České bojové vozidlo LRPV Gepard získalo ocenění Zlatý IDET

České bojové vozidlo LRPV Gepard získalo ocenění Zlatý IDET
30 / 05 / 2019, 12:00

V těchto dnech se na brněnském výstavišti koná veletrh obranných a bezpečnostních technologií IDET 2019. Řadu exponátů vystavovatelé přihlásili do tradiční soutěže o ocenění Zlatý IDET, mezi nimi bylo i nejnovější provedení lehkého bojového vozidla LRPV Gepard.

V expozici firem holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG) je letos, vedle dalších zajímavých exponátů a novinek, vystaveno i lehké bojové vozidlo LRPV Gepard. Odborná porota ocenila konstrukční kvality i schopnosti a výkony vozu, a jeho tvůrci tak získali prestižní ocenění Zlatý IDET. Převzali jej z rukou organizátorů veletrhu IDET během slavnostního večera na zámku ve Slavkově, který se konal ve středu 29. května.

Bojové vozidlo LRPV Gepard je výsledkem spolupráce plzeňské společnosti DAJBYCH, dále firem TATRA DEFENCE VEHICLE (TDV) a EXCALIBUR ARMY (EA) patřících do holdingu CSG a také společnosti OPTOKON. Pro konstrukci vozidla Gepard čeští vývojáři ze zmíněných firem použili osvědčený podvozek Toyota Land Cruiser řady 70, přičemž vytvořili stroj určený pro speciální a výsadkové jednotky, který má potenciál nahradit dosluhující vozy Land Rover Defender 130 Kajman, jež jsou ve výzbroji Armády České republiky.

                                   

Společnost DAJBYCH do projektu bojových vozidel Gepard dodává militarizované platformy i prvky pancéřové ochrany, TDV vyvinula a provádí montáž konzol, držáků a lafet pro předepsanou výzbroj a výstroj a EA má na starosti elektroinstalaci vozidel včetně systému blackout, výrobu a montáž ochranných prvků. OPTOKON zajišťuje dodávky a implementaci systému komunikace a jednotlivých stupňů velení.

Automobil Toyota Land Cruiser řady 70 představuje ověřenou a univerzální platformu. Možnosti použití jejích variant pokrývají vše, na co dnes česká armáda využívá automobily typu LR Defender a UAZ. Existuje ale navíc i v dalších provedeních spadajících do kategorií N1G i N2G, které dávají ještě širší možnosti nasazení při unifikaci podvozkové platformy. Proto české firmy v projektu LRPV Gepard, ale i lehčího vozidla RDV Gepard, vsadily právě na tento podvozek.

Vývoj vozidla LRPV Gepard probíhal na základě konkrétních armádních požadavků a odborných konzultací s potenciálními uživateli z řad speciálních a výsadkových sil. Při vzniku vozidla LRPV Gepard byl kladen důraz na vysoký stupeň mobility a zároveň velkou užitečnou hmotnost v dané kategorii, dostatečný vnitřní prostor pro převoz až šesti vojáků včetně potřebné výstroje, výzbroje a palubního vybavení i nejmodernějších komunikačních systémů.

Instalaci silné výzbroje umožňuje soustava lafet umístěných na střeše vozidla, u všech čtyř dveří a na zádi. Do nich lze umístit těžký kulomet M2 ráže 12,7 mm, lehké kulomety Minimi ráží 7,62 nebo 5,56 mm či osobní výzbroj osádky. Do výzbroje patří i přenosné protitankové zbraně, jakými jsou dva kusy RPG-75, dva kusy Carl Gustav M3 a lehký minomet Antos Commando 60 mm.

Konstrukce LRPV Gepard dává možnost instalaci přídavného pancéřování, vozidlo tak může disponovat balistickou odolností až do úrovně STANAG Level I a tomu odpovídající protivýbuchovou ochranou podlahy vozidla. I v konfiguraci s nejvyšší možnou mírou odolnosti je vozidlo schopno bojového nasazení bez omezení s kompletní šestičlennou osádkou, plnou výstrojí, výzbrojí a vybavením, přičemž je zachována i rezerva do vyčerpání maximální nosnosti. Celková maximální hmotnost vozidla LRPV Gepard činí 5,8 t a užitečná nosnost 1,4 t.

Vůz je vybaven osmiválcovým vznětovým motorem o výkonu 189 kW a je schopen táhnout bržděný přívěs až do váhy 3,5 t. LRPV Gepard lze vybavit manuální nebo automatickou převodovkou. Díky dvěma palivovým nádržím s celkovým obsahem 180 l je zajištěn maximální dojezd vozidla. Všechna kola včetně rezervních jsou vybavena systémem nouzového dojezdu runflat.

O společnosti Dajbych

Firma Dajbych se specializuje na úpravy terénních vozů. Jako prodejce značek Land Rover, Jaguar, Toyota a Isuzu a výhradní dovozce nejlepších značek off-road příslušenství má servisní i technický tým největší zkušenosti s vývojem terénních speciálů v ČR.  Mezi zákazníky patří ozbrojené složky a policie, složky IZS i civilní odvětví jako například energetika. Společnost Dajbych má pobočky v Plzni a Praze, působí v prodeji, servisu a vývoji terénních a luxusních vozů od roku 1995.

O společnosti TATRA DEFENCE VEHICLE

TATRA DEFENCE VEHICLE je podnik, který se zabývá vývojem, výrobou a servisem nových moderních speciálních pozemních vozidel na kolových i pásových podvozcích. Oficiálně byl podnik otevřen v květnu 2016 a z hlediska českého obranného průmyslu je významný nejen svým zaměřením, ale i faktem, že jde od roku 1989 o první zcela nový podnik obranného průmyslu, který v České republice vznikl. Podnik se na základě exkluzivního partnerství mezi skupinou CZECHOSLOVAK GROUP a koncernem General Dynamics European Land Systems (GDELS) zabývá jako jediný na světě výrobou kolových obrněných vozidel Pandur II 8x8, dále realizuje generální opravy tanků T-55 a T-7272 v úzké spolupráci se společností Excalibur Army a funguje jako servisní středisko pro údržbu a generální opravy lehkých terénních vozidel. Pro automobilku TATRA TRUCKS dále realizuje speciální úpravy kabin pro vojenské verze vozidel. Začátkem roku 2017 získala TATRA DEFENCE VEHICLE zakázku české armády na výrobu dvaceti obrněných kolových transportérů Pandur II CZ ve velitelské a spojovací verzi.

O společnosti EXCALIBUR ARMY

EXCALIBUR ARMY je přední česká společnost v oblasti výroby a obchodu s pozemní technikou a zbraňovými systémy pro pozemní síly s dvacetiletou tradicí. Její hlavní provozovnou a výrobním podnikem je závod ve Šternberku, ve kterém probíhá vývoj, výroba, modernizace a generální opravy speciální pozemní techniky na kolových i pásových podvozcích. Společnost EXCALIBUR ARMY v současné době zaměstnává téměř 600 lidí, většinu z toho právě ve šternberském podniku. Jedná se o konstruktéry s vysokoškolským vzděláním i vysoce kvalifikované dělníky, experty na výrobu a opravy obrněné techniky. Tržby podniku dosáhly v roce 2017 téměř 2,1 miliardy Kč.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace