CCA jako lék pro americké letectvo

CCA jako lék pro americké letectvo
foto: USAF / Public domain/F-22 Raptor

Na první pohled se zdá, že americké letectvo (USAF) ve srovnání s čínskými J-35, J- 36 a J-20 pomalu slábne, ale realitou je spíše extrémně náročný restart vojenské síly USA.

Americkému letadlu páté generace upadne šroubek a celý svět o tom hned ví. A polovina tohoto světa ví, že letadlo je k ničemu. Navzdory 1 245 vyrobeným kusům oproti maximálně čtyřiceti Su-57 údajně páté generace z Ruska. Jestli mají čínské stíhačky páté generace J-35J-20 nějaké potíže, vůbec nikdo netuší. Čínské utajení je absolutní. Vždy se objeví nějaká nová zbraň a nastane vlna spekulací. A to není řeč o šesté generaci v podobě J-36 a ještě jednoho letounu, kde se neví ani jméno, ale ve vzduchu už zřejmě létá také. A i J-36 je jen provizorní označení čínského víceúčelového letadla. Jen pro zajímavost J-35 bylo zřejmě zatím vyrobeno jen 57 kusů k aktuálnímu datu a J-20 Weilong (Mocný drak) něco přes tři sta kusů. Asi tolik k F-35. Asi to nebude úplně nejhorší letadlo.

Médii nadhodnocené čínské J-20, J-35 a J-36

 

Reálně je třeba vidět, že jádro USAF stále tvoří letadla generace 4,5, které sice v rámci neustálých modernizací tvoří světovou špičku, ale základní konstrukce je už desítky let stará. F-15 je letadlo pro vybojování vzdušné nadvlády, které mělo být nahrazené F-22 Raptor, ale rozsáhlý projekt byl zúžen na necelých 200 letadel. To ovšem není hlavní problém současného amerického letectva. Tím je operační stav celé flotily, který se dost často pohybuje kolem 50 % letu neschopných strojů. A to včetně F-35. Britové by mohli vyprávět, nemají náhradní díly. Média následně velmi snadno evokují stav, že čínské J-35, J-36 a J-20 budou mít brzy výrazně navrch. Nic tomu ovšem zatím nenasvědčuje.

Čínský J-20

CCA jako lék pro USAF

 

Přesto je aktuálně hlavním problémem Lockheed Martin a jeho dost velké potíže s dodavatelským řetězcem, ale třeba Belgie teď dostala první šarži F-35 v dohodnutém termínu. Skutečná hra je ovšem někde jinde. A začala rozhodnutím Donalda Trumpa v realizaci projektu NGAD v podobě F-47. Tato záležitost ještě více podpořila již delší dobu rozjetý projekt kolaborativních dronů pro USAF, tedy CCA, které by měly být lékem pro americké letectvo. A tady je počátek tance kolem zdánlivě nemocného amerického letectva. Pochopitelně iniciace je na Ukrajině. Je zjevné, že letadla čtvrté generace už nejsou ideálním prostředkem moci. MANPADS a moderní systémy PVO mají lehce navrch a klady stealth technologie vystupují dopředu. Američané mají čerstvou zkušenost s izraelskými F-35I, F-16I a F-15I v Íránu a nepochybně dobře vědí, co dělají. To neznamená, že starší letadla selhala, ale výhody páté generace jsou zjevné.

Lockheed Martin a F-35

 

K tomu je ovšem nutné připočíst fakt, že Donald Trump přiklepl F-47, a tím pádem i jádro CCA, Boeingu. Lockheed Martin tedy ztratil a navíc mu výrazně klesl zisk. To jde zřejmě za faktorem toho, že náklady na údržbu F-35 jsou daleko větší, než firma předpokládala- Celek amerického giganta asi velmi nakopl a ten chystá modernizaci Block V, která už má mít podle Bolt Flight minimálně čtyři kolaborativní drony a tím pádem spolupráci s CCA. To není vše. Lockheed už teď navrhuje, aby se poznatky z NGAD implementovaly na F-35, aby bylo k dispozici nové letadlo co nejdříve. A pak se tedy jedná znovu o CCA, vysoký výpočetní výkon a minimálně desítky kolaborativních dronů.

F-35

Americké letectvo spoléhá na CCA

 

Není známo, že by Čína na něčem takovém pracovala. To sice nepochybně dělá. ale nikdo netuší, kam až se dostala. CCA už je poměrně daleko. U F-47 je předpoklad, že jedno letadlo bude mít k dispozici až tisíc kolaborativních dronů. Téměř těžko uvěřitelné číslo. Právě program CCA, tedy kombinace špičkových dronů s letadly především šesté generace, je klíčem k obnovení naprosté dominance USAF ve světě. A o rychle rostoucích schopnostech amerických dronů nemusí být pochybnosti.

Už delší dobu se ví, že F-22 budou první s implementovaným programem CCA. NSJ píše, že to je počínající metamorfóza amerického letectva. Díky kolaborativním dronům USAF se předpokládá pokles počtu nutných pilotovaných letadel při růstu síly a za mnohem nižší cenu. Lockheed se do toho s F-35 snaží vtlačit, protože u F-47 už to bude samozřejmost. Podobný proces probíhá i v americkém námořnictvu u Task Force 66. Ze všeho vyplývá, že pro USAF se jedná jen o překlenovací období, na jehož výsledek se bude zřejmě dost těžko odpovídat i Číně s J-20, J-35 a J-36. Byť Peking už teď prostě není myslitelné podceňovat.

Tagy