Byly by levnější a menší diesel-elektrické ponorky vhodné pro americké námořnictvo? Odborník našel ,,recept"

Byly by levnější a menší diesel-elektrické ponorky vhodné pro americké námořnictvo? Odborník našel ,,recept&quote;
Autor: General Dynamics Electric Boat, Wikipedia|Popisek: ponorka třídy Virginia
25 / 03 / 2020, 14:00

Server National Interest se zamýšlí nad tím, jaké ponorky jsou vhodné pro US Navy. Je jasné, že nová generace ponorek je v současné době potřebná či nutná, ale měly by být ,,nutně" drahé a hi-tech? Nebyly by vhodné také menší diesel-elektrická plavidla jako doplněk? Odborník na tuto problematiku James Holmes US Naval War College si myslí, že ano.

Jak známo, US Navy má v plánu nahradit po roce 2030 starší ponorkovou třídu Virginia novou třídou útočných ponorek SSN(X) s vylepšenou torpédovou výzbrojí, rychlostí a větším výtlakem než ponorky třídy Virginia. Představa amerického námořnictva je taková, že by se měly v ideálním případě vyrábět dvě ponorky ročně a počítá se s tím, že námořnictvo posílí celkem 30 těchto ponorek.

Uvažovalo se sice původně o modernizaci třídy Virginia, ale po revizi plánů přikročilo americké námořnictvo k plánu postavit novou třídu jaderných útočných ponorek SSN(X). 

Dále je třeba zmínit i projekt třídy Columbia, nových raketonosných jaderých ponorek, které mají ve službě nahradit třídu Ohio. Nové ponorky třídy Columbia jsou konstruovány s vylepšeným jaderným reaktorem, který přispěje k větší životnosti plavidla. První ,,smrtonosná" ponorka třídy Columbia vybavená jadernými zbraněmi pak má vstoupit do služby v roce 2031, přičemž americké námořnictvo má v plánu jich postavit celkem 12.

US Navy nechce nic ponechat náhodě a stavbou nových ponorek držet krok s Čínou a Ruskem. Především však US Navy potřebuje znatelně zvýšit svůj ,,odstrašující potenciál" na moři. Je však stavba nových jaderných ponorek skutečná potřebná? Server National Interest cituje odborníka, profesora Jamese Holmese z US Naval War College na Rhode Islandu. Ten napsal, že ponorky, které americké námořnictvo může potřebovat ve třetí dekádě a dále, nemusí nutně odpovídat tomu, které US Navy potřebuje v současné době.

Holmes naopak míní, že nové ponorky by mohly být menší a spolupracovat těsněji s bezosádkovými plavidly. Tyto ponorky nemusí být nutně jaderné, naopak nákupem diesel-elektrických ponorek, která by sice narušila ,,jadernou tradici", by se mohly US Navy otevřít nové možnosti. Pořízením menších diesel-elektrických plavidel by navíc bylo finančně méně náročnější, než jsou přirozeně velká jaderná plavidla.

Že diesel-elektrické ponorky mají obrovský potenciál, jasně dokumentuje Rusko, jehož ponorky jsou dnes v podstatě bezkonkurenční. Nemají sice takovou dobu ponoru jako jaderné ponorky, ale při současných technologiích dostatečnou na to, aby byly hrozbou. Zde však není ani tak důležité, jaký pohon ponorka má, ale jak tichý provoz dokáže realizovat, a jak je upraven povrch ponorky, aby nebyla zachycena echoloty a sonarovými bójemi. V tomto případě hovoříme o kvalitě lodních šroubů a speciální hmotě pohlcující sonarové signály.

Hovoří se stále o diesel-elektrických ponorkách, kdy si každý vybaví snímky z dob minulých, kdy ponorka se musela vynořit a poháněna klasickým dieselovým agregátem plula po hladině a zároveň dobíjela baterie. Dnes však existují i jiné možnosti, jako je AIP (Air-independent propulsion), zvaný též Fuel Cell, jež mají minimální akustickou a tepelnou stopu a jsou optimální pro vysokou operační schopnost nejaderných ponorek.

Uvidíme do budoucna, jestli by americké námořnictvo mohlo zvolit toto doplňkové řešení. Plán stavby nových ,,jaderných monster" je však nyní jasně vytyčen.

 

Zdroj: National Interest

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace