Byly situace, kdy mi šlo o život, ale vždy jsem se z nich dostal celý, říká v exkluzivním rozhovoru americký pilot vrtulníku UH-1Y Venom Nate Green

Byly situace, kdy mi šlo o život, ale vždy jsem se z nich dostal celý, říká v exkluzivním rozhovoru americký pilot vrtulníku UH-1Y Venom Nate Green
29 / 12 / 2018, 14:00

Security magazín přináší rozhovor s americkým pilotem vrtulníku UH-1Y Venom Natem Greenem. Co vše obnáší život pilota? Šlo mu někdy o život a jak hodnotí zářijové Dny NATO, kde byl UH- 1Y Venom představen? To vše a další zajímavosti se dozvíte v exkluzivním interview.

Jaké jsou hlavní technické a technologické rozdíly mezi stroji UH-1Y Venom a AH-1Z Viper?

Modely UH-1Y a AH-1Z mají sice z 85 % společný základ, ovšem k tomu, aby mohly lépe vykonávat své úkoly, u nich existují specifické rozdíly v pevných částech jejích konstrukcí. U námořní pěchoty Spojených států (USMC) tyto vrtulníky často létají společně, což umožňuje, aby se obě platformy navzájem doplňovaly a tým H-1 byl připraven na jakoukoli výzvu, kterou si pěchota na zemi vyžádá. Uvedl bych hlavní položky, díky nimž jsou jednotlivé platformy jedinečné:

UH-1Y: SATCOM, infračervená kamera FLIR Britestar Block II, tři radiostanice, design kabiny poskytuje stroji celou řadu možností, jak podporovat námořní pěchotu na zemi při pohybu vojáků, výtah, rychlé lano, SPIE zařízení, hasicí zařízení, nosítka pro odsun zraněných, výsadkové operace, atd.

AH-1Z: více možností pro výzbroj (AIM-9 Sidewinder, AGM-114 Hellfire, 20 mm), snímač průzkumného, sledovacího a zaměřovacího systému  (TSS) Lockheed Martin, dvě radiostanice, design tandemového kokpitu umožňuje lepší viditelnost a zaměření cíle, systém zaměřování palubního 20mm kanónu pomocí přilbového zaměřovače.

Má Venom nějaké speciální vlastnosti, které jej činí odolnější a zvyšují jeho schopnost přežití?

UH-1Y je v boji prověřený model, který poskytuje neustálou podporu pozemním silám Spojených států a partnerských zemí NATO od konfliktu v Afghánistánu v letech 2009-2013. Množství těchto vrtulníků bylo tehdy při letu zasaženo, přesto všechny dostaly své posádky bezpečně domů. Mezi jedinečné charakteristiky, které jsou navržené tak, aby pomohly udržet stroj ve vzduchu, patří obrněná a nárazuvzdorná pilotní sedadla a samozavírací palivové články. Dále pak určité konstrukční prvky letadla, které snižují jeho viditelnost pro infračervené senzory, systém varování před raketami či hydraulické systémy pro zvýšení kontroly letu. Oba modely UH-1Y a AH-1Z mají střed rotoru a jeho lopatky odolné proti střelám do ráže 23 mm.

Jednou z hlavních výhod vrtulníku je jeho všestrannost. Jaký typy úkolů může provádět a bude se specializovat na některé z nich?

Vyjmenuji úkoly, při kterých UH-1Y Venom poskytuje americké námořní pěchotě podporu ze vzduchu s tím, že bych zdůraznil ty nejvíce kvalifikované. Je důležité si uvědomit, že posádky budou častokrát uskutečňovat tyto mise během jednoho letu. Letadlo může být rychle a jednoduše nakonfigurováno tak, aby poskytovalo tu nejlepší možnou podporu pozemním silám.

Blízká letecká podpora (CAS) – funkce munice vzduch země v těsné blízkosti pozemních sil v detailní integraci s pozemními manévry. Využití pokročilých senzorů, laserů, navigačních technologií, všech variant raket 2,75" zahrnujících APKWS s laserovým naváděním, stejně jako těžkých kulometů, dělá z UH-1Y dobře vybavenou platformu pro tuto zásadní misi.

Preventivní útok ze vzduchu – funkce munice vzduch země v nepřátelském bojovém prostoru za útočnou hranicí vlastních sil, včetně ozbrojeného průzkumu či koordinace útoku a průzkumu.

Kontrola letového prostoru (FAC (A) – ve spolupráci s pozemním regulátorem přebírá kontrolu nad spřátelenými letouny s pevnými a rotačními křídly, kromě toho využívá jedinečnou pozici na bojišti k monitorování střelby a lepší komunikaci se všemi spřátelenými silami. S pokročilými cílovými senzory, dvěma piloty a dvěma veliteli posádky, jejichž očím často asistují NVG, představuje UH-1Y Venom ideální platformu pro tyto úkoly.

Command and Control (C & C) - poskytuje veliteli mise příležitost dohlížet na operaci ze vzduchu. S využitím tří radiostanic a SATCOM může komunikovat se všemi přátelskými silami a řídit bitvu. S ohledem na konfiguraci může vrtulník zprostředkovat volání na blízko, poskytnout pomoc při útoku nebo evakuaci raněných při nepředvídatelné události, zatímco funguje jako platforma C & C. Tyto schopnosti jsou velmi účinné pro domácí bezpečnost / obranu vlasti a pro všechny formy operací na vlastním území.

Podpora při napadení – dává možnost vnitřního a vnějšího výtahu pro personál a vybavení. Vzhledem k menší velikosti UH-1Y je často využíváno u výsadků menších týmů, včetně speciálních operačních sil, do krizových oblastí.

CASEVAC - může nakonfigurovat kabinu tak, aby udržela nosítka pro přepravu zraněných mimo bojiště a poskytovala okamžitou lékařskou pomoc.

