„Chudák Richard“ v plamenech – výsadková útočná loď LHD-6

„Chudák Richard“ v plamenech – výsadková útočná loď LHD-6
Autor: U.S. Navy Photo, Austin Haist|Popisek: LHD-6 Bonhomme Richard v plamenech
14 / 07 / 2020, 10:00

Výsadková útočná loď USS Bonnhomme Richard (LHD-6), na které od nedělní exploze stále hasicí čety v San Diegu bojují s požáry, je šestou jednotkou třídy Wasp. V americkém námořnictvu slouží od roku 1998. Jde o velké lodě, svým výtlakem přes 40 tisíc tun a délkou 257 m překonávají druhoválečné letadlové lodě třídy Essex. Jejich úkolem je provádět a podporovat obojživelné výsadkové operace, a disponují k němu pestrou škálou prostředků, včetně letounů F-35B Lightning II nebo "našich" vrtulníků Venom a Viper.

Výsadkové útočné lodě třídy Wasp vznikly na základě předchozí třídy Tarawa. Jsou větší a úpravy byly vedeny především snahou usnadnit operace bitevních letounů McDonnell Douglas AV-8B Harrier II z jejich paluby. Letouny s kolmým nebo krátkým startem a přistáním (V/STOL) nasazuje Námořní pěchota Spojených států od poloviny 80. let, osvědčily se ve všech operacích od Pouštní bouře po nálety proti Islámskému státu. V současnosti probíhá jejich náhrada za letouny 5. generace Lightning II ve verzi F-35B se stejnou charakteristikou vzletu a přistání.

Pro provedení a podporu obojživelné výsadkové operace nesou lodě třídy Wasp tři výsadková vznášedla Landing Craft Air Cushion (LCAC), dvanáct výsadkových člunů pro vozidla (Landing Craft Mechanised, LCM) nebo až 61 obojživelných útočných vozidel (AAV). Standardně také šest Harrierů nebo F-35B, čtyři bitevní vrtulníky AH-1 (W Super Cobra nebo Z Viper), dvanáct konvertoplánů Osprey, čtyři velké vrtulníky Super Stallion a až čtyři víceúčelové vrtulníky UH-1Y Venom. Loď může být nasazena i v roli "lehké letadlové", a potom z její paluby startuje až 24 Harrierů nebo Lightningů II (tedy více než polovina kapacity francouzské letadlové lodě Charles de Gaulle a jen o málo méně než ruský Kuzněcov). Jejich určitou nevýhodou při takovém nasazení je nízká nejvyšší rychlost 22 uzlů.

Lodě jsou schopné převážet prakticky kompletní expediční jednotku námořní pěchoty (Marine Expeditionary Unit) v síle bezmála 2000 vojáků, pěti tanků Abrams (Námořní pěchota své tankové jednotky rozpouští), 25 AAV, osm tažených 155mm houfnic M198 a množství nákladních a podpůrných vozidel, a příslušné vybavení. Lodě také lze přeměnit v plovoucí nemocnice s více než 500 lůžky. Obranu lodě zajišťují systémy Phalanx CIWS, pásové 25mm kanóny Mark 38, kulomety ráže 12,7 mm a řízené protivzdušné střely RIM-7 a RIM-116.

Stavba USS Wasp (LHD-1, Landing Helicopter Dock) byla zahájena v roce 1985 a slouží již bezmála 31 let. Postupně bylo do roku 2009 zařazeno do služby osm jednotek. Nešťastný Bonhomme Richard 15. srpna 1998 jako již třetí loď amerického námořnictva tohoto jména (po francouzské fregatě Duc de Duras zařazené do US Navy v roce 1779 a letadlové lodi CV-31 třídy Essex. Jméno odkazuje ve francouzštině na pseudonym Benjamina Franklina (Poor Richard), jednoho ze zakladatelů USA.

LHD-6 podporovala operaci Trvalá svoboda v Afghánistánu, Irácká svoboda v roce 2003, v letech 2004-2006 pomáhala překonat následky tsunami po zemětřesení v Indickém oceánu. Od roku 2012 působila z japonského Saseba jako vlajková loď Expediční úderné skupiny 7. Do San Diega se vrátila v květnu 2018. K výbuchu na palubě lodi došlo v době, kdy prochází na základně údržbou. Neštěstí si vyžádalo na 60 zraněných.

video: youtube

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace