Autor fotografie: N509FZ, CC BY-SA 4.0|Popisek: J-20
Motory WS-15 pro proudové stealth letouny J-20 se zdají být výkonnostním i technologickým překvapením. Především USA, s chronickými potížemi u F-22 a neméně problematickými F-35 zvyšují pozornost. Motory určené a vyvíjené výhradně pro J-20 by měly vstupovat do fáze sériové výroby, k vidění byly poprvé na zkušebním letu jednoho z testovacích J-20 5. dubna 2023.
Motory WS-15 pro proudové stealth letouny J-20 se zdají být výkonnostním i technologickým překvapením. Především USA, s chronickými potížemi u F-22 a neméně problematickými F-35 zvyšují pozornost. Motory určené a vyvíjené výhradně pro J-20 by měly vstupovat do fáze sériové výroby, k vidění byly poprvé na zkušebním letu jednoho z testovacích J-20 5. dubna 2023.
Letounů J-20 mělo být vyrobeno (stav k 2022) asi 150–208 ks, ale pohonnou jednotkou byl starší WS-10 C. WS-15 není modernizací či odvozen z WS-10, ale zcela nově vyvinutým motorem, jenž by se měl vyrábět sériově, včetně průběžných modernizací, až za rok 2050. Čína se tak po USA stává první zemí, která vyvinula takto specifický a technologicky náročný motor. V USA to byl F119 pro letouny F-22 RAPTOR a jeho derivát F135 pro F-35 LIGHTNING II. F-22 byl do služby zařazen na konci roku 2005. Již z toho se jeví jako vysoce pravděpodobný generační pokrok WS-15 proti F119/135.
WS-15 by měl mít mnohem delší životnost a nižší provozní náklady v porovnání se staršími WS-10. Jeho výkon a tah by ho měl předurčit J-20 jako nejvýkonnější taktický bojový letoun na světě. Motor by měl být též vybaven dvou-, nebo tří-vektorovým ovládáním což zajistí vysokou manévrovatelnost. Motor má mít vysoký energetický výstup do elektrické napájecí soustavy pro současné i budoucí sensory a avioniku a též by měl být dostatečný pro energetické zbraně jako laser.
WS-15 by měl mít též výrazně nižší spotřebu paliva v porovnání s dalšími současnými letouny. J-20 již byl modernizován a viděn v v roce 2022, kdy zásah do konstrukce měl být učiněn v draku ke zlepšení stealth charakteristik a k uložení motoru WS-15. Tento letoun nese označení J-20 B. Letouny J-20 s motory WS-10 a WS-15 jednoznačně ukončují závislost na ruských technologiích, licenčních i nelicenčních, např. motorech AL-31 FM 2 od ruského výrobce NPO SATURN (dříve LYULKA) nebo motorech řady KLIMOV. J-20 se stává třetím stíhacím letounem světa ve velikosti produkce. Vedou USA s F-35 a na druhém místě je starší čínský bratr J-10 C. Odhady hovoří o možná rychlosti produkce až 40 letounů ročně, kdy F-22 dosahoval pouze 20 ks. Ruská konkurence ve formě Su-57, byť levnější než J-20, vyprodukovala pouze 6 ks v roce 2022, a nepředpokládá se, že by v budoucnu produkce překročila 20 ks ročně.
J-20 s motory WJ-15 je v sériové produkci, ale uvidí se, zda avionika, elektronika a motory budou stejně spolehlivé jako u J-10 C. Pro porovnání F-35, stejně jako F-22 se trvale potýkají s technickými problémy, a to i zemích, jež F-35 z USA nakoupily, jako velká Británie nebo ROK (Republic of Korea – Korejská republika/Jižní Korea). F-35 trpí obtížemi s avionikou a elektronikou, motory se často přehřívají nebo se rozvibrují.
Podle manažera programu stíhačů letectva generálporučíka Michaela Schmidta je pouhých 30 % F-35 schopno plnit všechny úkoly, pro něž jsou předurčeny. V USAF, US NAVY a USMC je zařazeno do služby celkem 540 letounů F-35 z nichž pouze 160 je plně operačně nasaditelných. Tím se dostávají na předposlední příčku spolehlivosti, poslední obsadil F-22. A přitom projekt F-35 překročil rozpočet o 150 miliard USD. Vzhledem k zastarávání a problematičnosti motorů F135 se předpokládá vývoj nového motoru. F135 byl vyprojektován v době vývoje F-35, jenž byl na počátku plánován mnohem menší a lehčí. Toto vše vedlo k nízkým počtům plné operační nasaditelnosti, problémům s výkonem a přehříváním.
Problémy s F-35 vedly a vedou k poměrně velké kritice od jednotlivců, jako jsou šéfové odboru zkušebny zbraní v Pentagonu po Think Thanky jako NSN (National Security Network) nebo RAND Corporation. V médiích jsou protichůdné informace o F-35, tedy zvyšování jejich výroby a zařazení do služby. To je ovšem v rozporu se zakázkou USAF, jež zaznamenala značnou redukci v porovnáním s předchozím rokem, a to o 35 %.
J-20 s motory WS-15 zatím vykazuje parametry, jež by neměly mít konkurenci v jakékoliv armádě světa. Samozřejmě ještě budou probíhat testy sladění avioniky a palubní elektroniky s novým motorem, spolehlivost všech palubních systémů, motorů i modernizovaných draků letounu, důležitá bude též výkonnost nesených zbraňových systémů. Čína se stává z velmoci na kopírování, tedy reverzního inženýrství, velmocí technologickou a zbrojní. Ještě nedávno měla Čína problémy se zkopírovanými motory od ruských výrobců nebo ukrajinského Motor Sič, a to z důvodů nezvládnutí metalurgie a petrochemie. Tedy životnost motorů byla nižší a z důvodu nižší kvality maziv motory měly nižší výkon, tedy stíhače létaly „níže a pomaleji“ než stroje s originální výrobou od výrobce v zahraničí. Toto zřejmě bylo odstraněno a dnes Čína zdvíhá laťku. Samozřejmě nelze hovořit jen o J-20, ale celkové systémové modernizaci čínské armády.
Zdroj: militarywatchmagazine.com, eurasiantimes.com, janes.com