UH1y Venom

Humanitární pomoc / pomoc při katastrofách – ze stroje lze odmontovat všechny zbrojní systémy a využívat pokročilé navigační a komunikační systémy pro poskytování pomoci a transport civilního obyvatelstva a zásob. Navíc jsou vrtulníky po instalaci protipožární soupravy běžně používány k boji proti lesním požárům.

Bude stroj schopen pracovat za extrémních podmínek?

Ano. UM-1Y Venom se osvědčil v těch nejžhavějších pouštích, v podmínkách extrémně vlhkého a slaného prostředí asijského pobřeží či letadlových lodích po celém světě anebo v mrazu afghánských velehor. Pro účely námořnictva upravená verze dělá z vrtulníku optimální stroj pro operace v jakémkoli prostředí, bez ohledu na den či noc.

UH-1Y Venom od společnosti Bell byl představen na letošních Dnech NATO v Ostravě. Jaký vzbudila zájem?

UH-1Y byl na Dnech NATO dva dny a neustále jím procházeli návštěvníci. Měli jsme možnost ho představit všem od předsedy vlády a ministra obrany, vyšší vojenské důstojníky, mladé vojáky až po ženy a mladé rodiny. Odhadujeme, že během těchto dvou dní se v něm vystřídalo dva tisíce lidí.

Jaké činnosti zahrnuje běžný život pilota?

Piloti USMC H-1 jsou velmi zaneprázdněni. Neustále si ve vrtulnících zvyšují kvalifikaci, protože usilují o to, aby se stali instruktory ve všech typech misí. To zahrnuje podrobné plánování letů a seznamování se s hrozbami a schopnostmi. Navíc každý pilot má také přiřazenou určitou roli i na zemi. Mohou pracovat v operacích, kde koordinují výcvik a mise s externími jednotkami a sledují postup svých pilotů a velitelů posádky. Mohou pracovat v oddělení údržby, kde mají na starosti velkou skupinu mechaniků a zajišťují jejich postup podle specifických úkolů v souladu s USMC. Mohou také pracovat v podpůrné dílně, ať už se to týká logistiky, správy nebo komunikace pro eskadru. Navíc, stejně jako všichni námořní důstojníci, mají H-1 piloti za úkol udržovat se ve výborné fyzické kondici.

Jaké druhy misí jste s Venomem absolvoval osobně?

Jako pilot AH-1W Supercobra v aktivní službě a v záloze námořních sborů je drtivá většina mých zážitků spojená s UH-1Y Venomem jako vrtulníkem, který letěl po mém boku. Všechny mise, o kterých jsem tu mluvil, jsem absolvoval vedle UH-1Y nebo poblíž ve vzdušném prostoru. Vedle toho jsem strávil rok jako Forward Air Controller nebo Joint Terminal Air Controller, kde jsem byl s praporem pro námořní pěchotu. Během tréninku před nasazením a během nasazení v Afghánistánu jsem mnohokrát cestoval jako pasažér v UH-1Y Venom. Při několika příležitostech jsem se dostal do krizové zóny s malým týmem a pak okamžitě nasadil senzory UH-1Y Venom, aby hledaly cíle a pak je řídily v rámci mise blízké letecké podpory.

venom2

Jak dlouho trvá výcvik na Venomu?

V námořním sboru musejí noví piloti projít několika fázemi výcviku, aby se vůbec mohli dotknout UH-1Y. Stejně jako všichni námořní důstojníci, studenti nejprve navštěvují 6měsíční kurz důstojníka pěchoty. Poté se hlásí do letové školy, kde projdou přibližně 6 týdny pozemního výcviku. Následně je čeká půlroční základní letecký výcvik v Texaně T-6, kde se seznamují se základními principy VFR, IFR, havarijních postupů, formací a akrobatických letů s pevným křídlem. Jakmile absolvují primární výcvik v létání, pokud si vyberou vrtulníky, přejdou do kurzu pro pokročilé. V současné době jim zabere dalších 6 měsíců, než se naučí, jak létat s TH-57 ve VFR, IFR, havarijních postupech, formacích a při nízké úrovni navigace. Z toho vzejde, s jakým vrtulníkem budou u námořnictva létat. Pokud budou mít štěstí, vyberou je pro AH-1Z nebo UH-1Y a budou se hlásit u Fleet Replacement Squadron v kalifornském Camp Pendletonu. Trvá přibližně 6 měsíců, než se čerstvě vyškolení letci naučí ovládat UH-1Y ve všech fázích letu i se základním zapojením zbraní. Jakmile si nový pilot osvojí tyto dovednosti, hlásí se u své letky, kde se konečně naučí, jak s vrtulníkem bojovat a stane se z něj taktický pilot. Existuje řada úkolů, které musí piloti dokončit, a v závislosti na jejich potenciálu se mohou stát instruktory v rámci letky. Pilot stráví v taktické letce asi 3 roky, než se může stát vůdcem v rámci letky. Následně se jim otevírá řada příležitostí. Pokud jsou povýšeni na majory, vrací se k flotile na dobu dalších tří let, aby sloužili jako šéfové oddělení. Mají pak na starosti hlavní oddělení eskadry vedle toho, že vedou a instruují nové piloty při výcviku.

Dostal jste se někdy při plnění úkolu do situace, kdy byl ohrožen váš život?

Ano. Absolvoval jsem tři bojová nasazení ve vzduchu a na zemi a také učil nové piloty létat s AH-1W, přičemž těch život ohrožujících situací bylo několik. Důvěra mariňákům a práci, kterou dělají, aby dokonale připravili můj stroj a jeho vybavení, mi vždycky daly jistotu, takže jsem se z toho vždycky nakonec dostal celý.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace