Autor fotografie: Bell|Popisek: Joel Best
SM přináší rozhovor s ředitelem Global Military Sales and Strategy (GMSS) pro Evropu, Blízký východ, Střední Asii, Afriku a Ameriku Joelem Bestem ze společnosti Bell, který byl spolu s dalšími kolegy - Robbiem Yarbroughem, Johnem E Novalisem II, Andreou Bryanovou a Brendanem Taylorem - minulý týden na návštěvě ČR, kde jednali s předními politickými a armádními činiteli. Podle Besta získá ČR akvizicí vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y Venom schopnosti technologie 21. století, pochvaluje si rovněž dosavadní spolupráci se státním podnikem LOM Praha. Samotné dodávky strojů jsou plánovány na rok 2023.
Na konci roku 2019 byla podepsána mezi USA a ČR smlouva na dodávku 12 vrtulníků - 4 strojů AH-1Z Viper a 8 UH-1Y Venom. Plánuje Bell České republice nabídnout kromě těchto vrtulníků také další stroje, například nebojové?
Bell je komerčním výrobcem helikoptér a dodavatelem účelově konstruovaných vojenských letounů, takže české armádě jsme odpověděli a podporujeme ji vrtulníky AH-1Z Viper. Pokud by se rozhodla, že potřebuje např. něco pro hlídání hranic, nebo by třeba ministerstvo vnitra chtělo něco pro transport svých pohraničníků, máme celé spektrum letounů, které nejen jim můžeme nabídnout. V nabídce máme něco, co je známo jako řada Bell M – podobně jako Airbus nebo Leonardo nabízejí nápodobu komerční helikoptéry a lehce ji vyzbrojují a dávají na ni vojenské barvy. Nicméně to není to samé jako naše letouny. Tím neříkám, že naše komerční letka není vynikající, ale pokud chcete používat komerční vrtulník pro jiné než komerční účely, máme způsob, jak ji militarizovat. Takže odpověď je, že pokud by armáda nebo někdo jiný žádal něco jiného než vojenskou helikoptéru, jsme 100% připravení a ochotní jim to nabídnout. Vše záleží na jejich požadavcích.
Jaké nové kapacity získá nákupem vrtulníků česká strana?
Schopnosti technologie 21. století. Jde o jedinou letku multifunkčních bojových vrtulníků navržených pro 21. století. Nejlepší na nich je to, že jsou z 87% kompatibilní, takže piloti nepotřebují tolik tréninku a pracovníci údržby tolik speciálních nástrojů, testovacího a podpůrného vybavení, aby s nimi mohli létat, provozovat a udržovat je. Naše cena za letovou hodinu je bezkonkurenční – na světě není útočný vrtulník, která by se tomu blížil. Tyto vrtulníky mohou operovat na zemi, na moři, v horách, na poušti, v horku, v zimě a jsou maximálně spolehlivé. Toto jsou jejich jednotící prvky, také se však za letu dobře doplňují. Češi si tak kupují stroje, které jim umožní v boji vyhrát, a též interoperabilitu s americkou armádou, což je nezanedbatelná výhoda.
Jak vnímáte vy osobně český trh? Existuje podle Vás dostatečná vůle po modernizaci západní technikou a odbourání té staré sovětské?
Rozhodně ano. Víte, od různých lidí často slýcháváme slova „bezpečnost dodávek“. A jediný způsob, jak toho můžete dosáhnout, je zbavit se závislosti na ruské technice. Myslím si, že toto je jen začátek vztahu s USA v oblasti modernizace celé armády. Myslím si také, že jde o nutnost, že nemáte na výběr. Musíte modernizovat a zkoumat další možnosti, jak získat vybavení, které potřebujete, a zbavit se problémů, které jsou spojené právě s bezpečností dodávek.
Jak hodnotíte spolupráci se společností LOM Praha a VR Group z hlediska příprav integrace vrtulníků systému H-1 do výzbroje AČR?
S LOM Praha máme zatím skvělou spolupráci. S jeho zástupci máme také schůzku, kde probereme otázky týkající se výcviku, který poskytneme, údržby a dalších věcí, které s nákupem vrtulníků souvisejí.
Vrtulníky Bell nejsou používány jen pro vojenské a bojové mise, ale plní i úkoly související se záchranou lidských životů i pomoci v zemědělství, jak jsme viděli u vrtulníku Bell 505 Jet Ranger X. Je to další fáze prohloubení ,,víceúčelovosti" strojů Bell?
Kromě vámi zmíněného vrtulníku, který je v naší komerční letce nejmenším, máme světově první helikoptéru se systémem Fly-by-wire Bell 525, jenž je v komerční letce Bellu tou největší, dále pak skvělý Bell 429 a jiné stroje. Mimochodem, Česká republika má všechny typy, modely a řady, které Bell vyrábí. Máte například Bell 412 EPI, jenž se používá pro pátrací a záchranné mise, a který Česko koupilo jako první.
V jaké fázi je nyní jednání o dodání vrtulníků Venom a Viper pro Rumunsko, které projevilo o stroje zájem?
Byli jsme velmi blízko podepsání kontraktu se starou vládou. Pak ale přišla vláda nová, která má trochu jiné priority, soustředí se na námořní plavidla, fregaty apod. a vedle toho se také zaměřuje na sociální programy, takže situace je nyní jiná. Ale s našimi potenciálními zákazníky jsme nikdy nepřestali hovořit, takže uvidíme, jak se věc vyvine. Jsme aktivní v celé Evropě, kromě toho máme práci v Africe nebo Blízkém východě. Kolem nás je mnoho obchodních příležitostí.
Loni jste předvedli vrtulníky Viper a Venom na Dnech NATO v Ostravě. Může se na ně česká veřejnosti těšit i letos?
Je velmi obtížné něco takového realizovat, takže nemohu zaručit, že je česká veřejnost uvidí i letos. Mohu ale slíbit, že se budeme snažit ze všech sil, abychom je sem dostali, ať už v rámci Dnů NATO v Ostravě, nebo třeba mezinárodního cvičení Ample Strike.