V souvislosti s výběrovým řízením na nové BVP se objevuje stále více „odborníků“, kteří přesně vědí, co se má nebo nemá koupit a proč. Nejoblíbenějším bojištěm těchto expertů jsou sociální sítě, kde se občas můžeme dozvědět „velké věci“. Dokud se k této problematice vyjadřuje Franta Vomáčka z Prahy 6, který má jako profilový obrázek kočičku na makovém koláči, je mi to fuk. Pokud se ovšem na svém facebookovém profilu k této problematice vyjadřují politici, kteří mají možnost určité věci ovlivnit, tak mě to zajímá. Tento týden se jeden z takových politiků k BVP vyjádřil podle mého názoru nepříliš šťastně a vzhledem k tomu, že velký důraz kladl na věž s posádkou a bez posádky, rozhodl jsem k tomu napsat pár postřehů.
Citace z FB: „pořádně se podívám na cenu nabízených bojových vozidel pěchoty, zejména a speciálně na cenu věže s posádkou a cenu věže bez posádky - mimochodem se mi argument, že je potřeba, aby byl voják ve věži kvůli tomu, aby měl rozhled, mylný. Pokud bude vozidlo vybaveno různými čidly, ve vzduchu ho budou doprovázet drony a osádka všechno dostane na displej zpřehledněné umělou inteligencí - pak člověka ve věži rozhodně nepotřebuju - a budu mít mnohem lepší přehled, než když budu ,,čučet" z věže na pár stovek metrů a jen tam kam uvidím...asi ušetřím pár miliard z těch kalkulovaných 55....“
Psali jsme
Služba v armádě je pro mnohé atraktivní. Přináší slušné finanční ohodnocení, sociální zázemí a v případě že odsloužíte potřebný počet let,...
A jak to nyní vidím já. Ve válce jsem strávil téměř rok. Nejednalo se pobyt na štábu, ale v přímých bojových operacích v jižním Afghánistánu. Během prvního nasazení jsme měli pouze otevřené střelecké věže se střelcem a velmi rychle jsme se naučili, že pro přežití jsou důležité všechny smysly, zrak, sluch, za určitých situací i čich a také intuice. V prvních měsících jsme používali vozidla Toyota Hilux. Vozidla to byla naprosto spolehlivá, s vysokou průchodností terénem. Bohužel nebyla pancéřovaná a s přibývajícími útoky pomocí IED se zvyšovalo i riziko. Takže jsme zažádali o nový typ pancéřových vozidel. Volba padla na Iveco.
V rámci zvýšení bezpečnosti nám chtěla armáda pořídit pouze modely s automatickou věží, což jsme ovšem odmítli a nakonec se koupila dvě vozidla s automatickou střeleckou věží a dvě s věží pro střelce. Proč? Žádná optika vám nenahradí člověka, který dokáže zareagovat na pohyb, na zvednutý prach , na hluk, na závan větru, který přináší zvláštní zápach. Pouze člověk dokáže intuitivně reagovat na podněty z okolí a dokáže rychle zasáhnout.
Psali jsme
Jako kluk jsem absolvoval branné cvičení školy dvakrát ročně. Většinou to připomínalo scény z povídky Šimka a Grossmana. Vyrazili jsme do přírody,...
A to nemluvím o tom, když se něco „podělá“. A že se něco „podělá“, na to můžete vzít jed. Pokud vám odejde například napájení nebo optika na automatické střelecké věži, máte smůlu. V tom případě sedíte ve vozidle a můžete se pouze dívat z okna. Pokud se vám u věže se střelcem zasekne kulomet, můžete střílet alespoň z pušky. U BVP je to podobné, v případě jakékoliv poruchy u věže bez osádky jste slepí a střílet také asi nebude možné. U věže s osádkou budete mít přehled a půjde vést palbu alespoň v ručním nouzovém módu.
Podle mě tedy výběr BVP s posádkovou věží je dobrá volba, protože v případě jakéhokoliv výpadku může elektronické systémy nahradit ten nejdokonalejší systém – člověk. Vhodnou variantou by mohla být kombinace obou typů BVP, s osádkou ve věži i bez osádky, což se ovšem obávám, že vzhledem ke složitosti výběrového řízení je věc zcela nereálná.
Autor: Lumír Němec
Tagy