foto: USAF / Public domain/F-22 Raptor
Na první pohled se zdá, že americké letectvo (USAF) ve srovnání s čínskými J-35, J- 36 a J-20 pomalu slábne, ale realitou je spíše extrémně náročný restart vojenské síly USA.
Americkému letadlu páté generace upadne šroubek a celý svět o tom hned ví. A polovina tohoto světa ví, že letadlo je k ničemu. Navzdory 1 245 vyrobeným kusům oproti maximálně čtyřiceti Su-57 údajně páté generace z Ruska. Jestli mají čínské stíhačky páté generace J-35 a J-20 nějaké potíže, vůbec nikdo netuší. Čínské utajení je absolutní. Vždy se objeví nějaká nová zbraň a nastane vlna spekulací. A to není řeč o šesté generaci v podobě J-36 a ještě jednoho letounu, kde se neví ani jméno, ale ve vzduchu už zřejmě létá také. A i J-36 je jen provizorní označení čínského víceúčelového letadla. Jen pro zajímavost J-35 bylo zřejmě zatím vyrobeno jen 57 kusů k aktuálnímu datu a J-20 Weilong (Mocný drak) něco přes tři sta kusů. Asi tolik k F-35. Asi to nebude úplně nejhorší letadlo.
Médii nadhodnocené čínské J-20, J-35 a J-36
Reálně je třeba vidět, že jádro USAF stále tvoří letadla generace 4,5, které sice v rámci neustálých modernizací tvoří světovou špičku, ale základní konstrukce je už desítky let stará. F-15 je letadlo pro vybojování vzdušné nadvlády, které mělo být nahrazené F-22 Raptor, ale rozsáhlý projekt byl zúžen na necelých 200 letadel. To ovšem není hlavní problém současného amerického letectva. Tím je operační stav celé flotily, který se dost často pohybuje kolem 50 % letu neschopných strojů. A to včetně F-35. Britové by mohli vyprávět, nemají náhradní díly. Média následně velmi snadno evokují stav, že čínské J-35, J-36 a J-20 budou mít brzy výrazně navrch. Nic tomu ovšem zatím nenasvědčuje.
.jpg)
CCA jako lék pro USAF
Přesto je aktuálně hlavním problémem Lockheed Martin a jeho dost velké potíže s dodavatelským řetězcem, ale třeba Belgie teď dostala první šarži F-35 v dohodnutém termínu. Skutečná hra je ovšem někde jinde. A začala rozhodnutím Donalda Trumpa v realizaci projektu NGAD v podobě F-47. Tato záležitost ještě více podpořila již delší dobu rozjetý projekt kolaborativních dronů pro USAF, tedy CCA, které by měly být lékem pro americké letectvo. A tady je počátek tance kolem zdánlivě nemocného amerického letectva. Pochopitelně iniciace je na Ukrajině. Je zjevné, že letadla čtvrté generace už nejsou ideálním prostředkem moci. MANPADS a moderní systémy PVO mají lehce navrch a klady stealth technologie vystupují dopředu. Američané mají čerstvou zkušenost s izraelskými F-35I, F-16I a F-15I v Íránu a nepochybně dobře vědí, co dělají. To neznamená, že starší letadla selhala, ale výhody páté generace jsou zjevné.
Lockheed Martin a F-35
K tomu je ovšem nutné připočíst fakt, že Donald Trump přiklepl F-47, a tím pádem i jádro CCA, Boeingu. Lockheed Martin tedy ztratil a navíc mu výrazně klesl zisk. To jde zřejmě za faktorem toho, že náklady na údržbu F-35 jsou daleko větší, než firma předpokládala- Celek amerického giganta asi velmi nakopl a ten chystá modernizaci Block V, která už má mít podle Bolt Flight minimálně čtyři kolaborativní drony a tím pádem spolupráci s CCA. To není vše. Lockheed už teď navrhuje, aby se poznatky z NGAD implementovaly na F-35, aby bylo k dispozici nové letadlo co nejdříve. A pak se tedy jedná znovu o CCA, vysoký výpočetní výkon a minimálně desítky kolaborativních dronů.
.jpg)
Americké letectvo spoléhá na CCA
Není známo, že by Čína na něčem takovém pracovala. To sice nepochybně dělá. ale nikdo netuší, kam až se dostala. CCA už je poměrně daleko. U F-47 je předpoklad, že jedno letadlo bude mít k dispozici až tisíc kolaborativních dronů. Téměř těžko uvěřitelné číslo. Právě program CCA, tedy kombinace špičkových dronů s letadly především šesté generace, je klíčem k obnovení naprosté dominance USAF ve světě. A o rychle rostoucích schopnostech amerických dronů nemusí být pochybnosti.
Už delší dobu se ví, že F-22 budou první s implementovaným programem CCA. NSJ píše, že to je počínající metamorfóza amerického letectva. Díky kolaborativním dronům USAF se předpokládá pokles počtu nutných pilotovaných letadel při růstu síly a za mnohem nižší cenu. Lockheed se do toho s F-35 snaží vtlačit, protože u F-47 už to bude samozřejmost. Podobný proces probíhá i v americkém námořnictvu u Task Force 66. Ze všeho vyplývá, že pro USAF se jedná jen o překlenovací období, na jehož výsledek se bude zřejmě dost těžko odpovídat i Číně s J-20, J-35 a J-36. Byť Peking už teď prostě není myslitelné podceňovat.
Tagy