Česká bojová vozidla Patriot II a Gepard získala ocenění Zlatý IDET 2019

Česká bojová vozidla Patriot II a Gepard získala ocenění Zlatý IDET 2019
10 / 06 / 2019, 18:00

V minulém týdnu se na brněnském výstavišti konal veletrh obranných a bezpečnostních technologií IDET 2019. Řadu exponátů vystavovatelé přihlásili do tradiční soutěže o ocenění Zlatý IDET, mezi nimi byla i nejnovější provedení lehkého bojového vozidla LRPV Gepard a středního pancéřovaného vozu Patriot II.

V expozici firem holdingu Czechoslovak Group (CSG) byla letos, vedle dalších zajímavých exponátů a novinek, vystavena i dvě vozidla, která výrobci přihlásili do tradiční soutěže Zlatý IDET. Šlo o lehké bojové vozidlo LRPV Gepard v nejnovější podobě a pancéřovaný vůz Patriot II 4x4, který měl na veletrhu světovou premiéru. Odborná porota ocenila konstrukční kvality i schopnosti a výkony obou vozů, a jejich tvůrci tak získali prestižní ocenění. Převzali jej z rukou organizátorů veletrhu IDET během slavnostního večera na zámku ve Slavkově, který se konal 29. května.

Patriot II 4x4 je výsledkem práce konstruktérů a techniků společnosti Excalibur Army patřící do holdingu Czechoslovak Group. Navazuje na Patriot 4x4 první generace, který se poprvé představil v roce 2017, narostl ovšem co do velikosti, konstruktéři vylepšili i výkony a schopnosti. Patriot II je střední pancéřované vozidlo postavené na podvozku Tatra a patří do kategorie vozidel o váze 13 až 17,5 tun. Konstrukce vozu je modulární, a umožňuje tak použití v nejrůznějších rolích, například jako bojové vozidlo, nosič zbraňových systémů, vozidlo velitelské, spojovací, komunikační, protichemické či zdravotnické atd. Najde však uplatnění i u bezpečnostních sil a civilních složek, jako jsou například policie, hasiči, záchranáři, bezpečnostní služby a další.

Stejně jako předchůdce i Patriot II využívá podvozek Tatra s centrální nosnou rourou, výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami a pohonem všech kol. Na výběr jsou dva motory, kapalinou chlazený Cummins ISL nebo vzduchem přímo chlazený Tatra T3C-928-90. Osmičlenná posádka má ve zvětšené kabině k dispozici klimatizační a filtroventilační systém i protivýbuchové sedačky. Patriot může být osazen různými dálkově řízenými zbraňovými stanicemi, tomu odpovídá i příslušné elektronické vybavení a zaměřovací systémy včetně digitálních zobrazovacích jednotek a kamer. K vylepšení došlo i v oblasti odolnosti vozidla. Patriot II může disponovat balistickou ochranou úrovně 2 až 4, protiminová ochrana má úroveň 2a/2b až 3a/3b dle STANAG 4569.

Bojové vozidlo LRPV Gepard je výsledkem spolupráce plzeňské společnosti Dajbych, dále firem Tatra Defence Vehicle (TDV) a Excalibur Army (EA), patřících do holdingu CSG, a také společnosti Optokon. Pro konstrukci vozidla Gepard čeští vývojáři ze zmíněných firem použili osvědčený podvozek Toyota Land Cruiser řady 70, přičemž vytvořili stroj určený pro speciální a výsadkové jednotky, který má potenciál nahradit dosluhující vozy Land Rover Defender 130 Kajman, jež jsou ve výzbroji Armády České republiky.

Společnost Dajbych do projektu bojových vozidel Gepard dodává militarizované platformy i prvky pancéřové ochrany, TDV vyvinula a provádí montáž konzol, držáků a lafet pro předepsanou výzbroj a výstroj a EA má na starosti elektroinstalaci vozidel včetně systému blackout, výrobu a montáž ochranných prvků. Optokon zajišťuje dodávky a implementaci systémů komunikace a jednotlivých stupňů velení.

Vývoj vozidla LRPV Gepard probíhal na základě konkrétních armádních požadavků a odborných konzultací s potenciálními uživateli z řad speciálních a výsadkových sil. Vůz je vybaven osmiválcovým vznětovým motorem o výkonu 189 kW a díky dvěma palivovým nádržím s celkovým obsahem 180 l má velký akční rádius. Celková maximální hmotnost vozidla LRPV Gepard činí 5,8 t a užitečná nosnost 1,4 t.

Konstrukce LRPV Gepard dává možnost instalaci přídavného pancéřování, vozidlo tak může disponovat balistickou odolností až do úrovně STANAG Level 1 a tomu odpovídající protivýbuchovou ochranou podlahy vozidla. Osádka disponuje silnou výzbrojí v podobě těžkého kulometu a až čtyř lehkých kulometů, k vybavení patří také lehké protitankové zbraně a minomet.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace