji, že se tak stane. 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace