Česká armáda nebude muset po dodání vrtulníků platit za jejich modernizaci, aby splnila požadavky pro jejich provoz, říká Robert T Hastings Jr. z firmy Bell

Česká armáda nebude muset po dodání vrtulníků platit za jejich modernizaci, aby splnila požadavky pro jejich provoz, říká Robert T Hastings Jr. z firmy Bell
29 / 07 / 2019, 14:30

Společnost Bell nabízí do zakázky na 12 víceúčelových vrtulníků pro českou armádu stroje UH-1Y Venom a AH-1Z Viper. Security magazín přináší rozhovor s viceprezidentem společnosti Bell odpovědným za komunikaci Robertem T Hastingsem Jr., který se rozhovořil o tom, co by přinesl České republice nákup zmíněných vrtulníků.

 

Pane Hastingsi, v poslední době se objevily informace, že Američané chtějí v případě dodání vrtulníků České republice stáhnout výrobu z jejího území. Tato informace se vztahuje k firmě Sikorski. Pokud by zvítězila v zakázce firma Bell, chce zapojit i české firmy, co se týče servisování vrtulníků, náhradních dílů atd.? 

Na našem záměru dále investovat v České republice a rozšiřovat aktivity evropské centrály společnosti Bell v Praze se nic nemění. Co se týče programu víceúčelových vrtulníků, Bell předal ministerstvu obrany plán, který předjímá několik projektů s LOM Praha a dále pak další projekty s firmami z českého průmyslu.

Jaká je ,,přidaná hodnota" Vašich vrtulníků Bell UH-1Y Venom a Bell AH-1Z Viper na rozdíl od konkurenta, firmy Sikorski? Proč by měla česká vláda dát přednost právě Vašim strojům?

Helikoptéry UH-1Y a AH-1Z společnosti Bell disponují všemi schopnostmi, které program víceúčelových vrtulníků vyžaduje. Jsou to ty samé stroje na platformě H-1, s nimiž létá Námořní pěchota Spojených států. Armáda ČR nebude muset po dodání vrtulníků platit za jejich modernizaci, aby splnila požadavky pro jejich provoz. Právě to, že platforma H-1 bude vyhovovat vojenským potřebám České republiky už v termínu dodání, je na naší nabídce jedinečné. Obdobně jako je tomu v případě Námořní pěchoty Spojených států, která díky tomu může tyto stroje bezprostředně po dodání nasadit do svých operací.

Na Vaší prezentaci v hotelu Marriott jste hovořil o tzv. marinizaci". Můžete blíže osvětlit tento termín a jak se dotkne v rámci zakázky na vrtulníky České republiky?

Marinizace se vztahuje k návrhu a výrobě letounů, s nimiž můžete operovat z paluby mořských lodí. Proces zahrnuje speciální konstrukční a výrobní postupy, díky nimž lze utěsnit spoje, aby se zabránilo pronikání vlhkosti do letounu a omezila se tak koroze. Slaná voda představuje z hlediska koroze jedno z nejnáročnějších prostředí. Letouny odolné vůči slané vodě tím pádem obstojí i před dalšími negativními vlivy počasí. Marinizace umožnila americké námořní pěchotě provozovat své vrtulníky na platformě H-1 v jakémkoli prostředí, na poušti, na moři i na sněhu, což je určitě výhoda v severněji položených evropských regionech. Vrtulníky jsou navrženy s životností více než 30 let pro působení i v těchto extrémních podmínkách a česká armáda tak s nimi dostane vysoce spolehlivé a v boji osvědčené stroje, které jsou schopné poskytovat taktickou obranu za všech okolností.

Jaká bude záruka na stroje, pokud je dodá Bell? Například Leonardo garantuje 1 000 hodin  provozu nebo 2 roky záruky na vrtulník.

Nabídka amerického námořnictva zahrnuje dva roky poskytování náhradních dílů, podpůrného vybavení a technické podpory, včetně výcviku pilotů a servisního personálu. To umožní české armádě během tohoto období provozovat vrtulníky a současně mít zajištěnou jejich údržbu bez dodatečných nákladů. Důležité je také, že by se česká armáda stala součástí programu H-1, řízeného Velením námořních leteckých systémů, a úzce tak spolupracovala jak s Bell, tak s americkou námořní pěchotou. Mezi těmito třemi subjekty by tak vznikl vztah, který by měl mnohem delší trvání než jen první dva roky.

Jaký by byl termín dodání Vašich vrtulníků české straně?

Nabídka amerického námořnictva v současné době předpokládá zahájení dodávek vrtulníků na začátku roku 2023.

Má Bell zajištěn i výcvik našich posádek, pokud bude dodávat vrtulníky?

Při každém nákupu prostřednictvím FMS (Foreign Military Sales), který jde přes americké námořnictvo, získává zákazník kompletní výcvik pilotů a servisního personálu. Bell úzce spolupracuje s americkým námořnictvem, aby určil požadavky na výcvik a způsob, jak jim co nejlépe vyhovět. Česká armáda by se stala součástí programu H-1 a Bell, americká námořní pěchota a velitelství námořních leteckých systémů, které by řídilo celou transakci FMS, mají enormní zájem na úspěchu přechodu České armády k platformě H-1 a jejímu následném operačním využití.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace